آموزش بازار های مالی و سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری
با ما بازار های مالی را بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average)، معمولاً همراه با سایر شاخص ها برای تأیید حرکات بزرگ بازار و ارزیابی اعتبار آنها استفاده می شود. برای معامله گرانی که به صورت روزانه در بازارهای مالی معامله می کنند، EMA بسیار مفید است. اغلب معامله گران از EMA برای تعیین جهت معاملات خود استفاده می کنند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که این شاخص چیست، چگونه محاسبه می شود، در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد و چه معایبی دارد؟

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA) یک شاخص تحلیل تکنیکال است که در روش های معاملاتی استفاده می شود و سیر تحول قیمت یک دارایی را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد. برخلاف میانگین متحرک ساده SMA، این اندیکاتور تاکید بیشتری بر نقاط داده اخیر مانند آخرین قیمت ها دارد. بنابراین، EMA نسبت به SMA سریعتر به تغییرات قیمت واکنش نشان می دهد.

به عبارت دیگر، به نقاط داده اخیر (قیمت های اخیر) وزن بیشتری می دهد. هدف همه میانگین های متحرک، تعیین جهتی است که قیمت فعلی دارایی بر اساس قیمت های گذشته در حال حرکت است. میانگین‌های متحرک نمایی، قیمت‌های آتی را پیش‌بینی نمی‌کنند اما می‌توانند تغییراتی در روند اوراق بهادار را تأیید کنند.

فرمول اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

EMA برای غلبه بر برخی محدودیت های شاخص SMA توسعه یافته است. سه مرحله برای محاسبه EMA وجود دارد. این مراحل عبارتند از:

اولین مرحله محاسبه SMA است که فرآیند نسبتا ساده ای است. به لطف این روش محاسبه متمایز، EMAها می توانند قیمت یک ابزار مالی را با دقت بیشتری نسبت به SMAهای مربوطه خود نشان دهند. برای انجام این محاسبه، مجموع تمام قیمت های بسته شدن یک سهم در یک دوره معین باید بر تعداد کل مشاهدات در این دوره معین تقسیم شود.

مرحله دوم محاسبه ضریب است. فرمول مورد نیاز برای محاسبه ضریب در زیر آمده است:

{2/ (تعداد کل مشاهدات + 1)}

در مرحله زیر به فرمول زیر نیاز داریم:

EMA = [قیمت بسته شدن سهام x ضریب] + [EMA روز قبل x (1– ضریب)]

محاسبه اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

محاسبه اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

فرض کنید می خواهید از 20 روز به عنوان تعداد مشاهدات برای EMA استفاده کنید. برای دریافت SMA باید تا روز بیستم صبر کرد. در 21 ام، می توانید از SMA روز قبل به عنوان اولین EMA دیروز استفاده کنید. محاسبه SMA ساده است. SMA صرفاً مجموع قیمت های بسته شدن سهام در یک دوره معین تقسیم بر تعداد مشاهدات آن دوره است. به عنوان مثال SMA بیست روزه صرفاً مجموع قیمت های پایانی 20 روز معاملاتی گذشته تقسیم بر 20 است. در ادامه از فرمول ذکر شده در مرحله دوم استفاده می کنیم. برای میانگین متحرک 20 روزه، ضریب [2/(20+1)] = 0.0952 خواهد بود.

در نهایت از فرمول مرحله سوم برای محاسبه EMA استفاده می شود. وزن داده شده به قیمت اخیر برای EMA کوتاه مدت بیشتر از EMA بلندمدت است. به عنوان مثال، وزن 18.18٪ برای آخرین داده های قیمت برای EMA ده دوره اعمال می شود، در حالی که وزن برای EMA بیست دوره فقط 9.52٪ است.

تفاوت بین اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) و SMA

این دو میانگین متحرک از این نظر مشابه هستند که به یک شکل تفسیر می شوند و هر دو معمولاً توسط معامله گران فنی برای هموارسازی نوسانات قیمت استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین EMA و SMA حساسیتی است که هر کدام نسبت به تغییرات داده های مورد استفاده در محاسبه خود نشان می دهند. به طور خاص، EMA وزن‌های بالاتری را به قیمت‌های اخیر اختصاص می‌دهد، در حالی که SMA وزن‌های مساوی را به همه مقادیر اختصاص می‌دهد.

