آموزش بازار های مالی و سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری
با ما بازار های مالی را بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

شما برای شروع فعالیت در بازار سهام و بورس، با مقدار سرمایه‌ کم نیز می توانید سرمایه گذاری در بورس را شروع کنید و تقریبا محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. در واقع ماهیت سهام شرکت های فعال در بورس و فرابورس به گونه ای است که شما را به اندازه سرمایه ای که در اختیار دارید، در مالکیت شرکت‌ سهیم می سازد. در حقیقت کل دارایی یک شرکت، به اجزای کوچک تری به نام سهم تقسیم می شود و شما به عنوان سرمایه گذار می توانید تعدادی از این سهم ها را که متناسب با سرمایه در اختیار شما می باشد، خریداری نمایید. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس را بیان کنیم.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس

همانطور که اشاره شد، شما با هر میزان سرمایه ای که در اختیار دارید، می توانید در دارایی های یک شرکت سهیم باشید. طبیعتا هر چقدر سرمایه کمتری داشته باشید، درصد مالکیت شما کمتر خواهد بود. در واقع اکثر سرمایه گذاران به امید افزایش قیمت یک سهم در آینده آن را خریداری می کنند و بنابراین هرچقدر مقدار کمتری از آن سهم داشته باشید، سود شما نیز از این تغییر قیمت کمتر خواهد بود؛ چراکه سود و زیان به صورت درصدی از سرمایه گذاری شما می باشد.

به عنوان مثال ممکن است شما بشنوید که مثلا فلان شخص، 1 میلیارد تومان را در مدت شش ماه در بورس، به 1 میلیارد و دویست میلیون تومان تبدیل کرده است و شخص دیگر در همین زمان 100 میلیون تومان را به 150 میلیون تبدیل کرده است. عده زیادی از مردم هستند که به خاطر ناآگاهی، عملکرد شخص اول را بهتر می بینند؛ چراکه آن شخص 200 میلیون سود کرده است و شخص دوم 50 میلیون؛ اما به عملکرد این دو شخص از نظر درصدی، که ملاک اصلی مقایسه است، توجهی ندارند. در این حالت، درصد سود شخص اول 20 درصد و درصد سود شخص دوم 50 درصد بوده است. بنابراین واضح است که عملکرد شخص دوم بهتر بوده است.

بنابراین، سود کردن در بورس ارتباطی با میزان سرمایه ندارد؛ بلکه به میزان تجربه و مهارت سرمایه گذاران بستگی دارد. با داشتن مهارت های سرمایه گذاری، حتی با وجود سرمایه کم، قادرید تا در بازه زمانی بلندمدت به سرمایه مناسبی دست یابید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس چقدر است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس چقدر است

مطابق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، برای خرید یک سهم (به جز عرضه های اولیه) باید حداقل 500 هزار تومان پول داشته باشید؛ جمله مذکور به این معناست که حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس، 500 هزار تومان است. در صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز می توانید حداقل مقدار مجاز برای خریدن واحدهای سرمایه گذاری را در امیدنامه شرکت مطالعه نمایید. این عدد می تواند ده واحد و یا حتی یک واحد باشد. در اینصورت، صندوق ها نیز یکی از گزینه های سرمایه گذاری هستند که لازم نیست شما حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس یعنی 500 هزار تومان را در اختیار داشته باشید و لذا برای خرید با مبالغ کم نیز مناسب هستند.

به عنوان مثال، وقتیکه شما تعداد کمی از سهام یک شرکت فعال در بازار سرمایه را برای خرید انتخاب می کنید، اگر ارزش معامله کمتر از 500 هزار تومان باشد، خطای حداقل ارزش معامله برای شما نشان داده می شود.

از طرف دیگر، سوالی که پیش می آید این است که اگر افرادی، قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند، در ابتدا بهتر است با چه مبلغی وارد این بازار شوند؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما به طور کلی، در خصوص حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس می توان نکات زیر را بیان کرد:

  • سرمایه گذاری در بورس، مانند هر کار و یا حرفه دیگری به کسب دانش و مهارت نیاز دارد. در بازار بورس نیز به دانش و مهارت هایی مانند تابلوخوانی، فیلترنویسی، روانشناسی بازار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی احتیاج دارید. بدون کسب این موارد، نسبت به انجام معاملات خود اطمینان زیادی نخواهید داشت و نمی توانید بهترین عملکرد را در سرمایه گذاری داشته باشید.
  • تا زمانیکه دانش و مهارت های لازم را کسب نکرده اید، به صورت غیرمستقیم سرمایه گذاری کنید و پس از آن می توانید به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری و یا شرکت های سبدگردان امکان پذیر می باشد.
  • از آنجا که میزان سود یا زیان شما متناسب با سرمایه شخصیتان می باشد، قبل از ورود به بازار بورس، به سرمایه خود نگاه کنید و تنها مقداری از سرمایه خود را وارد بورس نمایید که نگران از دست دادن آن نیستید و همچنین ترجیحا سرمایه ای را وارد بورس کنید که بدانید تا 5 سال آینده به آن نیازی ندارید. برخی از متخصصان بازار سرمایه، پیشنهاد می کنند که افراد مبتدی برای کسب تجربه و شروع به کار، مبلغی بین 1 تا 3 میلیون را وارد نمایند. 
  • با کسب تجربه بیشتر، گذشت زمان و همچنین کسب مهارت و تخصص لازم می توانید میزان سرمایه خود را به طور مداوم افزایش دهید. پس از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که با رعایت اصول صحیح سرمایه گذاری، میزان ضرر و زیانی که متحمل شده اید، نسبت به سودی که دریافت کرده اید، بسیار کم بوده است.
  • سعی کنید که حتما یک استراتژی معاملاتی شخصی داشته باشید. قبل از اینکه وارد بازار شوید، نوع سرمایه گذاری خود را از نظر افق زمانی مد نظر قرار دهید و بر این اساس برای سهم های خود، حد ضرر تعیین کنید. 
  • در صورتیکه به حد ضرر سهام خود رسیدید، بدون معطلی سهم را بفروشید تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرید و درگیر احساسات نشوید.
  • به سیگنال های اطرافیان خود و صحبت افراد توجهی نکنید. زیرا درجه ریسک‌ پذیری افراد با یکدیگر متفاوت می باشد و شما بهتر است که استراتژی معاملاتی خود را در پیش بگیرید و از رفتار هیجانی بپرهیزید.
  • یک پرتفوی و سبد سهام متنوع داشته باشید و ترجیحا هیچگاه تک سهم نشوید و به مدیریت سرمایه گذاری اهمیت دهید. کارشناسان بورسی پیشنهاد می دهند که حداقل 5 سهم خوب در 5 صنعت مختلف و مهم در پرتفوی خود داشته باشید. به علاوه اینکه آن ها توصیه می کنند که همیشه 30 درصد از سرمایه خود را به صورت نقد نگه دارید تا در مواقع حساس به مشکل برنخورید. (مانند عرضه اولیه یک سهم خوب و یا مهیا شدن شرایط خرید یک سهام عالی)
  • سعی کنید همیشه در حال یادگیری و آموزش باشید و بر دانش خودتان بیفزایید. فراموش نکنید که برای حرفه ای شدن باید زمان مناسبی را به آموزش اختصاص دهید. 

جمع بندی

حداقل سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در بازار سهام

در این مقاله در مورد حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس و به طور کلی مقدار سرمایه مناسب برای سرمایه گذاری در این بازار صحبت کردیم. در واقع بهتر است که قبل از سرمایه گذاری در هر بازاری، دانش و تکنیک کسب درآمد در آن بازار را به طور حرفه ای آموزش ببینید و پس از آن، برای آغاز فعالیت، با سرمایه ای اندک شروع به سعی و خطا کنید و در صورتیکه قصد زیاد کردن سرمایه خود را داشتید، بخشی از سرمایه خود را وارد کنید که به آن برای بلندمدت نیازی ندارید. در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس، 500 هزار تومان است؛ در واقع اگر ارزش معامله شما در این بازار، کمتر از 500 هزار تومان باشد، خطای معاملاتی برای شما صادر می شود.

مردی که نام متاورس را به خود اختصاص داد، در حال راه اندازی یک پروژه بلاک چین برای تحقق بخشیدن به پتانسیل آن است. در اصل نیل استفنسون، نویسنده افسانه‌ای داستان‌های علمی تخیلی در کتابش با نام سقوط برف (Snow Crash در سال 1992)، متاورس را توصیف کرد. سی سال بعد، او از ایده Lamina1 برای پروتکل بلاک چین که در واقع تحقق وعده اصلی Metaverse است حمایت می کند. بلاک چین LAMINA1 یک زنجیره جدید لایه 1 است که به منظور توانمندسازی متاورس باز، ساخته شده است. فناوری زنجیره‌ای، مدل رمزنگاری و مشارکت‌های گسترده مالکیت معنوی Lamina1 (که در طول سال 2022 اعلام می‌شود)، آن را به عنوان مقصد ترجیحی برای خلاق‌ترین ذهن‌های این نسل، یعنی کسانی که در حال ساخت جوامع دیجیتالی آینده هستند معرفی می‌کند. این اولین بلاک چین اثبات شده کربن منفی در جهان است. این مطلب با موضوع بلاک چین LAMINA1، تحقق رویای نیل استفنسون، به معرفی این پروژه و هدف سازندگان آن می پردازد.

درباره بلاک چین LAMINA1

معرفی بلاک چین LAMINA1

برای اینکه Metaverse به وعده خود دست یابد، به یک پروتکل بلاک چین در سطح پایه نیاز دارد. بلاک چین Lamina1 به‌عنوان یک پروتکل بلاک ‌چین سطح پایه مطابق با خاستگاه‌های فنی، اقتصادی و فلسفی ایده متاورس توصیف می‌شود، (یک جهان مجازی باز و گسترده). درواقع Lamina1 یک فناوری بلاک چین لایه ۱ است که برای متاورس با اصول Web3 طراحی شده است و بنیانگذاران Lamina1، داستان علمی تخیلی رویایی را به واقعیت قریب الوقوع متاورس پل می کنند.

همانطور که می دانید Metaverse یک محیط شهری مجازی است که می‌توان از طریق یک شبکه فیبر نوری جهانی و هدست‌های واقعیت مجازی به آن دسترسی پیدا کرد، درست همانطور که در رمان سقوط برف استفنسون به تصویر کشیده شده است. بلاک چین LAMINA1 نیز در جشن سی‌امین سالگرد خود رونمایی شد.

در حالی که غول های صنعت فناوری چشم انداز خود را از متاورس (که پیش بینی می شود در دهه آینده به 1 تریلیون دلار افزایش دهد) اجرا می کنند، بلاک چین Lamina1 در تلاش است تا با تداوم بخشیدن به ساختارهای موجود مالکیت متمرکز، اطمینان حاصل کند که اشتباهات گذشته را تکرار نمی کند: یعنی نابرابری.

Lamina1 یک جایگزین پیشنهاد می کند، یک جامعه و اکوسیستم Web3 مدرن تر و یکپارچه تر به عنوان اولین بلوک سازنده برای یک Metaverse واقعا باز. زنجیره کربن منفی قابل اثبات در Lamina1، حجم معاملات بالا و طراحی اقتصادی با مکانیسم‌های انگیزشی جدید را برای کمک به ایجاد اقتصادهای پررونق و پر جنب و جوش برای سازندگان و کارآفرینان ارائه می‌کند.

نیل استفنسون خالق بلاک چین LAMINA1 

نیل استفنسون (Neal Stephenson) آینده پژوه مشهور و پیتر وسنز (Peter Vessenes)، پیشگام ارزهای دیجیتال، از بنیانگذاران این پروژه، به ترتیب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل هستند. وسنز رئیس سابق بنیاد بیت کوین مدیر عامل Lamian1 خواهد بود و استفنسون به عنوان رئیس این پلتفرم خدمت خواهد کرد.

هر دوی آنها قصد دارند یک محیط همه جانبه جدید بر اساس Snow Crash راه اندازی کنند، همچنین زیرساخت های لازم را ایجاد کرده و ابزارهایی را برای کمک به تولیدکنندگان شخص ثالث برای ایجاد تجربیات متاورس باز در مقیاس بزرگ ایجاد کنند.

اواخر امسال (2022)، این شرکت یک شبکه آزمایشی و یک بتانت (betanet) نسل جدید را راه اندازی خواهد کرد. همانطور که گفته شد بعد از سال 2022، بنیانگذاران قصد دارند محیطی همه جانبه جدید را با الهام از رمان Snow Crash، خلق کنند.

بلاک چین Lamina1 می گوید که در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که مراحل اشتباه Web2 انجام نمی شود. جامعه و اکوسیستم یکپارچه وب 3 در بلاک چین  Lamina1 به عنوان جایگزین و به عنوان اولین بلوک سازنده برای یک متاورس واقعاً باز دیده می شود.

استفنسون می‌گوید: «سی‌امین سالگرد سقوط برف و علاقه اخیر به ساخت متاورس، باعث شد به این فکر کنم که چگونه آن را به گونه‌ای انجام دهم که با مفهوم اصلی مطابقت داشته باشد. این به معنای جوشش خلاقانه است و ریشه در لایه اولیه و قوی فناوری منبع باز دارد که خدمات کلیدی را به سازندگان ارائه می دهد و در عین حال مطمئن است که آنها پول می گیرند و درآمد کسب می کنند. هدف Lamina1 ارائه آن با استفاده از بهترین و به روزترین ایده های صنعت است".

«ما تجربه‌های شخص اول و دوم را ایجاد می‌کنیم تا مطمئن شویم که همه کار می‌کنند اما وقتی بلاک چین Lamina1 توسط سازندگان شخص ثالث پذیرفته شود، می‌دانیم که موفق شده‌ایم.»

استفنسون همچنین چند نکته در مورد متاورس در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشت. او معتقد است که همچنان توسعه فعلی بازی بر روی نمایشگرها، برای توسعه‌دهنده و کاربر متمرکز است و اما در متاورس، از یک روش ترکیبی استفاده می‌شود که هم شامل صفحه‌های دو بعدی و هم فناوری AR/VR است و نه فقط VR.

راه اندازی بلاک چین متاورس LAMINA1

ما با استفاده از صفحه‌ کلیدهایی که برای ماشین‌های تایپ مکانیکی طراحی شده‌اند، به‌ راحتی در محیط‌های سه بعدی بسیار غنی پیمایش و تعامل داریم. این استیمپانک واقعی است. (ژانری از داستان های علمی تخیلی که دارای یک محیط تاریخی است و معمولاً به جای فناوری پیشرفته، ماشین آلات بخار را نشان می دهد.)

نیل استفنسون می‌خواهد به سازندگان کمک کند تا برای کارشان دستمزد منصفانه‌ای دریافت کنند، به محیط زیست کمک کنند و به جای اینکه دیدگاه متاورس توسط انحصارگرها مطرح شود، شاهد ظهور متاورس باز واقعی باشند.

طبق گزارش ها، زنجیره کربن منفی Lamina1 دارای حجم معاملات بزرگ و معماری اقتصادی با مکانیسم های پاداش جدید برای کمک به نوآوران و کارآفرینان در ایجاد اقتصادهای ایده آل خواهد بود.

وسنز، مغز متفکر بعدی پروژه، بلاک چین  Lamina1 را به‌عنوان «مکانی برای ساختن چیزی نزدیک‌تر به دیدگاه نیل توصیف می‌کند، مکانی که به سازندگان امتیاز می‌دهد، مکانی که پشتیبانی، فناوری محاسبات فضایی و جامعه‌ای برای حمایت از کسانی که در حال ساخت Metaverse هستند، فراهم می‌کند.»

وسنز امیدوار است که با طراحی اقتصادی و فناوری، به چشم انداز نیل کمک کند و به Lamina1 اجازه داده شود تا به طور پایدار توسعه یابد و بلاک چین جدید Lamina1 را به سرعت به عنوان فرآیندهایی که برای تحقق آن جمع می شوند، مستقر کند.

وسنز برای اولین بار در صنعت ارزهای دیجیتال شناخته شده است، یعنی راه اندازی اولین شرکت بیت کوین با پشتوانه VC (2011) و تشکیل بنیاد بیت کوین (2012)، امروز طرحی برای روشی که صنعت بلاک چین (با بیش از یک تریلیون دلار) جوامع را درگیر و مدیریت کرده و ارزهای رمزنگاری شده ایجاد می کند.

تونی پاریسی، پیشگام متاورس، رئیس سابق AR/VR در Unity، نیز به تیم ملحق می شود. او همچنین یکی از رهبران اولیه Web3D و واقعیت مجازی، مخترع VRML (استاندارد اصلی برای گرافیک سه بعدی در وب) و یکی از خالقان glTF، فرمت فایل باز بود که امروزه میلیون ها شی 3 بعدی را از منظر انرژی پوشش می دهد. مشاور رونی ابوویتز، بنیانگذار Sun and Thunder، Magic Leap و MAKO Surgical، تیم رهبری Lamina1 را تکمیل می کند.

جوزف لوبین، بنیانگذار اتریوم، جوزف لوبین، رونی آبوویتز(Rony Abovitz)، جف انترس (Geoff Entress)، جرمی گیفون، بینگ گوردون، جیمز هفت، رید هافمن، دیوید جانستون، جوزف لوبین، پاتریک مورک، متیو روزاک، تیهان سیل، پیتر وسنز و وو ینگ (Wu Ying) از جمله سرمایه گذاران اولیه در بلاک چین جدید Lamina1 هستند.

بازار مالی به یکی از مسیرهای پر ریسک برای ثروتمند شدن تبدیل شده است، در این بازار شما می توانید یک شبه پولدار شوید، همینطور یک شبه تمام سرمایه خودتان را از دست بدهید، این که بخواهید در یک شب به تمام خواسته های خود برسید یک سراب است، شاید بعدها زمانی که در کار خود حرفه ای شدید بتوانید پول بسیار زیادی را در زمان کم بدست آورید اما برای همان تایم کم باید زمان زیادی را بر روی خود سرمایه گذاری کنید، یکی از مسیرهایی که به شما در این امر مهم کمک می کند، تحلیل تکنیکال است که در این مقاله به معرفی ستاپ های ICT می پردازیم، قابل ذکر است که پرایس اکشن ICT هدف خود را ردیابی نهنگ ها و سهامداران بزرگ دنیا در بازارهای مالی گذاشته است.

پرایس اکشن ICT

پرایس اکشن به معنای فعالیت و تحرکات قیمت است و همچنین تمامی سبک های پرایس اکشن در دسته تحلیل تکنیکال قرار می گیرد، بنیان‌گذار و مدرس سبک معاملاتی پرایس اکشن ICT، مایکل هادلستون (Michael Huddleston) است. مایکل هادلستون بیش از 30 سال سابقه معاملاتی دارد و تاکنون توانسته بیش از 55 هزار دانشجو را آموزش دهد. مایکل هادلستون خود شاگرد لری ویلیامز بوده و سبک پرایس اکشن ICT را زمانی کشف می ‌کند که مشغول همکاری با بانک های بزرگ و ترید برای آن ها بوده است. او از این طریق متوجه نوع عملکرد الگوریتمی معاملات بانک‌ ها می ‌شود و به واسطه مهندسی معکوس، به روش معاملاتی آن‌ ها پی می ‌برد. پس از این اکتشاف هوشمندانه، مایکل هادلستون سبک پرایس اکشن ICT را اختراع می‌ کند.

مبانی پایه پرایس اکشن ICT

مبانی پایه پرایس اکشن ICT

قبل از اینکه ستاپ های ICT را بشناسید باید ساختار را بدانید؛ در حرکت های بازار شما باید بتوانید روند قیمت را شناسایی کنید، حال با شناسایی روند به معامله در جهت روند می پردازید، این به معنی آن است که اگر تشخیص دادید روند صعودی است، معاملات لانگ یا خرید را می گیرید، به طور کلی حرکت قیمت 3 نوع است، صعودی، نزولی، رنج یا ساید این سه حرکت قیمت است که شما با آن ها برای به سود رسیدن سر و کله می زنید، بعد از یک حرکت مومنتوم (پر قدرت)، حرکت بعدی رنج است، در اینجا بازار تصمیم می گیرد حرکت بعدی باز هم صعودی باشد یا این بار خلاف روند قبلی اش مسیر را ادامه دهد، حال با اصطلاح سبک ICT آشنا شویم؛ به حرکت مومنتوم رو به بالا یا رو به پایین را اکسپنشن می گویند و به حرکت اصلاحی بعد از آن ریتریسمنت می گویند.

BMS در پرایس اکشن ICT چیست؟

BMS در پرایس اکشن ICT چیست

در روند صعودی، قیمت سقف و کف های بالاتر از هم می زند و به نظر خریداران احترام می گذارد که به آن ناحیه تقاضا نیز می گوییم. طبیعتا ادامه روند صعودی به شرط شکسته شدن سطوح و کشف قله های جدید ادامه پیدا می کند. در روندهای نزولی قاعدتا کف ها و سقف های پایین تر از هم ایجاد می شود که در این مرحله قیمت به نظر فروشندگان احترام می گذارد که به آن محدوده عرضه می گوییم. ادامه روند نزولی منوط بر شکسته شدن کف قبلی است.

استاپ هانت از ستاپ های ICT

استاپ هانت از ستاپ های ICT

تمام تحرکات بازار نقدینگی است، هرجا که نقدینگی زیاد باشد، قیمت میل به آنجا پیدا می کند، نقدینگی همان استاپ های تریدر یا معامله گران بازارهای مالی است، معامله گران استاپ خود را کجا می گذارند؟ معمولا شما به عنوان یک معامله گر استاپ خود را پشت سر یک قله برای سود گرفتن از ریزش ها و پشت سر یک کف برای سود گرفتن از بالا رفتن بازار قرار می دهید، حال خود به جای بازارگردان یا مارکت میکر بگذارید، آیا دوست ندارید اول برای جمع آوری نقدینگی استاپ ها را بزنید و سپس به مسیر خود ادامه بدهید؟ درست است این همان روش میان مارکت میکرهاست، دقت داشته باشید که مارکت میکر و بزرگان بازار با همدیگر هستند، چرا که ضرر دیگری مساوی است با ضرر کردن خودشان!

حواستان به سقف کندل های هفتگی قبل باشد، بیشتر معامله گران High کندل هفتگی قبل را یک مقاومت می دانند، اما بانک ها و بازارگردان ها می دانند که آنجا، جایست که نقدینگی وجود دارد، قیمت را به آنجا می کشانند تا حد ضرر معامله گران را فعال کنند و سپس قیمت را با فشار به پایین پرتاب کنند، این توضیح را در تصویر بالا می توانید ببینید، برای این ستاپ به تصویر زیر نگاهی بیاندازید، یکی از این مثال ها را در تایم پایین تر بررسی می کنیم!

اوردر بلاک ها را پیدا کنید!

آشنایی با ستاپ های ICT
همان طور که می دانید یکی از مهم ترین کارهایی که شما باید در پرایس اکشن ICT انجام بدهید، پیدا کردن اوردر بلاک است، به طور خلاصه، اوردر بلاک یک کندل قبل از حرکت با مومنتوم بالا وجود دارد که رنگی خلاف روند پر قدرت دارد، در صورت نبود این کندل ضعیف ترین کندل همرنگ ضعیف را به عنوان اوردر بلاک می توان در نظر گرفت، دو فلش بالا همان سقف های هفتگی است، یعنی کندل سمت راستی که یک فلش بالای سر خودش دارد، همان کندل هفتگی است که با استاپ هانت کردن سقف کندل هفتگی خودش، نقدینگی را جمع آوری کرده و به پایین سقوط کرده است، برای اینکه شما در این تله گرفتار نشوید، باید به تایم پایین بروید، در تصویر بالا از تایم هفتگی به تایم 4 ساعته آمدیم، کندلی قبل از ریزش هفته اول وجود دارد که رنگی مخالف دارد، این همان "اوردر بلاک" ماست و قیمت می تواند ابتدا خودش را به این محدوده برساند و سپس ریزش را انجام بدهد، باکس قرمز رنگ در تصویر اتصال دو سقف کندل هفتگی است و کادر زرد رنگ نیز محدوده اوردر بلاک است.

CHOCH از ستاپ های ICT

CHOCH از ستاپ های ICT

چنج آف کاراکتر یا به اصطلاح CHOCH به معنای تغییر ساختار در بازار است، شناخت CHOCH ها می تواند برای شما بسیار سودآور باشد، این تغییر ساختار در دو دسته ماژور یعنی بزرگ و مینور به معنای کوچک ساخته می شود، خب همان طور که در بحث تکنیکال می دانید ساختارهای بزرگ تر برای ما اعتبار بیشتری دارند، لذا ما می توانیم CHOCH های ماژور را برای ترید در نظر بگیریم!


خب همان طور که می دانید زمانی که قیمت سقف قبلی خود را رد می کند BMS یا همان BOS می سازد، این برای ما چه معنی دارد؟ زمانی که قیمت یک سقف را رد می کند، به معنای صعودی بودن روند است، سپس زمانی که قیمت به زیر BMS یا BOS آمد می توانیم با تشخیص اوردر بلاک وارد معاملات سود از بازار از بالا رفتن قیمت شویم، اگر در بازارهای سرمایه به صورت حرفه ای فعالیت کرده باشید، می دانید که شما می توانید با استفاده از اهرم های معاملاتی از ریزش بازار نیز کسب سود کنید، حال همیشه باید اوردر بلاک ها کار بکنند؟

در جواب این سوال باید بگوییم که هیچ چیز در بازار قطعیت نداشته و نمی توان گفت یک روش وجود دارد که 100 درصد کار کند اما می توان روش ها و سبک های تکنیکال را بهینه کرد و با ترکیب کردن آن ها را برای خود سودآورتر کرد! زمانی که اوردر بلاک شما رد شود، در واقع ساختار تغییر کرده است و ما به این عمل CHOCH می گوییم، چنج آف کاراکتری ماژور است که BOS را بشکند! اگر کفش شکسته شود و آن کف BOS نداشته باشد مطابق تصویر بالا، آن مینور است، برای همین ما برای ترید بهتر است از ماژور استفاده کنیم!

ترید با ستاپ ICT چنج آف کاراکتر (CHOCH)

ترید با ستاپ های ICT

CHOCH باید حتما به یک سطح برخورد کرده باشد، پس از اینکه اولین شرط ما به وقوع پیوست، می توانیم بقیه مراحل را پیش ببریم، توجه کنید آیا کفی که شکسته شده است، خاصیت BOS یا BMS دارد؟ درصورتی که این کف همچین خاصیتی داشته باشد برای ترید مناسب است، زمانی که قیمت بر می گردد، به دنبال یک اوردر بلاک باشید، تا شما نیز وارد فشار فروش شوید و با آن همراهی کنید، حد ضرر معامله شما نیز بالای اوردر بلاک خواهد بود، توجه داشته باشید که مدیریت ریسک و روانشناسی بازار یکی از مهم ترین فاکتورهایست که باید در معاملات شما لحاظ بشود.