آموزش بازار های مالی و سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری
با ما بازار های مالی را بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

اولین مساله ای که در مورد پشتوانه ارز دیجیتال باید در نظر گرفت این است که ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین غیر قابل رویت هستند و نمی توان مانند سکه و یا اسکناس آن را لمس کرد. پس برای اینکه متوجه شد که پشتوانه ارز دیجیتال چیست باید به مفهوم رمز ارز توجه کنیم. بیت کوین یک رمز ارز است که توسط یک فناوری جدید به نام بلاک چین ایجاد شده است. از آنجایی که هیچ گونه تمرکزی در این فناوری وجود ندارد، به لحاظ امنیت و افزایش ضریب غیرقابل دسترس بودن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

حال در مورد اینکه پشتوانه ارز دیجیتال چیست، باید اینگونه پاسخ داد که استفاده مکرر کاربران از ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله ای برای سرمایه گذاری، منجر شده است که از آن به عنوان پشتوانه اصلی ارزهای دیجیتال یاد کرد. افزایش و یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نیز دقیقا وابسته به سطح تقاضای کاربران در زمینه ارزهای دیجیتال دارد. بنابراین آن چیزی که باعث می شود ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار بگیرند و قیمت آنها دچار نوسان شوند، مربوط به معاملاتی است که در این حوزه انجام می شود. 

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

پشتوانه ارز دیجیتال چیست؟

شاید این طور به نظر برسد که ارزهای دیجیتال بر هیچ پشتوانه ای استوار نیستند اما این بدان معنا نیست که فاقد ارزش هستند. حتی می توان اینگونه گفت ارزش ارزهای دیجیتال به دلیل همین عدم پشتوانه است. در صورتی که از این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم می توان ارزهای دیجیتال را جزئی از دارایی های ارزشمند حساب کرد. در صورتی که اوراق بهادار مالی یک سری محدودیت های مالی دارند که ارزش این دارایی ها را تعیین می کنند. اوراق قرضه که توسط قرض گیرندگان منتشر می شود و ارزش و نرخ بهره آنها به میزان اعتبار صادر کننده این اوراق وابسته است. بنابراین اوراق قرضه می تواند یک جریان نقدینگی قابل پیش بینی ایجاد کرده که تاریخ سررسید هر یک از آنها مشخص است و می توان بر اساس تاریخ منتشر شده آن را فروخت. 

قضیه در مورد برگه های سهام تا حدی متفاوت است چرا که پیش بینی جریان نقدینگی در برگه های سهام به مراتب کمتر است و یا اینکه نمی توان پیش بینی کرد. صاحبانی که این برگه های سهام را دارند به تعداد سهامی که در اختیار دارند می توانند در مدیریت شرکت کنند. 

پول نیز دارای قابلیت های خرید و فروش کالا است، در صورتی که ارزهای دیجیتال هنوز نتوانسته اند این قابلیت را داشته باشند. بنابراین ارزش بازارهای همچون اوراق قرضه، سهام و ارز دیجیتال با محدودیت هایی ذاتی شان مشخص می شود. از آنجایی که اوراق بهادار از ریسک بالایی برخوردار هستند، بازدهی آن ها بیشتر است و به همین دلیل شاید ارزش اوراق بهادار وابسته به شرکتی است که در آن حضور دارند و یا اینکه مدل کسب و کاری که در آن فعالیت می کنند. 

ارزش پول نیز با استفاده از قدرت خریدی که فراهم می کنند، تعیین می شود. در صورتی که چنین محدودیت هایی برای تعیین ارزش های ارز دیجیتال وجود ندارد. برای تعیین ارزش ارزهای دیجیتال نمی توان از طریق مدل قیمت گذاری یا ارزش گذاری تخمینی استفاده کرد. در حال حاضر هیچ رویکرد معناداری برای بررسی و ارزش ارزهای دیجیتال وجود ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر چنین مدلی برای ارزش گذاری ارزهای دیجیتال وجود داشتند، دیگر نمی توانستیم آن را به عنوان یک مدل سرمایه گذاری در آینده در نظر گرفت. ارزهای دیجیتال در حال حاضر نمونه ای از اوراق بهادار از نوع بدون محدودیت هستند که ارزش اینگونه ارزهای دیجیتال توسط نوساناتی که دارند مشخص می شود.

طلا پشتوانه بسیاری از ارزهای سنتی دنیا

به اعتقاد بسیاری از افراد و سرمایه گذاران، تنها ارزش حقیقی در جهان طلا است. طلا است که می تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود یا در زیورآلات دیده شود. منابع طلا جهان به قدری محدود است که با توجه به افزایش نیاز جهانی به این فلز با ارزش، قیمت آن صعودی خواهد بود اما نکته اصلی که به طلا ارزش می دهد و سبب می شود پشتوانه بسیاری از ارزهای سنتی جهان باشد چیز دیگری است به نام تقاضا. تقاضای بسیار و رو به رشد سبب شده است تا طلا ارزشمند شود. بنابراین، اگر به هر دلیلی دیگر تقاضایی برای طلا نباشد، آیا می توان انتظار رشد قیمت آن را داشت؟

مقاله NFT طلا را بدون خسارت کربنی خریداری کنید را در وب سایت مطالعه کنید.

از این نکته می توان این چنین برداشت کرد که پشتوانه اصلی طلا و رشد قیمت آن تقاضا است. بنابراین، هرکجا که تقاضا رو به رشد باشد، انتظار افزایش قیمت نیز خواهیم داشت. در خصوص ارزهای دیجیتال نیز همین گونه است. با افزایش تقاضای جهانی برای ارزهای دیجیتال، می توان آینده آن ها را رو به رشد دانست. پس می توان نتیجه گرفت که اصلی ترین پشتوانه ارزهای دیجیتال، تقاضای جهانی است و باید دید تقاضا برای آن ها حفظ خواهد شد یا خیر.

ارزش ارزهای دیجیتال وابسته به چیست؟

ارزش ارزهای دیجیتال وابسته به چیست؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که ارزش ارزهای دیجیتال به چه چیزی وابسته است، باید در ابتدا این مفهوم را متوجه شد که ارزهای دیجیتال برای چه کسانی اهمیت دارد. بر اساس آمارهایی که برای ارزهای دیجیتال وجود دارد، نشان می دهد که در مکان هایی که محدودیت های بیشتری برای سرمایه گذاری وجود دارد و هزینه های زندگی بالاست تقاضا برای ارزهای دیجیتال بیشتر است. به عنوان مثال در صورتی که یک فرد 500 دلار بر روی اوراق قرضه سرمایه گذاری کند، سود چندانی نخواهد داشت. بیشتر افراد به دلیل فشارهای مالی که دارند به راحتی نمی توانند بر روی سرمایه گذاری های مرکب تمرکز داشته باشند. 

شاید در ظاهر 1000 دلار مبلغ بالایی به نظر برسد اما همانطور که گفته شد هزینه های زندگی بالا است بنابراین هیچ تعجبی وجود ندارد که ارزهای دیجیتال، روشی ارزشمند برای سرمایه گذاری نباشد. در حال حاضر شاید ارزهای دیجیتال آینده جذابی نداشته باشند اما شاید روزی برسد که ارزهای دیجیتال به نوعی اوراق بهادار بدون محدودیت باقی بماند و به عنوان روشی برای انتقال آسان ارزش و دارایی کمک کند. بنابراین این امکان وجود دارد که در آینده ارزهای دیجیتال به عنوان یک سرمایه دارای پشتوانه تبدیل شود و همین موضوع می تواند امید بخش کسب سودهای نجومی از فروش ارز دیجیتال در آینده باشد.

آینده ارزهای دیجیتال چگونه است؟

ارزهای دیجیتال در دهه های اخیر بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است و کاربردهای آن بیشتر می شود. برای خریدهای اینترنتی و پرداخت شهریه و صورت حساب های شهروندان در بیشتر کشورهای دنیا که درگیر بحران اقتصادی هستند، می تواند به عنوان جایگزین پول ملی در تمامی معاملات مورد استفاده قرار بگیرد اما تمامی این مواردی که عنوان شد هیچ کدام دلیلی بر این قضیه نیست که ارز دیجیتال به عنوان جایگزین پول آینده در دنیا باشد. 

برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال، می توانید از دوره ویژه ارز دیجیتال وب سایت استفاده کنید. 

در حال حاضر سرمایه گذاران سه حوزه ارز دیجیتال، طلا و دلار هر یک حوزه کاری خود را انتخاب می کنند. حتی آن دسته از سرمایه گذارانی که در صنعت ارز دیجیتال فعال هستند، ارز دیجیتال را به عنوان جایگزین پول 300 سال آینده دنیا انتخاب نمی کنند. در واقع ارز دیجیتال مانند بیت کوین با استفاده از تکنولوژی بیت کوین همانند نقطه عطفی در نظام اقتصادی و پولی دنیا در نظر گرفته می شود اما نمی توان آن را به عنوان جایگزین پول در نظر گرفت. 

جمع بندی:

با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد نمی توان به طور قطعی در مورد ارزش ارزهای دیجیتال چیزی گفت اما ارزش دارایی های دیجیتال یک واقعیتی است که به تقاضای آن وابسته است. از طرف دیگر این نکته را در نظر بگیرید که حکومت منجر شده است که پول دیجیتال به عنوان یک جایگزین در نظام مالی مطرح شود اما هنوز به طور قطعی نمی توان آن را به عنوان یک الگوی نوین که امنیت بالایی دارد در سراسر جهان در نظر گرفت.

منبع سایت استاد علیرضا محرابی

ارز دیجیتال آدیوس(AUDIO) چیست؟

 

اگر تا به حال در مورد رمز ارزها و فناوری بلاک چین شنیده باشید حتما فکر می کنید هرچیزی که در فناوری بلاک چین ایجاد می شود باید فقط مرتبط با امور مالی باشد اما ارز دیجیتال آدیوس(AUDIO) نگاهتان را به دنیای ارزهای دیجیتال کمی تغییر خواهد داد. آدیوس در واقع پلتفرم و اپلیکیشن پخش موسیقی است که بر بستر بلاک چین ایجاد شده و دارای توکنی به نام AUDIO است. این پلتفرم موسیقی با هدف تغییر دادن دنیای سنتی موسیقی و ورود موزیک و موسیقی به عصر جدید یعنی عصر بلاک چین ایجاد شد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید پلتفرم پخش موسیقی را روی بلاک چین ایجاد کرد؟ در جواب باید گفت با این کار سازندگان موسیقی می توانند روی ساخته های خود و ایجاد تجارب انحصاری و منحصر به فردشان در عرصه موسیقی، کنترل کامل داشته و از سوی دیگر می توانند نسخه غیرقابل تغییر موسیقی خود را از نظر زمان و محتوا تولید کنند چرا که پلتفرم Audius از شبکه اپراتورهای نود غیرمتمرکز و انگیزشی استفاده می کند.

تاریخچه ایجاد ارز دیجیتال آدیوس

تاریخچه ارز دیجیتال آدیوس

دنیای فناوری های پیشرفته امروزی، عرصه را برای ورود خلاقیت برای همه با هر شغل و علاقه ای باز گذاشته است. فناوری بلاک چین نیز به عنوان یکی از نقاط عطف فناوری در عصر و قرن جدید از این قاعده مستثنی نیست.

از سوی دیگر صنعت موسیقی دارای درآمد میلیارد دلاری است که البته عواملی مانند هزینه مدیریتی، زمان استفاده از استودیو، هزینه‌های تولید و بازاریابی باعث می شود آنچه که دست سازندگان را می گیرد برایشان چندان راضی کننده نباشد. امضای قرارداد با برندهای بزرگ هم عملا حق انحصاری آهنگ های ساخته شده را از آنان سلب می کند.

بنابراین عده ای از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی که سعی داشتند متمایز از رقبا عمل کنند و به جای این که یک هویت و یا نهاد متمرکز کنترل موسیقی و ساخته های هنرمندان را برعهده بگیرد تصمیم گرفتند با وارد کردن موسیقی به حوزه بلاک چین، جامعه‌ ای غیرمتمرکز از هنرمندان و طرفداران آن را کنترل نمایند و این قصه ایجاد آدیوس توسط آن ها بود. 

پلتفرم آدیوس منبع باز و غیرمتمرکز بوده و دارای یک رمزارز بومی به نام ارز دیجیتال AUDIO است که در سال ۲۰۱۸ در شهر San Francisco آمریکا توسط رونیل رومبورگ (Roneil Rumburg، بنیانگذار شرکت) وارد دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال شد.

آدیوس بر روی فناوری بلاک چین اتریوم و سولانا ایجاد شده و به دنبال ایجاد امکان برای همه هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی است تا بتوانند با آپلود فایل ‌های موسیقی در آدیوس به طور مستقیم با طرفدارانشان در سراسر دنیا ارتباط بگیرند. سرویس اصلی آدیوس در سال 2020 و همزمان با پخش زنده کنسرتی با اجرای deadmau5 و RAC راه‌ اندازی گردید. 

پلتفرم های محبوب پخش موسیقی مانند اسپاتیفای و ساندکلود (Spotify و SoundCloud) بسیار شبیه آدیوس هستند اما نکته اینجاست که آنها غیرمتمرکز نیستند.

مهم ترین مزایا و ویژگی های آدیوس

  • آنچه که باعث تمایز آدیوس با بقیه پلتفرم های ارزهای دیجیتال می شود این است که تراکنش ‌ها در آدیوس مستقیما بین شنوندگان و تولیدکنندگان موسیقی انجام می گیرد. 
  • ویژگی دیگر آدیوس امکان کسب درآمد از محصولات به دلیل امکان معامله مستقیم بین شنوندگان و سازندگان موسیقی است.
  • از سوی دیگر در این پلتفرم آزادی در موسیقی و قابلیت اشتراک گذاری انواع محتواهای صوتی قرار داده شده است.
  • پخش موسیقی در این پلتفرم با کیفیت 320 کیلوبیت بر ثانیه بوده که در نوع خود مطلوب است. 
  • از دیگر ویژگی های آدیوس می توان به دسترسی کاربران به محتوا به صورت مادام العمر و آپلود نامحدود محصولات اشاره کرد.
  • اکثر پروژه های ایجاد شده بر بستر بلاک چین دارای مشکل تکنیکی بودن بیش از اندازه هستند که ممکن است کار با آن را دشوار کند اما آدیوس از این مشکل برخوردار نیست و به راحتی قابل استفاده است.
  • در صنعت موسیقی فعلی، هنرمند باید مدتها برای دریافت دستمزد خود منتظر باشد اما در پلتفرم آدیوس و توکن کارآمد آن که توسط پلتفرم Audius توسعه یافته است، هنرمند می تواند به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه توسط طرفدارانش مبلغ مورد نظر را دریافت کند.
  • ویژگی جالب دیگری که در آدیوس وجود دارد و کمتر آن را در جای دیگر می توان دید همکاری بین هنرمند و طرفدارانش است که مسابقات ریمیکس برگزار می کنند. این ویژگی جذاب باعث می شود از آهنگ های آزمایشی لذت بیشتری ببرند و سازندگان نیز بازخوردهای اثربخشی را دریافت کنند.
  • امکان دسته بندی آهنگ ها در بخش مورد علاقه ها یکی دیگر از ویژگی های این پلتفرم است که کاربران به واسطه آن می توانند آهنگ های مورد علاقه را در این بخش ذخیره کرده، با سایر کاربران به اشتراک گذاشته و توکن AUDIO را به عنوان جایزه دریافت نمایند.
  • امکان پرداخت‌ های بیشتری به هنرمندان و سایر کاربران و همچنین کسب سود بیشتر، شفافیت و سرعت بالای معاملات از دیگر مزایای آدیوس است.

برخی پاداش ها در این پلتفرم که از طریق ارز دیجیتال آدیوس پرداخت می شوند برای موارد زیر قرار داده شده: 

  • ۵ آهنگ محبوب هفته
  • ۵ آهنگ ترندشده
  • ۵ لیست پخش موزیک با بیشترین تعداد طرفدار 
  • ۱۰ برنامه برتر API

معایب پلتفرم آدیوس

در حال حاضر امکان اعمال قوانین مربوط به کپی رایت در این پلتفرم وجود ندارد و شاید این مهم ترین عیب پلتفرم آدیوس باشد. 

نحوه استفاده از آدیوس برای بارگذاری آهنگ

استفاده از آدیوس برای آهنگ

استفاده از Audius آسان بوده و بدون فرآیند بررسی خاص و پیچیده است. هنرمند در این پلتفرم می تواند آهنگ های خود را بلافاصله بارگزاری کند. فقط کافی است ثبت نام را انجام داده و بعد روی دکمه بارگذاری آهنک کلیک کند. سپس می تواند فایل‌ های موسیقی و آثار هنری خود را در آن قرار دهد. پیش تر اشاره کردیم که سرعت آپلود در این برنامه ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه است.

توکن آدیوس (AUDIO)

همانطور که گفتیم پلتفرم آدیوس همزمان توکن بومی خود را با نام AUDIO ایجاد کرد. توکن بومی آدیوس AUDIO مبتنی بر اتریوم (ERC-20) به عنوان ارز دیجیتال اصلی است. این پلتفرم به گونه ای طراحی شده که با هر بار اجرا و پخش یکی از آثار یک هنرمند، توسط توکن بومی AUDIO به آن هنرمند دستمزد پرداخت شود.

نحوه کسب درآمد در آدیوس برای هنرمندان

سیستم بلاک چین آدیوس شامل سه گروه است. این گروه‌ها عبارتند از اپراتورهای گره، هنرمندان و طرفداران. 

عملکر اصلی توکن آدیو شامل سه مورد است:

امنیت شبکه: فناوری غیرمتمرکز بلاک چین این امکان را فراهم می کند که اپراتورهای گره برای اجرای نود توسط این ارز دیجیتال پاداش دریافت ‌کنند و به این ترتیب امنیت شبکه برقرار می شود.

ویژگی‌ های منحصر به فرد: با قراردادن توکن توسط هنرمندان، آنها می توانند ویژگی‌ های ممتازی را دریافت نمایند. از جمله این ویژگی ها نمایش مجموعه‌ های رمزنگاری NFT در سایت است که به کسب درآمد بیشتر آن‌ ها می انجامد.

حکمرانی: عملکرد سوم توکن آدیو قابلیت رای دادن توسط دارندگان آن است. با استیکینگ ارز دیجیتال آدیوس، دارندگان می توانند برای تصمیمات مهم شبکه رای دهند و آینده بلاک چین را عوض کنند. 

کیف پول های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال آدیوس

کیف پول های ارز دیجیتال آدیوس

کیف پول ها یا Walletهای پشتیبان آدیوس شامل کیف پول های سرد و کیف پول های گرم می شود. از جمله کیف پول های سرد می توان به Ledger Nano S و Trezor One اشاره کرد. کیف پول های گرمی که برای آدیوس استفاده می شوند نیز عبارتند از Trust Wallet، Atomic Wallet و MyEtherWallet و در نهایت کیف پولی که می توانید از صرافی که ارز آدیوس را از آن خریداری کرده اید دریافت کنید.

*یادآوری: کیف پول های سرد کیف هایی هستند که بدون اتصال به اینترنت برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال به کار برده شده و از نظر ظاهری مانند USB هستند. این کیف پول ها را به عنوان امن ‌ترین مکان برای ذخیره بلندمدت دارایی رمزنگاری شده معرفی می کنند.

کیف پول های گرم در موبایل و کامپیوتر قابل‌ دسترسی هستند و در انواع مختلفی مانند نرم‌ افزاری، تحت وب و دسکتاپی ایجاد شده اند. 

خرید ارز دیجیتال آدیوس

برای خرید ارز دیجیتال آدیوس، به یکی از صرافی های پشتیبان این رمز ارز رفته و پس از ایجاد حساب کاربری مراحل زیر را طی کنید:

وارد حساب کاربری شوید. سپس وارد قسمت کیف پول شده و گزینه Deposit را انتخاب نمایید. برای شارژ حساب کاربری خود هم می توانید از ارز فیات مثل دلار یا یورو استفاده نمایید و هم از طریق یکی از رمزارزهای دیگر مانند اتریوم.

بعد از شارژ حساب کاربری وارد قسمت ترید شوید. 

در قسمت Tradeمی توانید لیست رمزارزها را مشاهده کنید. ارز دیجیتال AUDIO را انتخاب کنید، سپس جفت ارز AUDIO/BTC یا Fiat/AUDIO را انتخاب کنید.

در انتها نیز از قسمت مروبط به معاملات یکی از روش های مختلف ترید (مانند مارکت، استاپ لیمیت و ...) را انتخاب کنید و اقدام به خرید نمایید.

نحوه معامله AUDIO

توکن های AUDIO در صرافی‌ های مهم فهرست شده‌ اند. بنابراین برای معامله آن ها می توانید به صرافی هایی مانند FTX، io، بایننس، Gate، یونی سواپ، Mandala Exchange، HitBTC و com Exchange مراجعه و آن را معامله کنید.

آینده آدیوس

با اینکه آدیوس هم به مانند سایر ارزهای دیجیتال در یک بازار بی ثبات و با نوسان زیاد قرار دارد و نمی توان خیلی دقیق از آینده این رمزارز حرف زد، اما از آنجا که Audius مبتنی بر فناوری غیرمتمرکز بوده و یک برنامه غیرمتمرکز(Dapp) محسوب می شود، بنابراین باید منتظر انقلابی در حوزه موسیقی برای سال های آتی باشیم.

 از سوی دیگر در آگوست ۲۰۲۱، آدیوس برای عملکرد Sound Kit به عنوان یکی از شرکای تیک تاک انتخاب شد. این کار شاید باعث شود این پلتفرم برای هنرمندانی که می خواهند در تیک تاک بازدیدهای میلیونی داشته باشند جذاب تر باشد و از آن استقبال بیشتری در سراسر دنیا صورت بگیرد.

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی ارز دیجیتالی پرداختیم که در زمینه موسیقی وارد عرصه رمزارزها شده است. ارز دیجیتال آدیوس با توکن AUDIO در سال 2018 و با هدف ایجاد ارتباط مستقیم برای همه هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی به دنیای بلاک چین و کریپتوکارنسی ها معرفی شد. 

آدیوس، پلتفرمی برای پخش و به ‌اشتراک‌ گذاری موزیک و مبتنی بر فناوری بلاک چین است که از رمز ارز خود برای سیستم پاداش‌ دهی و استیک در شبکه استفاده می کند. برای خرید این رمزارزها باید از طریق صرافی هایی که در بالا به آن اشاره کردیم اقدام کنید و سپس رمزارز خود را در کیف پول های پشتیبان آن نگهداری کنید.

منبع سایت استاد علیرضا محرابی

استخر نقدینگی (liquidity pool) از جمله اصطلاحات رایج در بازار ارز دیجیتال است که این روزها کاربرد بی شماری دارد. استخر نقدینگی از جمله قسمت های اساسی سیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای است. علاوه بر این از جمله بخش های اساسی در حوزه سازندگان بازار خودکار AMM، پروتکل وام دهی، تولید محصول، دارایی های دیجیتال و بیمه های درون زنجیره ای محسوب می شود. استخر نقدینگی مشابه با یک محیط بزرگ دیجیتالی است که بدون نیاز به هیچ مجوزی، هر کاربری این قابلیت را دارد که به آن نقدینگی اضافه کند. 

در واقع استخر نقدینگی استاندارد جدیدی برای معامله کارآمد دارایی ها محسوب می شود که همزمان به سرمایه گذاران این قابلیت را می دهد که از دارایی های خود سود بدست بیاورند. در حال حاضر استخرهای نقدینگی حوزه دیفای مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است و افراد بی شماری علاقه مند به پیوستن به این نوع محیط هستند.

استخر نقدینگی چیست و چگونه کار می کند؟

نحوه کار استخر نقدینگی

در حال حاضر دو نوع صرافی غیرمتمرکز بر روی اتریوم وجود دارد: نوع اول صرافی های همتا به همتا بوده که دارای دفتر سفارش (OrderBook) است اما نوع دوم از این صرافی های غیرمتمرکز، صرافی های استخر نقدینگی هستند که می توان به یونی سواپ اشاره کرد. 

در صرافی هایی که مدل همتا به همتا هستند، معاملات بر پایه یک درخواست و پیشنهاد صورت می گیرد. در این نوع صرافی، خریدار و فروشنده هستند که بر سر قیمت با یکدیگر به توافق می رسند. آن دسته از افرادی که می خواهند یک دارایی خاص را معامله کنند، سفارش محدود (limit order) ایجاد می کنند و افرادی که قیمت پیشنهادی را قبول می کنند اقدام به اجرای سفارش خواهند کرد.

این سیستم در مکان هایی که نقدینگی بالایی دارند، بسیار مناسب بوده و به خوبی جواب می دهد اما برای معاملاتی که نقدینگی بسیار پایینی دارند، بسیار سخت بوده و دارایی هایی که در این سیستم هستند گرفتار نوسانات بزرگ و غیرعادی می شوند. بنابراین اینگونه از معاملات به علت نوسان قیمت بالا و تبدیل های ناکارآمد، مورد استفاده عموم افراد قرار نمی گیرد. 

استخر نقدینگی نیز چنین مشکلی را مورد هدف قرار می دهد و وابستگی توکن به حجم ترید را از بین برده و نقدینگی دائمی را برای توکن ها ایجاد می کند. مدل استتخر نقدینگی دارای مزیت هایی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مزایای استخر نقدینگی (liquidity pool) چیست؟

استخر نقدینگی همان بازارساز خودکار (AMM) است که از طریق قراردادهای هوشمند و به صورت خودکار سفارش های خرید و فروش را بر اساس پارامترهای از پیش مشخص شده به یکدیگر مرتبط می کند. در استخر نقدینگی دیگر نیازی نیست که تریدرها با یکدیگر ارتباط داشته باشند و نقدینگی فضای استخر نیز تا زمانی که سرمایه گذاران دارایی های خود را وارد استخر می کنند موجود است. 

بازارسازها در صرافی های متکی بر دفتر سفارش، لازم است که دائما سفارش های معاملاتی خود را آپدیت کرده و نوسان قیمت را در نظر بگیرند. بازارسازها بایستی حرفه ای باشند و زمان و تخصص لازم را برای مدیریت استراتژی های خود داشته باشند اما در استخر نقدینگی نیازی به تخصص و استراتژی نیست، تامین کنندگان نقدینگی تنها کافیست که دارایی های خود را وارد یک استخر نقدینگی کرده و مابقی کارها را به قراردادهای هوشمند واگذار کنند. 

برای اینکه به یک استخر نقدینگی پیوست نیازی به احراز هویت مشتری kyc نیست و مشکلاتی که در یک صرافی متمرکز وجود دارد، در اینجا مطرح نیست. هر فردی این قابلیت را دارد که در یک استخر نقدینگی سرمایه گذاری کرده و یا اینکه یک جفت مبادلاتی جدید ایجاد کند اما زمانی که سرمایه گذار می خواهد نقدینگی را برای یک استخر ایجاد کند، بایستی ارزش معادل هر دو دارایی را واریز کند. مزیتی که سرمایه گذار در این حالت دارد این است که توکن های استخر نقدینگی را دریافت خواهد کرد و این توکن ها همان سهم هایی است که سرمایه گذار از استخر نقدینگی دارد و این قابلیت را دارد که در هر زمانی آن را برداشت کند. زمانی که تریدر، معامله ای را انجام می دهد، کارمزد دارایی ها کسر شده و به استخر نقدینگی اضافه خواهد شد. 

قراردادهای هوشمند در صرافی های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ، به گونه ای طراحی شده است که موجب کاهش هزینه های گس خواهد شد. محاسبات قیمتی کارآمد و توزیع کارمزد در داخل استخرها به معنای اصطکاک کمتر بین تراکنش هاست. اغلب قراردادهای هوشمند این قابلیت را دارند که مبالغ معامله شده را به کیف پول برگرداند اما در برخی از صرافی ها، همچون یونی سواپ این قابلیت به تریدرها داده می شود که همان دارایی ها را مبادله کرده و به کیف پول دیگری ارسال کنند. 

سود استخر نقدینگی (liquidity pool) چگونه تضمین می شود؟

تضمین سود استخر نقدینگی

کل فرآیند سپرده گذاری، تامین نقدینگی و دریافت سود سپرده توسط قراردادهای هوشمند تضمین می شود. زمانی که از قرارداد هوشمند صحبت می شود منظور این است که هیچ واسطه ای در انجام معاملات نقشی ندارد. یعنی اینکه کاربر این قابلیت را ندارد که در قراردادهای هوشمند سپرده گذاری کند و تمامی تراکنش ها بر روی استخر انجام می شود و هیچ سودی به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد. بنابراین در حالت کلی سود دریافتی از استخرهای تامین نقدینگی توسط قراردادهای هوشمند تضمین می شود. 

به همین علت زمانی که کاربر دارایی های دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند قرار می دهد، در ازای هر یک از دارایی های دیجیتال خود، توکن تامین نقدینگی یا Liquidity Provider دریافت می کند. توکن های تامین نقدینگی به منزله رسید دریافت توکن های اصلی بوده و زمانی که می خواهید سپرده خود را آزاد کنید، باید همان توکن های تامین نقدینگی را به استخر برگردانده تا امکان دریافت سپرده اصلی را داشته باشید. 

معایب استفاده از استخر نقدینگی چیست؟

علاوه بر اینکه استفاده از استخرهای نقدینگی در صنعت ارزهای دیجیتال دارای مزایایی است، معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

  • اشتباه در قیمت گذاری

قیمت دارایی های دیجیتال توسط الگوریتمی خاص در استخر نقدینگی تعیین می شود که الگوی کار این نوع الگوریتم توسط فعالیت معاملاتی استخر مشخص می شود. زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال نسبت به قیمت بازار جهانی متفاوت باشد، در این میان معامله گران آربیتراژ، از این اختلاف قیمت گذاری سود بدست می آورند. 

  • نوسانات قیمت

از دیگر مواردی که می تواند در استخر نقدینگی تاثیر منفی داشته باشد، نوسانات قیمت است چرا که نوسانات قیمت منجر به ضررهای جبران ناپذیری به سرمایه گذاران می شود. زمانی که تامین کنندگان سرمایه، سرمایه خود را برداشت می کنند، زیان وارده به سرمایه گذاران، غیر قابل جبران خواهد شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است که بخشی از این ضررها از طریق پاداش هزینه تراکنش جبران شود. میزان این جبران نیز وابسته به حجم نوسان و طول مدت استیک واریزی وابسته است. 

  • مشکلات قراردادهای هوشمند

از دیگر معایبی که می توان برای استخر تامین نقدینگی بیان کرد، مشکلات احتمالی در قراردادهای هوشمند است. این مشکلات زمانی رخ می دهد که کد مربوطه حسابرسی نشده و امنیت کامل وجود نداشته باشد. بنابراین بهتر است که کاربر قبل از سپرده گذاری منابع خود، اطلاعات کاملی از تمامی مشکلات موجود در این زمینه داشته باشد.

چگونه می توان در استخر نقدینگی دیفای شرکت کرد؟ 

چگونه می توان در استخر نقدینگی دیفای شرکت کرد؟

 این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه مشارکت در استخر نقدینگی با توجه به نوع پلتفرم می تواند متفاوت باشد اما در حالت کلی برای مشارکت در استخر نقدینگی نیاز است که یک حساب کاربری ایجاد کنید. در نهایت حساب کاربری را به کیف پول اتریوم مانند کیف پول متامسک متصل کنید. در نهایت می توانید دارایی های دیجیتال خود را به صندوق نقدینگی واریز کنید. در پلتفرم هایی مانند یونی سواپ، باید جفت ارزهایی که قصد دارید در آن تامین نقدینگی روی دهد را جستجو کرده و در نهایت کیف پول را به حساب کاربری وصل کنید. بعد از بررسی بازده ها، همچون بزرگی استخر و نرخ تبادل در استخر نقدینگی، می توانید توکن های خود را در استخر نقدینگی واریز کنید. 

اختلاف استخر نقدینگی با دفتر سفارشات چیست؟

دفتر سفارشات یا (order book) به مجموعه ای از سفارشات باز در یک بازار گفته می شود و آن سیستمی که سفارشات را با یکدیگر انطباق می دهد، موتور انطباق است. موتور انطباق و دفتر سفارش، هر دو هسته اصلی صرافی متمرکز یا CEX هستند. این مدل تسهیل کارآمد تبادل ها عالی بوده و شرایط ایجاد بازارهای پیچیده مالی را فراهم می کند. 

ترید یا معامله در دیفای، شامل معاملات درون زنجیره ای است، بدون آنکه بخش متمرکز وجوه را در اختیار داشته باشد اما زمانی که از دفتر سفارشات برای انجام معامله استفاده می شود، باید کارمزد پرداخت شود که اغلب این کارمزدها گران است. علاوه بر این، اکثر بلاک چین ها توانایی مورد نیاز برای ترید حجم زیادی از میلیاردها دلار در بستر خود را ندارند. 

پس در یک شبکه بلاک چین، دفتر سفارشات رو زنجیره وجود ندارد و باید برای انجام کار از زنجیره های جانبی یا راه حل های لایه دوم استفاده کنید که در آینده فعالیت خود را شروع خواهند کرد اما در حال حاضر شبکه قابلیت مدیریت این حجم از دارایی ها را ندارد. 

در حال حاضر صرافی های غیرمتمرکزی که با دفتر سفارشات فعالیت خود را انجام می دهند، شامل بایننس دکس است که بر روی زنجیره Binance Chain ساخته شده و از آن برای معاملات سریع و ارزان استفاده می کنند. پروژه دیگری همچون سروم (Serum) نیز وجود دارد که در بلاک چین سولانا ساخته شده است. ناگفته نماند که بسیاری از دارایی های موجود در فضای ارز دیجیتال بر روی شبکه اتریوم وجود دارند که قابلیت معامله در شبکه های دیگری را نداشته و برای معامله کردن آن ها، باید از نوعی پل استفاده کرد. 

نتیجه گیری:

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، استخر نقدینگی می تواند موقعیت خوبی برای سرمایه گذاران باشد و آن دسته از افرادی که در این نوع استخرها فعالیت می کنند باید ابزارهای مورد نیاز برای بررسی تغییرات قیمت ها را داشته باشند و نسبت به این تغییرات قیمت نیز واکنش نشان دهند. 

کار با استخرهای نقدینگی نیاز به تخصص و مهارت زیادی داشته و ریسک ها و مخاطرات خاصی دارد. در نهایت باید گفت که استخر نقدینگی مناسب افرادی است که ریسک پذیر هستند. 

منبع سایت استاد علیرضا محرابی

از دیگر فن آوری های بلاک چین، اجماع یا (Consensus) است که در طی آن اعضای شبکه تصمیم گیرنده هستند. امن ترین روش برای رسیدن به اجماع، الگوریتم اثبات کار است اما تنها ایرادی که اثبات کار دارد این است که به انرژی بسیار زیادی برای فعالیت خود نیاز دارد. به همین خاطر یک روش جایگزین برای الگوریتم اثبات کار ایجاد شده است که به آن، الگوریتم اثبات سهام نمایندگی (DPoS - Delegated Proof of Stake) گفته می شود. برای آشنایی بیشتر با این الگوریتم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

الگوریتم اثبات کار امن ترین روش اجماع است که نیاز به انرژی زیادی برای انجام کار دارد. اثبات سهام هم که به عنوان جایگزینی برای این روش ابداع شد، انرژی زیادی را می طلبد و این انرژی را ماینرها با استفاده از اعتبارسنج ها جایگزین می کنند. منظور از اعتبارسنج ها، کسانی هستند که می توانند بلاک بعدی را متناسب با سپرده خود در شبکه، اعتبار سنجی کنند اما نوع دیگری از الگوریتم در بلاک چین وجود دارد، الگوریتم اثبات سهام نمایندگی یا DPoS است. روش کار این نوع الگوریتم بدین صورت است که در ازای محدود سازی اعتبارسنج های شبکه، میزان بالایی از مقیاس پذیری را ایجاد می کند.

منظور از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی (DPoS) چیست؟

الگوریتم اثبات سهام نمایندگی (DPoS) چیست؟

الگوریتم اثبات سهام نمایندگی در سال 2014 توسط دنیل لایمر راه اندازی شد. این الگوریتم در پروژه های مختلفی همچون بیت شرز، استیم، آرک و لیسک اجرا شده است. الگوریتم اثبات سهام این امکان را به بلاک چین می دهد تا پارامترهای شبکه از جمله هزینه ها، فواصل بلاک و اندازه معاملات تغییر کند.

سیستم این نوع الگوریتم به گونه ای است که شمار ثابتی از صاحبان سهام انتخاب شده تا بلاک ها را ایجاد کنند. تولید کنندگان، بلاک را براساس یک ترتیب نوبتی یا گردشی ایجاد می کنند و در نهایت بلاک ها توسط کاربران وارد گردنه قدرت می شود و هر یک متناسب با تعداد توکن هایی که در شبکه در اختیار دارند حق رای می گیرند. 

افرادی که حق رای دارند نیز می توانند حق استفاده از سهام خود را به دیگران انتقال داده تا در صورت وکالتی از طرف آنها در رای گیری شرکت کنند. با رای گیری اعتبار نمایندگان در شبکه افزایش می یابد. در صورتی که نودهای شبکه به خوبی کار نکنند، به سرعت از شبکه اخراج شده و نود دیگری جایگزین آن می شود. 

چنانچه بخواهیم الگوریتم اثبات سهام نمایندگی را با الگوریتم های اثبات سهام یا اثبات کار مقایسه کنیم، می توان این گونه توضیح داد که بلاک چین اثبات سهام نمایندگی، مقیاس پذیرتر از الگوریتم های دیگر است و دلیل این مقیاس پذیری بیشتر هم به خاطر تراکنش های بیشتری است که در ثانیه انجام می شود. همان طور که گفته شد الگوریتم اثبات سهام نمایندگی و الگوریتم اثبات سهام، به عنوان جایگزینی برای الگوریتم اثبات کار هستند چرا که الگوریتم اثبات کار به گونه ای طراحی شده است که برای انجام کار خود نیاز به منابع خارجی زیادی دارد. 

الگوریتم اثبات کار برای انجام کار خود نیاز به توان محاسباتی بسیاری دارد تا یک دفتر توزیع شده غیرمتمرکز و شفاف ایجاد کند. در صورتی که میزان این منابع استفاده شده در الگوریتم اثبات سهام نمایندگی و یا الگوریتم اثبات سهام کمتر است، به همین خاطر این دو نوع الگوریتم با محیط زیست سازگارتر است. 

روش کار الگوریتم اثبات سهام نمایندگی (DPoS) چگونه است؟

بلاک چین هایی که از الگوریتم DPoS استفاده می کنند از یک سیستم رای گیری برای کار در شبکه خود استفاده می کنند. هر کاربری توکن های مربوط به آن شبکه بلاک چین را داشته باشد می تواند در این سیستم رای گیری شرکت کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که قدرت هر رای توسط تعداد دارایی های کاربر مشخص می شود. آن دسته از کاربرانی که دارایی های بیشتری را استیک می کنند می توانند اثرگذاری بیشتری در تعیین نودها داشته باشند. انتخاب نودها معمولا توسط نماینده شناخته می شود. تعداد این نماینده ها برای هر شبکه بلاک چین متفاوت است. نمایندگان علاقه مند هستند که امنیت شبکه را حفظ کنند و به همین خاطر تلاشی برای تقلب در شبکه نمی کنند.

البته این تقلب تا زمانی ایجاد نمی شود که نمایندگان به دنبال پاداش به صورت صادقانه هستند. پس شبکه هایی که براساس این الگوریتم فعالیت می کنند، برای افزایش عملکرد درست شبکه و امنیت آن، به تمامی رای دهندگان شبکه احتیاج دارند. از دیگر امتیازاتی که این نوع شبکه دارد، این است که برای انگیزه دهی به رای دهندگان از انگیزه های مالی و پاداش استفاده می کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد رای گیری ها به صورت مکرر برگزار می شود، به همین خاطر است که نمایندگان پاداش قابل توجهی می گیرند و صادقانه فعالیت خود را انجام می دهند. در صورت هر گونه تقلب در شبکه، نودهای متقلب از شبکه اخراج شده و مجددا توسط رای گیری جدید، نمایندگان جدید جایگزین می شوند.

اثبات سهام با اثبات سهام نمایندگی(DPoS) چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اثبات سهام با اثبات سهام نمایندگی

اثبات سهام با اثبات سهام نمایندگی چندان تفاوت چشمگیری ندارد اما همین تفاوت های کوچک موجب تاثیرات بسزایی در بلاک چین می شود. در الگوریتم اثبات سهام، با پاداش دادن به کاربران آنها را تشویق می کند تا تمامی داده های شبکه را تایید کنند و از این طریق امنیت شبکه با ذخیره سهام تضمین می شود. خیلی از کاربران با این سوال مواجه می شوند که از این دو نوع الگوریتم کدام یک بهتر است. این نکته را در نظر داشته باشید که تشخیص اینکه کدام الگوریتم بهتر کار می کند تا حدی دشوار است. در ادامه مقاله به برخی از این تفاوت ها اشاره می کنیم.

  • نوع حاکمیت

تمام قوانین بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام در genesis block یا همان بلاک اولیه کدگذاری شده است. هر تغییری که در بلاک ایجاد شود، فورک و هاردفورک را به همراه خواهد داشت. در صورتی که در الگوریتم اثبات سهام نمایندگی، کاربران آن دسته از نمایندگانی را انتخاب می کنند که می توانند بلاک چین را مدیریت کنند. این نمایندگان پس از اینکه توسط دیگر کاربران انتخاب می شوند می توانند تغییراتی را در پروتکل ایجاد کرده و در نهایت در پروتکل رای گیری اجرا کنند. 

  • ایجاد بلاک و اعتبار سنجی

در الگوریتم اثبات سهام، سازنده بلاک به صورت تصادفی و یا اینکه بر اساس سهام کابران انتخاب می شوند. آن دسته از کاربرانی که تعداد توکن های بیشتری را استیک کرده باشند شانس بیشتری برای تولید بلاک های جدید خواهند داشت. در صورتی که در الگوریتم اثبات سهام نمایندگی، کاربران برای انتخاب نمایندگانی که معاملات را تایید می کنند رای می دهند. 

مزایای استفاده از اثبات سهام نمایندگی چیست؟

بررسی مزایای الگوریتم اثبات سهام نمایندگی

از جمله مزایایی که می توان برای این الگوریتم بیان کرد شامل موارد زیر است:

1. مقیاس پذیری و سرعت

بلاک چین هایی که براساس این الگوریتم ها فعالیت می کنند با فعالیتی سریعتر از بلاک چین های اثبات کار و اثبات سهام، تراکنش ها را پذیرش می کنند. مقیاس پذیری و سرعت بالا از جمله بزرگترین مزیت این الگوریتم است. البته این مزیت برای برنامه هایی که نیاز به مقیاس پذیری بیشتری دارند، بهترین انتخاب است. 

2. تقسیم بهتر پاداش ها

در این نوع از بلاک چین ها، آن دسته از نمایندگانی انتخاب می شوند که بیشترین پاداش را دریافت کنند. به همین دلیل است که تمامی شرکت کنندگان از جمله کاربران معمولی از این مزایا بهره مند می شوند. 

3. داشتن امنیت در زمان رای گیری

در این نوع بلاک چین ها، رای دهندگان قادر هستند اقدامات مخرب را تشخیص داده و باعث خروج از سیستم شوند. 

4. بهینه سازی در مصرف انرژی 

مزیت اصلی این الگوریتم، مصرف انرژی کمتر نسبت به دیگر الگوریتم هاست.

5. عدم نیاز به سخت افزارهای گران قیمت

شرکت کنندگان این نوع از بلاک چین ها برای انجام فعالیت های خود نیازی به تجهیزات گران قیمت نداشته و می توانند فعالیت خود را با یک کامپیوتر معمولی نیز انجام دهند.

6. انگیزه قوی نمایندگان برای فعالیت صادقانه

در صورتی که نمایندگان رفتار مناسبی در شبکه نداشته باشند هر لحظه این امکان دارد که اخراج شوند. بنابراین نمایندگان برای داشتن درآمد و شهرت در بین سایر کاربران، باید عملکرد خوبی داشته باشند. 

7. انعطاف پذیری

از آنجایی که در بلاک چین های اثبات سهام نمایندگی، انتخاب سازندگان با تولید بلاک های جدا شده همراه است شبکه می تواند مشکلات احتمالی را حل کرده و در نهایت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. 

معایب الگوریتم اثبات سهام نمایندگی چیست؟

معایب الگوریتم اثبات سهام نمایندگی

این الگوریتم، علاوه بر داشتن مزایا، دارای معایبی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

  • احتمال هک شدن زیاد است

از آنجایی که تعداد افراد کمتری در الگوریتم اثبات سهام نمایندگی مسئول تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید هستند امکان حمله 51 درصدی در شبکه بلاک چین افزایش می یابد.

  • پولدارها، پولدارتر می شوند

در این نوع الگوریتم قدرت رای کاربران براساس تعداد توکن هایی که استیک می شوند تعیین می شود. بنابراین افرادی که دارای توکن های بیشتری هستند می توانند اثرگذاری بیشتری بر روی شبکه داشته باشند و بدین ترتیب این افراد ثروتمندتر خواهند شد. 

  • عدم انگیزه کاربران موجب از بین رفتن شبکه می شود

در صورتی که تعداد کاربران این گونه از شبکه ها کاهش یابد، عملکرد پلتفرم به درستی انجام نمی شود و عملکرد شبکه دچار اختلال خواهد شد. 

  • به اندازه دیگر الگوریتم ها، غیرمتمرکز نیست

از جمله ایراداتی که می توان به این نوع الگوریتم گرفت این است که به اندازه سایر الگوریتم ها غیرمتمرکز نیست.

نتیجه گیری:

با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد، متوجه شدید که الگوریتم اثبات سهام نمایندگی یکی از انواع الگوریتم های اجماع در ارز دیجیتال است که قابلیت تایید ایمن معاملات در شبکه بلاک چین را فراهم می کند. بسیاری از افراد الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی را نسخه کارآمدتر و و دموکراتیک تر قبلی الگوریتم اثبات سهام می دانند.

منبع: سایت استاد علیرضا محرابی