نحوه تجزیه و تحلیل اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

اکثر معامله گران تمایل دارند افزایش متحرک نمایی متحرک را به عنوان حمایت قیمت و کاهش آن را به عنوان مقاومت تفسیر کنند. با این تفسیر، سرمایه گذاران به دنبال خرید زمانی هستند که قیمت نزدیک به میانگین متحرک صعودی است و زمانی که قیمت نزدیک به میانگین متحرک نزولی است، بفروشند. معامله گران گاهی اوقات به میله های میانگین متحرک نگاه می کنند که به جای یک میانگین متحرک در نمودار قیمت، چندین میانگین متحرک را نشان می دهند.

اگرچه ممکن است تجزیه و تحلیل نمودار به دلیل حجم زیاد خطوط نمایش داده شده به طور همزمان پیچیده به نظر برسد، تحلیلگران برای شناسایی نقاط عطف، ادامه و شرایط بیش از حد خرید/فروش بیش از حد، برای تعریف مناطق حمایت و مقاومت و ارزیابی نقاط قوت روند قیمت، بر میانگین متحرک تکیه می کنند. هر بار که خطوط میانگین متحرک در یک نقطه همگرا می شوند، این اندیکاتور سیگنال های خرید و فروش را برای تحلیل تکنیکال تولید می کند.

زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت از پایین عبور می کند (زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت از بالا به پایین می رود)، این بهترین فرصت برای خرید یک موقعیت است. اگر نمودار میانگین متحرک کوتاه مدت بالاتر از میانگین بلندمدت باشد، این بهترین فرصت برای فروش است. توجه داشته باشید که اگر میانگین های متحرک افزایش یافته و از یکدیگر منحرف شوند، نشان دهنده نوسان قیمت ها است.

کاربردهای اصلی اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

کاربردهای اصلی اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

• روندهای بازار را شناسایی و تأیید می کند: این یکی از عملکردهای اساسی EMA است. هنگامی که یک خط EMA بالا می رود، نشان دهنده یک روند صعودی است و زمانی که پایین می رود، نشان دهنده یک روند نزولی است. افزایش میانگین متحرک نمایی نشان می دهد که قیمت ها در یک روند صعودی قرار دارند و بالعکس. زمانی که قیمت بالاتر از خط EMA باشد، قیمت احتمالا صعودی است و زمانی که پایین تر باشد، قیمت احتمالاً نزولی است. EMA با شناسایی جهت های قیمت، به سرمایه گذاران و معامله گران این امکان را می دهد که سیگنال های خرید و فروش را بر اساس استراتژی معاملاتی خود شناسایی کنند.

• به عنوان یک تعیین کننده سطوح حمایت و مقاومت عمل می کند: مشابه سایر میانگین های متحرک، میانگین متحرک نمایی نیز به عنوان یک سطح مقاومت و حمایت برای قیمت های یک ابزار مالی عمل می کند. سطوح حمایتی که طبقه نیز نامیده می شود، قیمت های از پیش تعیین شده ابزارهای مالی هستند که قیمت فراتر از آنها نمی تواند کاهش یابد. برعکس، سطح مقاومت یک حد قیمتی از پیش تعیین شده یک ابزار مالی است که بیش از آن قیمت نمی تواند افزایش یابد. سطوح مقاومت سقف نیز نامیده می شود.

• حساسیت به حرکات و روند قیمت: EMA به طور قابل توجهی سریعتر از SMA در انعکاس نوسانات قیمت است. بنابراین، EMAها می توانند روندها را سریعتر از SMAها شناسایی کنند.

معایب اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

اگرچه EMA دارای مزایای ذکر شده در بالا است اما این نوع شاخص ها بدون محدودیت نیستند. همانطور که قبلا ذکر شد، EMA وزن بیشتری را بر داده های اخیر می گذارد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که این روند فعلی یک ابزار مالی را بهتر منعکس می کند؛ اما سایر معامله گران معتقدند که تاکید بیش از حد بر آخرین داده ها می تواند آلارم های نادرست و سیگنال های نادرست بیشتری ایجاد کند.

نمودار رنگین کمان بیت کوین قیمت بیت کوین و فعالیت بازار را در زمان واقعی نشان می‌دهد. تجسم رنگارنگ به راحتی قابل درک است و می‌توان از آن برای ردیابی حرکات بازار در طول زمان استفاده کرد. در سطح بالا، این نمودار به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که آیا قیمت بیت کوین بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است تا به یافتن ورودی‌های تجاری بهینه کمک کند. نمودار رنگین کمان بیت کوین یک ابزار ارزش گذاری بلندمدت برای بیت کوین به حساب می‌آید که از یک منحنی رشد لگاریتمی برای پیش‌بینی جهت بالقوه قیمت بیت کوین در آینده استفاده می‌کند. 

تعریف نمودار رنگین کمان بیت کوین

تعریف نمودار رنگین کمان بیت کوین

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک نمودار رگرسیون لگاریتمی پایه به شمار می‎‌آید که نشان دهنده تحول قیمت بیت کوین در طول زمان است. این نمودار شامل نوارهای رنگی است که نشان می‌دهد چه زمانی ممکن است زمان خرید، فروش یا نگهداری بیت کوین فرا رسیده باشد. رنگ کران پایین رنگین کمان آبی است که نشان دهنده افت قیمت بیت کوین است، در حالی که رنگ قرمز کران بالایی آن است که به معنای افزایش قیمت آن است.

نمودار رنگین کمان یک ابزار ارزش گذاری بلندمدت برای بیت کوین شمرده می‌شود که دیدگاهی درباره استراتژی سرمایه‌گذار برای خرید یا فروش بیت کوین بر اساس احساسات بازار در هر مرحله رنگین کمان ارائه می‌دهد. رنگ‌های بالای نمودار رنگین کمان نشان دهنده یک بازار صعودی و زمان عالی برای سرمایه گذاران استراتژیک برای فروش بیت کوین است. از سوی دیگر، رنگ‌های پایین‌تر نمودار رنگین کمان بیت کوین نشان می‌دهند که احساسات کلی بازار کاهش یافته است، بنابراین زمان خوبی برای به دست آوردن بیت کوین بیشتر است.

می‌توان گفت نمودار رنگین کمان یک ابزار ارزش گذاری بلندمدت برای بیت کوین است که از یک منحنی رشد لگاریتمی برای پیش بینی جهت بالقوه قیمت بیت کوین در آینده استفاده می‌کند. این نوارهای رنگی، رنگین کمان را در بالای کانال منحنی رشد لگاریتمی قرار می‌دهد تا احساسات بازار را در هر مرحله رنگین کمان با حرکت قیمت از طریق آن برجسته کند که نتیجه‌ی آن برجسته کردن فرصت‌های بالقوه برای خرید یا فروش خواهد بود. مانند تمام نمودارهای دیگر، نمودار رنگین کمان توصیه‌ای برای سرمایه گذاری نیست. بنابراین می‌توان گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که تناسب عملکرد گذشته در کانال رنگین کمان در آینده هم ادامه پیدا کند. جالب است بدانید تا به امروز، قیمت بیت کوین همچنان در محدوده باند رنگی رنگین کمان کانال رشد لگاریتمی باقی مانده است.

برای کسب اطلاعات در زمینه آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه نمودار رنگین کمان بیت کوین را تفسیر کنیم؟

تفسیر نمودار رنگین کمان بیت کوین

از آنجایی که بیت کوین هنوز یک طبقه دارایی نسبتا جوان به حساب می‌آید، تغییرات قیمت آن دارای نوسان زیادی است. اگرچه در یک جدول زمانی کلان، بیت کوین را می‌توانیم در حرکت کلی قیمت رو به بالا مشاهده کنیم اما چرخه‌های بازار را تجربه می‌کند. در طول این چرخه‌های بازار، قیمت بیت کوین می‌تواند به صورت سهوی افزایش یابد و همچنین بسیار سریع کاهش پیدا کند. همچنین دارای نوسانات روزانه بسیار پر محتوایی است که سرمایه گذاران باید از آن آگاه باشند.

نمودار رنگین کمان بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در چرخه‌های مختلف کجا است و دیدگاهی در مورد استراتژی سرمایه گذار ارائه می‌دهد. همانطور که قبلا در این مقاله ذکر شد، این نمودار و برچسب‌های آن برای اهداف سرگرمی هستند و توصیه سرمایه‌گذاری نیستند. رنگ‌های گرم‌تر بالای نمودار رنگین‌کمان نشان می‌دهند که چه زمانی بازار احتمالا بیش از حد به اصطلاح داغ شده است. چنین دوره‌هایی از نظر تاریخی ثابت کرده‌اند که زمان خوبی برای سرمایه‌گذار استراتژیک برای شروع سودآوری است.

هنگامی که قیمت امروز به سمت رنگ‌های سردتر کاهش می‌یابد، احساسات کلی بازار معمولا کاهش می‌یابد و بسیاری از سرمایه گذاران علاقه‌ای به بیت کوین و ترید ندارند. نمودار رنگین کمان نشان می‌دهد که این دوره‌ها به طور معمول زمان‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران استراتژیک هستند تا بیت کوین بیشتری جمع و خریداری کنند. این نمودار رنگین کمان هر ۲۴ ساعت با آخرین قیمت بسته روزانه بروزرسانی می‌شود و همیشه برای مشاهده رایگان در این صفحه در دسترس خواهد بود.

نمودار رنگین کمان بیت کوین چقدر دقیق است؟

دقت نمودار رنگین کمان بیت کوین

در حالی که نمودار رنگین کمان بیت کوین بر اساس جدیدترین داده‌ها است و قابلیت مقایسه نرخ پذیرش، سرعت و قیمت پایدار را در آینده فراهم می‌کند، خطوط رگرسیون به طور معمول در بازه‌های زمانی بالا ترسیم می‌شوند. بنابراین، آن‌ها اغلب نیازی به تنظیم ندارند و نمی‌توان از آن‌ها برای پیش بینی‌های کوتاه مدت استفاده کرد. خطوط در نمودار رگرسیون لگاریتمی بر اساس قیمت‌های پایین و بالای بازار ترسیم می شوند اما اگر قیمت در وسط این کران معامله شود، بسیار غیر قابل اعتماد می‌شود.

با این حال، این نمودار دارای ویژگی‌های بسیاری برای پیش‌بینی نتایج آینده برای قیمت BTC است. تغییرات قیمت بیت کوین در گذشته نشان می‌دهد که هر بار که بیت کوین نصف می‌شود، قیمت بالاتر از نوار قرمز تیره تنظیم می‌شود. هاوینگ اخیر بیت کوین در ۱۱ مه ۲۰۲۲ بود و قیمت به نوار رنگی نارنجی تیره، یعنی FOMO و زمان فروش منتقل شد. از آن جایی که انتظار می‌رود نصف شدن بعدی بیت کوین در اواسط سال ۲۰۲۴ اتفاق بیافتد، پیگیری پیش بینی‌های آینده و استفاده از این داده‌ها برای ورود یا خروج از یک معامله ضروری است.

نکته: نصف شدن بیت کوین به این معنی است که میزان ورود بیت کوین جدید به بازار کاهش می‌یابد که باعث کاهش یافتن تورم خود بیت کوین می‌شود. علاوه بر این، نمودار رنگین کمان برای سایر ارزهای دیجیتال قابل استفاده است، به عنوان مثال، نمودار رنگین کمان اتریوم می‌تواند برای بینش قیمت اتریوم توسط سرمایه گذاران اتریوم استفاده شود.

هر رنگ نمودار رنگین کمان بیت کوین شامل چه مواردی است؟

رنگ های نمودار رنگین کمان

در حالی که نمودار رنگین کمان بیت کوین نمی‌تواند قابل پیش بینی باشد، جالب است بدانید اطلاعات آن در طول تاریخ بیت کوین تا حد زیادی درست بوده است. نمودار مذکور شامل تعدادی باند رنگی جداگانه است که شامل موارد زیر می‌شود و بر اساس آن‌ها می‌توان جزئیات مهم و کاربردی‌ای را در مورد بیت کوین به دست آورد:

آبی: BTC فروش آتشین

سبز مایل به آبی: منطقه خرید

سبز: منطقه خرید انباشته ارزان

سبز روشن: هنوز هم ارزان است

زرد: بیت کوین را نگه دارید

نارنجی روشن: آیا این یک حباب است؟

نارنجی تیره: FOMO تشدید می‌شود

قرمز: فروش بیت کوین

قرمز تیره: حداکثر قلمرو حباب

نتیجه‌گیری:

نمودار رنگین کمان می‌تواند ابزاری عالی برای کاربران باشد؛ به شرطی که با سایر شاخص‌های معاملات ارز دیجیتال مانند شاخص ترس و طمع، RSI یا همان شاخص قدرت نسبی و غیره ترکیب شود. به عنوان مثال، رگرسیون طبیعی قیمت یک دارایی، سهام یا ارز دیجیتال. با این حال در حالی که نوارهای رنگی از یک رگرسیون لگاریتمی پیروی می‌کنند، اساسا دل بخواه و بدون هیچ مبنای علمی هستند.