آموزش بازار های مالی و سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری
با ما بازار های مالی را بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

طبقه بندی موضوعی

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۰۲:۵۷ ب.ظ

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average)، معمولاً همراه با سایر شاخص ها برای تأیید حرکات بزرگ بازار و ارزیابی اعتبار آنها استفاده می شود. برای معامله گرانی که به صورت روزانه در بازارهای مالی معامله می کنند، EMA بسیار مفید است. اغلب معامله گران از EMA برای تعیین جهت معاملات خود استفاده می کنند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که این شاخص چیست، چگونه محاسبه می شود، در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد و چه معایبی دارد؟

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA) یک شاخص تحلیل تکنیکال است که در روش های معاملاتی استفاده می شود و سیر تحول قیمت یک دارایی را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد. برخلاف میانگین متحرک ساده SMA، این اندیکاتور تاکید بیشتری بر نقاط داده اخیر مانند آخرین قیمت ها دارد. بنابراین، EMA نسبت به SMA سریعتر به تغییرات قیمت واکنش نشان می دهد.

به عبارت دیگر، به نقاط داده اخیر (قیمت های اخیر) وزن بیشتری می دهد. هدف همه میانگین های متحرک، تعیین جهتی است که قیمت فعلی دارایی بر اساس قیمت های گذشته در حال حرکت است. میانگین‌های متحرک نمایی، قیمت‌های آتی را پیش‌بینی نمی‌کنند اما می‌توانند تغییراتی در روند اوراق بهادار را تأیید کنند.

فرمول اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) چیست؟

EMA برای غلبه بر برخی محدودیت های شاخص SMA توسعه یافته است. سه مرحله برای محاسبه EMA وجود دارد. این مراحل عبارتند از:

اولین مرحله محاسبه SMA است که فرآیند نسبتا ساده ای است. به لطف این روش محاسبه متمایز، EMAها می توانند قیمت یک ابزار مالی را با دقت بیشتری نسبت به SMAهای مربوطه خود نشان دهند. برای انجام این محاسبه، مجموع تمام قیمت های بسته شدن یک سهم در یک دوره معین باید بر تعداد کل مشاهدات در این دوره معین تقسیم شود.

مرحله دوم محاسبه ضریب است. فرمول مورد نیاز برای محاسبه ضریب در زیر آمده است:

{2/ (تعداد کل مشاهدات + 1)}

در مرحله زیر به فرمول زیر نیاز داریم:

EMA = [قیمت بسته شدن سهام x ضریب] + [EMA روز قبل x (1– ضریب)]

محاسبه اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

محاسبه اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

فرض کنید می خواهید از 20 روز به عنوان تعداد مشاهدات برای EMA استفاده کنید. برای دریافت SMA باید تا روز بیستم صبر کرد. در 21 ام، می توانید از SMA روز قبل به عنوان اولین EMA دیروز استفاده کنید. محاسبه SMA ساده است. SMA صرفاً مجموع قیمت های بسته شدن سهام در یک دوره معین تقسیم بر تعداد مشاهدات آن دوره است. به عنوان مثال SMA بیست روزه صرفاً مجموع قیمت های پایانی 20 روز معاملاتی گذشته تقسیم بر 20 است. در ادامه از فرمول ذکر شده در مرحله دوم استفاده می کنیم. برای میانگین متحرک 20 روزه، ضریب [2/(20+1)] = 0.0952 خواهد بود.

در نهایت از فرمول مرحله سوم برای محاسبه EMA استفاده می شود. وزن داده شده به قیمت اخیر برای EMA کوتاه مدت بیشتر از EMA بلندمدت است. به عنوان مثال، وزن 18.18٪ برای آخرین داده های قیمت برای EMA ده دوره اعمال می شود، در حالی که وزن برای EMA بیست دوره فقط 9.52٪ است.

تفاوت بین اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA) و SMA

این دو میانگین متحرک از این نظر مشابه هستند که به یک شکل تفسیر می شوند و هر دو معمولاً توسط معامله گران فنی برای هموارسازی نوسانات قیمت استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین EMA و SMA حساسیتی است که هر کدام نسبت به تغییرات داده های مورد استفاده در محاسبه خود نشان می دهند. به طور خاص، EMA وزن‌های بالاتری را به قیمت‌های اخیر اختصاص می‌دهد، در حالی که SMA وزن‌های مساوی را به همه مقادیر اختصاص می‌دهد.

نحوه تجزیه و تحلیل اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

اکثر معامله گران تمایل دارند افزایش متحرک نمایی متحرک را به عنوان حمایت قیمت و کاهش آن را به عنوان مقاومت تفسیر کنند. با این تفسیر، سرمایه گذاران به دنبال خرید زمانی هستند که قیمت نزدیک به میانگین متحرک صعودی است و زمانی که قیمت نزدیک به میانگین متحرک نزولی است، بفروشند. معامله گران گاهی اوقات به میله های میانگین متحرک نگاه می کنند که به جای یک میانگین متحرک در نمودار قیمت، چندین میانگین متحرک را نشان می دهند.

اگرچه ممکن است تجزیه و تحلیل نمودار به دلیل حجم زیاد خطوط نمایش داده شده به طور همزمان پیچیده به نظر برسد، تحلیلگران برای شناسایی نقاط عطف، ادامه و شرایط بیش از حد خرید/فروش بیش از حد، برای تعریف مناطق حمایت و مقاومت و ارزیابی نقاط قوت روند قیمت، بر میانگین متحرک تکیه می کنند. هر بار که خطوط میانگین متحرک در یک نقطه همگرا می شوند، این اندیکاتور سیگنال های خرید و فروش را برای تحلیل تکنیکال تولید می کند.

زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلندمدت از پایین عبور می کند (زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت از بالا به پایین می رود)، این بهترین فرصت برای خرید یک موقعیت است. اگر نمودار میانگین متحرک کوتاه مدت بالاتر از میانگین بلندمدت باشد، این بهترین فرصت برای فروش است. توجه داشته باشید که اگر میانگین های متحرک افزایش یافته و از یکدیگر منحرف شوند، نشان دهنده نوسان قیمت ها است.

کاربردهای اصلی اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

کاربردهای اصلی اندیکاتور میانگین متحرک نمایی(EMA)

• روندهای بازار را شناسایی و تأیید می کند: این یکی از عملکردهای اساسی EMA است. هنگامی که یک خط EMA بالا می رود، نشان دهنده یک روند صعودی است و زمانی که پایین می رود، نشان دهنده یک روند نزولی است. افزایش میانگین متحرک نمایی نشان می دهد که قیمت ها در یک روند صعودی قرار دارند و بالعکس. زمانی که قیمت بالاتر از خط EMA باشد، قیمت احتمالا صعودی است و زمانی که پایین تر باشد، قیمت احتمالاً نزولی است. EMA با شناسایی جهت های قیمت، به سرمایه گذاران و معامله گران این امکان را می دهد که سیگنال های خرید و فروش را بر اساس استراتژی معاملاتی خود شناسایی کنند.

• به عنوان یک تعیین کننده سطوح حمایت و مقاومت عمل می کند: مشابه سایر میانگین های متحرک، میانگین متحرک نمایی نیز به عنوان یک سطح مقاومت و حمایت برای قیمت های یک ابزار مالی عمل می کند. سطوح حمایتی که طبقه نیز نامیده می شود، قیمت های از پیش تعیین شده ابزارهای مالی هستند که قیمت فراتر از آنها نمی تواند کاهش یابد. برعکس، سطح مقاومت یک حد قیمتی از پیش تعیین شده یک ابزار مالی است که بیش از آن قیمت نمی تواند افزایش یابد. سطوح مقاومت سقف نیز نامیده می شود.

• حساسیت به حرکات و روند قیمت: EMA به طور قابل توجهی سریعتر از SMA در انعکاس نوسانات قیمت است. بنابراین، EMAها می توانند روندها را سریعتر از SMAها شناسایی کنند.

معایب اندیکاتور میانگین متحرک نمایی

اگرچه EMA دارای مزایای ذکر شده در بالا است اما این نوع شاخص ها بدون محدودیت نیستند. همانطور که قبلا ذکر شد، EMA وزن بیشتری را بر داده های اخیر می گذارد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که این روند فعلی یک ابزار مالی را بهتر منعکس می کند؛ اما سایر معامله گران معتقدند که تاکید بیش از حد بر آخرین داده ها می تواند آلارم های نادرست و سیگنال های نادرست بیشتری ایجاد کند.

  • بازار های مالی سرمایه گذاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی