آموزش بازار های مالی و سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری
با ما بازار های مالی را بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

طبقه بندی موضوعی

۲۴ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

انقلاب بلاک چین با بیت کوین شروع شد و با Ouroboros ادامه یافت. اوروبوروس یک پروتکل اثبات سهام می باشد که با کسری از هزینه های انرژی، به فراهم کردن تضمین های امنیتی اثبات کار می پردازد و آنها را بهبود می دهد. Ouroboros با استفاده از رمزنگاری، نظریه بازی های ریاضی و ترکیبات می تواند طول عمر، یکپارچگی، عملکرد پروتکل و شبکه های توزیع شده را تضمین می کند. چارلز هاسکینسون، در سال 2017 میلادی، اوروبوروس را به عنوان پروتکل اثبات سهام کاردانو ایجاد کرد. ارائه فرصت های بیشتر برای جهان و کاهش مصرف انرژی برای حفاظت از آن، پیام اصلی اوروبوروس می باشد.

Ouroboros چیست؟

Ouroboros چیست؟

اوروبوروس به عنوان یک پروتکل، پایه و اساس ارز دیجیتال کاردانو و آینده ای ساخته شده با بلاک چین می باشد که بسیار مقیاس پذیر و ایمن است. Ouroboros اولین پروتکل بلاک چین و اثبات سهام ایمن نیز می باشد. اوروبوروس همچنین یک فناوری منحصر به فرد و مکانیزم های تایید شده ریاضی را، با هدف تضمین امنیت و پایداری بلاک چین هایی که وابسته به آن هستند، ترکیب می کند. در نتیجه یک پروتکلی با تضمین های امنیتی اثبات شده، ایجاد می شود که باعث تسهیل انتشار شبکه های جهانی و بدون مجوز با حداقل نیاز انرژی می شود. 

مفهوم بی نهایت، در قلب اوروبوروس وجود دارد. شبکه های جهانی می توانند با Ouroboros به طور پایدار و اخلاقی رشد کنند و فرصت های بیشتری را برای جهان فراهم کنند. اوروبوروس ایجاد و به ثمر رساندن شبکه های توزیع شده و بدون مجوز را تسهیل می کند که می توانند از بازارهای جدید، حمایت پایدار داشته باشند. اوروبوروس همچنین یک پروتکل امن تر، مقیاس پذیرتر و انرژی کارآمدتری را نسبت به سایر پروتکل ها، ارائه می دهد.

ویژگی های Ouroboros

قابل اثبات

امنیت اوروبوروس در برابر مهاجمان، قابل تایید ریاضی می باشد. در پروتکل Ouroboros تا زمانی که 51% از سهام کاردانو در اختیار شرکت کنندگان صادق می باشد، تضمین می شود که علاوه بر ایجاد مفاهیم نوین، امکان انتخاب تصادفی نیز وجود دارد. تکامل این پروتکل از طریق تجزیه و تحلیل امنیتی دقیق و تکرار های جدید، ایجاد می شود.

پاداش ها و مشوق ها

پروتکل اوروبوروس، از مکانیزم تشویقی برای اطمینان از پایداری شبکه های بلاک چین، بهره می برد و به مشارکت کنندگان پاداش می دهد. این مکانیزم می تواند به شکل یک استخر سهام یا واگذاری یک سهام در آدا به یک استخر سهام، باشد. کاربران می توانند از طریق هر یک از این سهام ها، پاداش هایی در قالب توکن آدا دریافت کنند.

نمایندگی سهام و استخرهای سهام

نمایندگی سهام و استخرهای سهام

همانطور که گفته شد، اوروبوروس یک پروتکل اثبات سهام می باشد و کنترل شبکه را در میان استخرهای سهام توزیع می کند. اپراتورهای گره نیز با زیر ساخت مورد نیاز برای اطمینان از اتصال ثابت و قابل اعتماد به شبکه می باشند.

یک مخزن سهام برای هر شکاف، به عنوان رهبر شکاف اختصاص یافته است و برای اضافه کردن یک بلوک به زنجیره، پاداش می گیرد. دارندگان توکن آدا می توانند سهام خود را به یک مجموعه سهام خاص، تفویض کنند و به این صورت شانس خود را برای انتخاب شدن به عنوان رهبر جایگاه، افزایش دهند و همچنین در جوایز استخر سهام شریک شوند.

انرژی کارآمد

Ouroboros بزرگ ترین چالش بلاک چین که نیاز به انرژی بیشتر برای دستیابی به اجماع می باشد را برطرف کرده است. با استفاده از اوروبوروس، کاردانو می تواند به صورت ایمن، اخلاقی و پایدار، مقیاس بندی کند و همچنین راندمان انرژی آن 4 میلیون برابر بیت کوین می باشد.

بلاک چین، دو پروتکل اصلی به نام اثبات سهام و اثبات کار دارد. این پروتکل ها، الگوریتم های اجماع برای شبکه های توزیع شده هستند. اثبات کار، یک پروتکل بلاک چین است که بیت کوین از آن استفاده می کند. اثبات کار، آغازگر یک انقلاب است که امکان ایجاد شبکه های توزیع شده ایمن بدون مجوز را ایجاد می کند. اثبات کار همچنین برای دستیابی به اجماع برای هر بلوک، به انرژی زیادی نیاز دارد. بلاک چین های پشتیبانی شده تلاش می کنند تا به حفظ و گسترش نیاز های عملکرد شبکه های جهانی بپردازد.

اثبات سهام به چالش های عملکرد و مصرف انرژی در اثبات کار پاسخ می دهد و به راه حل های پایدارتری دست پیدا می کند. اثبات سهام به جای تکیه بر ماینرها برای حل معاملات پیچیده محاسباتی برای ایجاد بلوک های جدید، اقدام به انتخاب شرکت کنندگان کرد. شبکه ها می توانند به صورت افقی مقیاس شوند و با افزودن سخت افزار قدرتمندتر، منجر به افزایش عملکرد با ترکیب گره های اضافی به جای عمودی می شود. میزان تفاوت در انرژی مصرف شده را می توان با مثال تفاوت میزان مصرف انرژی توسط یا خانواده با یک کشور نشان داد. همچنین POS در مقیاس بازار انبوه قرار دارد.

پیاده سازی های اوروبوروس

پیاده سازی های Ouroboros

اوروبوروس در پنج نسخه مختلف ارائه می شود:

1- Classic

2- BFT

3- Praos

4- Genesis

5- Hydra 

Ouroboros Classic 

اولین اجرای Ouroboros به سه نقطه عطف اصلی دست می یابد:

• پایه و اساس یک پروتکل کارآمد انرژی برای رقابت با proof of work

• معرفی چارچوب ریاضی برای تجزیه و تحلیل proof of stake

• اجرای یک مکانیسم انگیزشی جدید برای ارائه پاداش به شرکت کنندگان در یک محیط اثبات سهام

توانایی اوروبوروس در ایجاد تصادفی و بی طرفانه در الگوریتم انتخاب رهبر پروتکل و همچنین تضمین های امنیتی بعدی، باعث متمایز شدن اوروبوروس با سایر پروتکل های بلاک چین می شود. تصادفی بودن مانع از تشکیل الگوها می شود، در نتیجه برای حفظ امنیت پروتکل بسیار مهم است. اوروبوروس اولین پروتکل بلاک چین توسعه یافته از طریق تجزیه و تحلیل امنیتی می باشد.

Ouroboros BFT

Ouroboros BFT که مخفف Byzantine Fault Tolerance می باشد، به عنوان دومین نسخه پیاده سازی پروتکل شناخته شده و در طول به روز رسانی بایرون، مورد استفاده قرار گرفته شده است.اوروبوروس BFT علاوه بر فعال کردن ارتباط همزمان بین شبکه ای از سرورهای فدرال، به ارائه قطعی تر و ساده تر اجماع دفتر کل نیز می پردازد.

Ouroboros Praos

Ouroboros Praos در مرحله پیاده سازی اوروبوروس کلاسیک، بهبودهای امنیتی و مقیاس پذیری را معرفی کرده است. Praos با تقسیم زنجیره ها به اسلات ها، بلوک های تراکنش هایی را پردازش می کند که در دوره ها جمع می شوند اما برخلاف Ouroboros Classic، اوروبوروس پراس در یک محیط نیمه همزمان، تجزیه و تحلیل می شود و در برابر مهاجمان تطبیقی ایمن می باشد. با استفاده از انتخاب رهبر خصوصی و امضاهای کلیدی در حال تکامل با امنیت رو به جلو، اطمینان حاصل می کند که یک دشمن قوی نمی تواند رهبر اسلات بعدی را پیش بینی و راه اندازی کند.

Ouroboros Genesis

با افزودن یک قانون جدید انتخاب زنجیره ای، به طرفین امکان می دهد که بوت استرپ را بدون نیاز به نقاط بازرسی قابل اعتماد یا فرضیات در مورد در دسترس بودن گذشته، انجام دهند. مقاله Genesis، اثباتی بر ترکیب پذیری جهانی پروتکل ارائه می دهد که ثابت می کند می توان پروتکل را با سایر پروتکل ها در تنظیمات دلخواه و در یک محیط واقعی، ترکیب کرد بدون این که ویژگی های امنیتی خود را از دست دهد.

Ouroboros Hydra

Ouroboros Hydra

آخرین نسخه اوروبوروس هایدرا می باشد که یک معماری مقیاس پذیری خارج از زنجیره است و 3 چالش کلیدی مقیاس پذیری را بررسی می کند:

توان عملیاتی بالا، تاخیر کم و حداقل فضای ذخیره سازی در هر گره.

کاردانو با کمک Ouroboros Hydra می تواند مقیاس بندی را به صورت افقی انجام دهد و با افزودن سخت افزار قدرتمندتر و با ترکیب گره های اضافی به جای عمودی، عملکرد را افزایش دهد.

شبیه سازی های اولیه نشان می دهد که هر head می تواند تا 1000 TPS را انجام دهد و با 1000 هد می تواند به یک میلیون TPS برسد. 

اوروبوروس چگونه کار می کند؟

اوروبوروس بلوک‌های تراکنش را با تقسیم زنجیره‌ها به دوره‌ها پردازش می‌کند، که بیشتر به زمان‌بندی تقسیم می‌شوند. یک رهبر اسلات برای هر شکاف زمانی انتخاب می شود و مسئول اضافه کردن یک بلوک به زنجیره است. برای محافظت در برابر تلاش‌های تخریب گران برای براندازی پروتکل، هر رهبر شکاف جدید، باید چند بلوک آخر زنجیره دریافتی را گذرا در نظر بگیرد و فقط زنجیره‌ای که قبل از تعداد مشخصی از بلوک‌های گذرا قرار دارد، تسویه‌شده در نظر گرفته می‌شود. به این تاخیر تسویه حساب نیز گفته می شود و مکانیزمی است که از طریق آن دفتر کل به طور ایمن، بین شرکت کنندگان منتقل می شود.

Ouroboros ترکیبی از فناوری و فلسفه نوآورانه است. تحقیقات آن به بررسی چگونگی رفتار ما به عنوان یک جامعه، برای کشف تعادل ایده آل (که از طریق نظریه بازی تعریف شده است) بین منافع فردی و جمعی می پردازد. مکانیسم تشویقی اوروبوروس به شرکت‌کنندگان به‌خاطر مشارکت صادقانه‌شان پاداش می‌دهد و بازیگران نادرست را حذف می کند. این یک پایه پایدار برای شبکه های مجوز است.

شاید یکی از بهترین روش ها و در عین حال پر ریسک ترین روش برای کسب ثروت ورود به بازارهای مالیست، بازار مالی ارزهای دیجیتال با توجه به دایره نوسانات به شدت بالای خود توانسته است کاربران زیادی از سراسر دنیا را جذب خود کند، اما شناخت پروژه ها و ساختارهای جدید در این حوزه می تواند دید شما را نسبت به سرمایه گذاری بالا ببرد، یکی از موضوعات و ساختارهای پیشرفته در این بازار پاراچین است که در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم.

چرا ارزهای دیجیتال پرطرفدار شدند؟

هنگامی که پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین توسط خالق آن ساتوشی ناکاموتو که فردی ناشناس است به دنیا معرفی شد، کمتر افرادی تصور می کردند که چنین رشد چشمگیری در دنیا را تجربه کند اما شروع فوق العاده بیت کوین از سال 2013 اتفاق افتاد، زمانی که رمز ارز اول بازار کریپتوکارنسی - cryptocurrency قیمت خود را در جایگاه 1000 دلاری دید، شاید اینگونه می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورها در این بازار نوسانات بالای آن است.

بلاکچین و Parachain در کریپتوکارنسی چیست؟

بلاکچین و پاراچین در کریپتوکارنسی چیست؟

یکی از اولین مباحثی که هر شخص وارد این بازار می شود شناخت بستر و امنیت این مارکت است، تمامی ارزهای دیجیتال این بازار بر بستری امن به نام بلاکچین فعالیت می کنند. هدف همه بلاکچین های ساخته شده، دست یابی به 3 فاکتور بسیار مهم تمرکز زدایی، امنیت و مقیاس پذیر است با این حال دستیابی به بلاکچین ها به 3 هدف یک چالش بسیار بزرگ است، علاوه بر این 3 هدف مهم، بلاکچین های دیگر به دنبال ویژگی های ترکیب پذیری و ارتباط بین زنجیره ای هستند.

ویژگی های مهم برای یک بلاکچین
بالا بودن امنیت
مقیاس پذیری
تمرکز زدایی
ترکیب پذیری
ارتباط بین زنجیره ای

پاراچین (Parachain) را می توان گونه ای از شبکه بلاکچین در نظر گرفت، این ساختار، ساختاری خاص برای مدیریت داده و اطلاعات است که به صورت موازی در اکوسیستم ارز دیجیتال پولکادات (DOT) - (در هر دو شبکه پولکادات و کوساما) اجرا می شود، مهم ترین تفاوت آن این است که با اتصال به شبکه مرکزی، نیازی به تعریف نودهای مجزا ندارد.

آشنایی با پروژه پولکادات

پولکادات به صورت یک شبکه چند زنجیره ای 3 لایه ای عمل می کند، لایه اول آن، لایه 0 نامیده می شود، که قابلیت اتصال به 100 شبکه بلاکچین را دارد، به عبارتی دیگر، ساختار شبکه پولکادات به صورت یک شبکه چند زنجیره‌ای طراحی شده که در لایه یک آن امکان راه‌ اندازی تقریبا ۱۰۰ شبکه بلاکچین تحت عنوان پاراچین وجود دارد. تمامی این شبکه‌ها به شبکه اصلی پولکادات و نودهای این شبکه متصل هستند.

خصوصیات پاراچین چیست؟

خصوصیات شبکه قدرتمند پولکادات
انعطاف پذیری
مقیاس پذیری
قابلیت همکاری
حاکمیت

انعطاف پذیری 

مدل ساخت پاراچین پولکادات به این صورت است که در اینترنت آینده بلاکچین ها بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، همانطور که نسخه فعلی اینترنت نیازهای مختلف جامعه را برآورده می‌کند، بلاکچین‌ ها نیز باید بتوانند خدمات متنوع تری را برای تسریع خدمات ارائه دهند. یک زنجیره ممکن است برای بازی طراحی شود و یا یک شبکه برای مدیریت هویت طراحی شده باشد، دیگری برای امور مالی و ... در عین حال این شبکه‌ ها باید بتوانند با هم تعامل داشته باشند و دیتا و اطلاعات را میان هم به اشتراک بگذارند. لذا پاراچین، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برای این امر مهم دارد.

نکته قابل ذکر در مورد پاراچین این است که هر Parachain می تواند طراحی توکن و روند حاکمیتی خاص خود را داشته باشد که برای استفاده خاص خود طراحی شده است، همچنین پاراچین ها می توانند به عنوان شبکه های عمومی و خصوصی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مقیاس پذیری 

با استفاده از مدل پیشرفته Parachain، پولکادات به زنجیره‌ های بلوکی اجازه می‌دهد تا مقیاس پذیری را در لایه ۱ بدست آورند. این یک روش غیرمتمرکز و کارآمدتر برای دستیابی به مقیاس‌ پذیری بلاکچین است. پاراچین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ ها به صورت موازی در یک اکوسیستم از بلاکچین‌ های لایه ۱ پخش و پردازش شوند؛ که به طور قابل توجهی باعث بهبود توان و مقیاس پذیری می‌شود.

حاکمیت 

پاراچین‌ ها در پولکادات در انتخاب مدل حاکمیتی که مناسب خود می‌ دانند آزادانه عمل می کنند و می‌ توانند به تعدادی ماژول از پیش ساخته شده برای پیاده سازی سیستم‌ های مختلف حاکمیتی دسترسی پیدا کنند. هر پروژه می‌تواند مدل مدیریتی خود را پیاده‌ سازی و اجرا کند.

الگوریتم اجماع Parachain چیست؟

الگوریتم اجماع Parachain چیست؟

هر شبکه پاراچینی که بر روی شبکه پولکادات راه اندازی شده است ملزم به پیروی از الگوریتم اجماع شبکه پولکادات است، این الگوریتم، الگوریتم اجماع شبکه مرکزی پولکادات نام دارد، این به معنی این است که شبکه ها در انتخاب الگوریتم اجماع خود حق انتخابی نداشته و نمی توانند از الگوریتم دیگری پیروی کنند.

هر تراکنش در شبکه پولکادات به صورت موازی در Parachain اجرا می شود و به زمان ثبت این تراکنش بر روی رله چین اسلات گفته می شود، قابل ذکر است که برای اینکه یک پاراچین به پولکادات اضافه شود باید در یکی از اسلات‌های موجود قرار گیرد.

هزینه راه اندازی پاراچین چقدر است؟

بسیاری از کسب‌ و کارها با مطرح شدن فناوری بلاکچین به دنبال استفاده از این فناوری هستند اما ایجاد یک شبکه بلاکچین مستقل، به زمان، تخصص و هزینه بالایی نیاز دارد. راه‌اندازی Parachain یکی از راه حل های جایگزین است.

هزینه راه‌ اندازی و اجرای شبکه‌ های همچون کازماس، تزوس (XTZ) و ایاس (EOS) چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار در سال است. شبکه‌ های بزرگ و مطرحی همچون اتریوم و بیت کوین، هزینه سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار در سال دارند. شبکه پولکادات در گزارشی اعلام کرده است که هزینه سالانه راه‌ اندازی Parachain در این شبکه، چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است. این عدد در مقایسه با راه‌اندازی یک شبکه بلاکچین مجزا، بسیار کمتر است.

کاربردهای پاراچین چیست؟

کاربردهای پاراچین

هدف اصلی از طراحی رمز ارز محبوب پولکادات، ایجاد یک طیف وسیعی از امکانات برای تیم های Parachain برای طراحی بلاکچین های لایه 1 است، در جدول زیر می توانید کاربردهای مهم آن را بررسی کنید:

کاربردهای Parachain
بازی
امور مالی غیر متمرکز (DeFi)
گواهینامه ها
اوراکل ها
کیف پول های دیجیتال
تائید هویت
اینترنت اشیا
قراردادهای هوشمند

تفاوت قرارداد هوشمند و Parachain

قرارداد‌های هوشمند بر روی بلاک چین‌ های اختصاصی مانند اتریوم، الگورند، سولانا(SOL)، تزوس، کاردانو و… کار می‌ کنند. اما از آنجایی که این قرارداد‌ها بر روی بلاکچین اجرا می‌ شوند و رقبای زیادی نیز دارند، ممکن است هزینه تراکنش‌ ها، سرعت کمی را به دلیل تراکم زیاد به دنبال داشته باشد. در واقع، این یکی از چالش‌ های بزرگ برای پذیرش گسترده زیرساخت‌ های بلاکچین است؛ چرا که آن‌ها به اندازه کافی قابل استفاده نیستند.

از طرف دیگر، پاراچین‌ ها بلاکچین‌ های مستقلی هستند که برای هدف خاصی ایجاد می‌ شوند و طیف وسیعی از خدمات و کاربرد‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌ دهند.

نتیجه گیری:

Parachain را می توان گونه ای از شبکه بلاکچین در نظر گرفت، این ساختار، ساختاری خاص برای مدیریت داده و اطلاعات است که به صورت موازی در اکوسیستم ارز دیجیتال پولکادات (DOT) - (در هر دو شبکه پولکادات و کوساما) اجرا می شود، همچنین Parachain کاربردها و ویژگی های زیر را نیز داراست:

انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و حاکمیت از مهم ترین خصوصیات شبکه Parachain است.

با توجه به بالا بودن سطح پروژه پولکادات و همچنین صعودی بودن روند آن می توان انتظار داشت بعد از اصلاح های زمانی و قیمتی، عددهای بالاتری را برای خود ببیند.

وب 3 نسل جدیدی از اینترنت است که پس از نسل اول و دوم اینترنت، در سال 2018 راه اندازی شد. وب 3 از ترکیب وب 1 و 2، پس از بهبود ویژگی های آنها ایجاد شده است. اطلاعات موجود در وب 3 کاملا غیرمتمرکز هستند و داده های کاربران توسط هیچ شخص یا سازمانی کنترل و مدیریت نمی شود. از ویژگی های منحصر به فرد اینترنت نسل سوم می توان به اپلیکیشن های غیرمتمرکز اشاره کرد که جریان تبادل اطلاعات بین کاربران را به صورت غیرمتمرکز و توسط قراردادهای هوشمند امکان پذیر می کنند. نسل سوم اینترنت از فناوری های غیرمتمرکز مانند مونرو، اتریوم، فایل سیستم بین سیاره ای و کوانتوم پشتیبانی می کند. در ادامه به بررسی ارزهای برتر وب 3 می پردازیم.

1- Polkadot

 Polkadot از ارزهای برتر وب 3

ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) یکی ارزهای برتر وب 3 و نسل نوینی از پروتکل های بلاک چین و رقیبی برای شبکه اتریوم می باشد که قصد دارد مشکلات تعامل پذیری و مقیاس پذیری در بازار ارزهای دیجیتال را از طریق ایجاد یک شبکه واحد از بلاک چین های یکپارچه و هدفمند، رفع کند. دات (DOT) ارز دیجیتال اختصاصی و بومی شبکه پولکادات می باشد که برای پرداخت هزینه های شبکه و مشارکت در تصمیم گیری ها، مورد استفاده قرار می گیرد. البته کاربران می توانند بجز دات، ارزهای دیجیتال دیگری را نیز در این شبکه برای خود ایجاد کنند تا بتوانند از مدل امنیت اشتراکی این شبکه استفاده کنند. از مزیت های شبکه پولکادات می توان به مدیریت غیرمتمرکز و شفاف، مقیاس پذیری، تعامل پذیری و ارتباط میان زنجیره ای و همچنین قابلیت ارتقای شبکه بدون نیاز به انجام هارد فورک اشاره کرد. 

کاربردهای پولکادات

ارز دیجیتال پولکادات(DOT)، 3 کاربرد مهم در شبکه پولکادات دارد که شامل حاکمیت شبکه، سهام گذاری و وثیقه گذاری می باشد.

حاکمیت شبکه

دارندگان توکن DOT، بر شبکه پولکادات می توانند کنترل کاملی داشته باشند و دارای امتیازاتی مانند مدیریت رویدادهای خاص و حل مشکلات پروتکل می باشند.

سهام گذاری

بر اساس نظریه بازی، دارندگان توکن DOT در صورتی که در این شبکه رفتار سازنده و درستی داشته باشند، پاداش کسب می کنند و افراد خرابکار در این شبکه، توکن های خود را از دست می دهند و به این ترتیب امنیت شبکه تضمین می شود.

وثیقه گذاری

با وثیقه گذاری توکن های DOT، بلاک چین های جدید در پولکادات که پاراچین های جدید نام دارند، به شبکه اضافه می شوند. از طریق حذف توکن های وثیقه، پاراچین های غیر قابل استفاده یا منقضی شده، حذف می شوند.

بررسی پولکادات به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3

فاز اول شبکه اصلی پولکادات

در سال 2020 زنجیره اصلی پولکادات ایجاد و راه اندازی شد. فاز اول شبکه اصلی پولکادات، با مشارکت 6 اعتبارسنج از بنیاد وب 3 و به عنوان شبکه مبتنی بر (PoA) کار خود را آغاز کرد. این شبکه به افرادی که سرمایه گذاران اولیه توکن DOT بودند، این اجازه را می دهد که بتوانند توکن های خود را دریافت کنند و برای راه اندازی یک فول نود اعتبارسنج یا گزیننده درخواست کنند.

فاز دوم شبکه اصلی پولکادات

بنیاد وب 3 در میان نودهای اعتبارسنج، اولین همه پرسی را با هدف انتقال به فاز دوم شبکه اصلی پولکادات برگزار کرد. نودهای اعتبارسنج در این همه پرسی به انتقال شبکه پولکادات از الگوریتم PoA به NPoS رای دادند. پولکادات با انتقال به فاز دوم، تمرکز زدایی را گسترش داده و توانسته تعداد اعتبارسنج های فعال را به 200 نود افزایش دهد. در این فاز در ازای دریافت بخشی از پاداش تورم دارایی، خریداران اولیه توکن DOT می توانند ضمن سهام گذاری توکن های خود، به انتخاب اعتبارسنج های مورد اعتماد خود بپردازند.

فاز سوم شبکه اصلی پولکادات

بنیاد وب 3 در این فاز برای ارتقا شبکه و همچنین فعال سازی کاربردها و قابلیت های حاکمیتی شبکه، از کلید superuser که به Sudo معروف است، استفاده می کند. این به روزرسانی به دارندگان توکن DOT و 13 عضو جدید شورا اجازه می دهد تا برای بهبود شبکه، پروپوزال های پیشنهادی خود را ارائه دهند و همچنین برای اعمال تغییرات بر روی شبکه در رای گیری ها، مشارکت داشته باشند. یکی از کرسی های کمیته فنی سه نفره پولکادات در اختیار وب 3 می باشد و 2 کرسی دیگر در اختیار شرکت پریتی تکنالجیز است.

پولکادات را می توان یکی از ارزهای برتر وب 3 که در این زمینه بسیار پیشرو هست، معرفی کرد.

2- Helium 

معرفی ارزهای برتر وب 3

یکی دیگر از ارزهای برتر وب 3، ارز دیجیتال Helium می باشد. شبکه هلیوم یک شبکه اینترنت همتا به همتا و بی سیم می باشد که با هدف نفوذ و گسترش اینترنت در لایه های مختلف زندگی و افزایش سطح کیفیت زندگی ایجاد شده است. شبکه هلیوم از پروتکل اجماع HoneyBadgerBFT بهره می برد. نودهای این شبکه با الگوریتم اثبات پوشش (Proof of Coverage) برای ارسال و دریافت اطلاعات از اجزای شبکه، به اثبات پشتیبانی خود از ایجاد شبکه وایرلس می پردازند. شبکه هلیوم در سال 2013 توسط امیر حلیم، شاون فانینگ و شان کردی راه اندازی شده است. امیر حلیم در حال حاضر مدیرعامل شبکه هلیوم می باشد.

شبکه هلیوم چگونه کار می کند؟

شبکه هلیوم برای انتقال اطلاعات در این شبکه، از نوعی گواه اثبات کار که الگوریتم اثبات پوشش می باشد، استفاده می کند. در واقع برای تایید اعتبار نودها از این الگوریتم استفاده می شود. از طریق الگوریتم PoC، کیفیت خدمات و پوشش دهی هات اسپات ها یا همان نودهای شبکه آزمایش می شود. همچنین به نودهای شرکت کننده در این آزمایش، کوین HNT به عنوان پاداش داده می شود. 

کوین HNT

بلاک چین هلیوم یک رمز ارز اختصاصی و بومی به نام HNT دارد که توسط جنسیس بلاک در سال 2019 ایجاد شده است. از کوین HNT به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، برای ارائه خدمات در دو بخش شبکه هلیوم استفاده می شود. بخش اول، اپراتورهای شبکه و میزبانان هات اسپات می باشد. میزبان ها ضمن حفظ ثبات و پوشش شبکه، به استخراج کوین HNT می پردازند. بخش دوم، توسعه دهندگان و شرکت هایی می باشند که برای اتصال دستگاه ها و ساخت برنامه های اینترنت اشیا از شبکه هلیوم استفاده می کنند. 

این شبکه علاوه بر توکن HNT، یک توکن دیگری تحت عنوان Data Credit دارد که از طریق سوزاندن HNT ایجاد می شود. توکن Data Credit یک توکن کاربردی و یک USD پگ شده می باشد که کاربرد اصلی آن در پرداخت کارمزد تراکنش ها می باشد. 

محصولات و خدمات شبکه هلیوم

شبکه هلیوم محصولات و خدماتی را برای کاربران خود دارد که شامل این موارد می باشد:

دستگاه هات اسپات هلیوم

دستگاه هات اسپات هلیوم، یک LoRaWAN برای اتصال میان اعضای شبکه می باشد که امواج آن تا 200 برابر بیشتر منتقل می شود.

هلیوم کنسول

هلیوم کنسول ابزاری برای مدیریت دستگاه مبتنی بر وب می باشد که قابلیت ثبت نام، اعتبار دادن و مدیریت دستگاه را به توسعه دهندگان می دهد. از یکی دیگر از قابلیت های هلیوم کنسول می توان به ثبت شناسه دستگاه، استفاده از Data Credit، وجود ساختار سازمانی، ایجاد دسترسی های کاربری و احراز هویت امن اشاره کرد.

هلیوم تب

رصد اجزای متصل به شبکه هلیوم، بر عهده هلیوم تب می باشد. منظور از اجزا، هر چیزی ست که قابلیت اتصال به شبکه از طریق هات اسپات و فناوری اینترنت اشیا را داشته باشد.

3- Kusama

آشنایی با ارزهای برتر وب 3

شبکه ارز دیجیتال Kusama یک شبکه غیرمتمرکز، چند لایه و مقیاس پذیر با نماد KSM می باشد که برای توسعه دهندگان جسور و برنامه های نوآورانه، محیطی را فراهم کرده است. بنابراین در این شبکه توسعه دهندگان می توانند بلاک چین اختصاصی خود را داشته باشند. این شبکه، یک شبکه آزمایشی برای پولکادات می باشد به طوری که اگر پروژه ای بخواهد بر روی پولکادات کار کند، باید ابتدا بر روی شبکه کوزاما آزمایش شود. در صورتی که پروژه ها در این شبکه فعالیت رضایت بخشی داشته باشند، قابل پیاده سازی و فعال شدن در شبکه پولکادات می باشند. این شبکه همچنین دارای یک توکن اختصاصی به نام KSM می باشد که تعداد توکن های عرضه شده آن حدودا 9 میلیون و 700 توکن می باشد. در ادامه به بررسی مزایای کوزاما به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3 می پردازیم.

مزایای کوزاما

ارز دیجیتال کوزاما به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، مزایای متعددی دارد که شامل این موارد می باشد:

• مقیاس پذیر بودن شبکه کوزاما باعث می شود که افزایش تعداد کاربران مشکلی را برای شبکه ایجاد نکند. همچنین بلاک چین نسل سوم کوزاما، شبکه های فرعی را به شبکه های اصلی متصل می کند.

•شبکه کوزاما یک پلتفرم آزمایشی برای توسعه دهندگانی ست که پروژه جدید دارند.

معایب کوزاما

• تورم 10 درصدی سالانه

کاربردهای کوزاما

کوزاما به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، کاربردهای متعددی دارد. در شبکه کوزاما، کاربران برای کمک به اهداف مختلف به کار گرفته می شوند. کاربران انتخاب گر این وظیفه را دارند که گروه تاییدگران را انتخاب کنند. تاییدگران، نمایندگی کوین های انتخاب گران را برعهده دارند و بلاک ها را تایید می کنند. همچنین برای تایید، پاداشی کسب می کنند که بخشی از این پاداش را به انتخاب گران می دهند. پاداشی نیز بابت اضافه کردن بلاک های جدید به شبکه، به تایید کنندگان داده می شود.

گروه بعدی، گروه رابط هستند که اتصال زنجیره موازی به زنجیره اصلی را از طریق استیک کردن کوین KSM امکان پذیر می کنند. گروه حاکم نیز گروهی دیگر از کاربران این شبکه هستند. در این شبکه دارندگان ارزهای دیجیتال KSM حق ارائه یک ایده و همچنین مشارکت در رای گیری ایده ها را دارند. در این شبکه رای گیری ها هر 8 روز انجام می شوند و البته یک گروه نظارتی فنی برای بررسی ایده ها و پیشنهادات وجود دارد تا ایده های عالی به دلیل کم بودن تعداد ارزهای دیجیتال کوزامای که به پیشنهاد متصل شده اند، به انتهای لیست نروند.

در این شبکه استیک کنندگان KSM نیز می توانند در مورد ایده های مطرح شده، رای مثبت یا منفی دهند.

4- Ocean

Ocean

یکی دیگر از ارزهای برتر وب 3، ارزدیجیتال Ocean می باشد. پروتکل اوشن (Ocean)، یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین و دارای توکن اختصاصی و کاربردی به نام OCEAN می باشد. پروتکل Ocean به افراد این امکان را می دهد تا ضمن باز کردن قفل ارزش دارایی های خود، به توکنیزه کردن آنها از طریق توکن های اطلاعاتی (datatokens) و با استفاده از استاندارد ERC-20 بپردازند.

ناشران می توانند از طریق پروتکل اوشن، داده های خود را با حفظ حریم خصوصی، کنترل کنند. مصرف کنندگان نیز می توانند به دارایی هایی که قبلا نمی توانستند به آن دسترسی داشته باشند و یا دسترسی به آنها سخت بوده است، به راحتی دسترسی پیدا کنند. در بازار اوشن می توان این مجموعه های داده را پیدا کرد، آنها را خریداری و مصرف کرد و سپس به فروش رساند. 

هر سرویس داده در این پروتکل، با یک توکن داده منحصر به فرد مشخص می شود و برای سرویس محاسبه به داده یا بسته بندی یک مجموعه داده، مورد استفاده قرار می گیرد. پروتکل اوشن همچنین به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز شناخته شده است که برای هوش مصنوعی (AI) اطلاعات را باز می کند. 

پروتکل اوشن همچنین برای استفاده به روش های جدید و به ویژه برای وب 3، به دنبال باز کردن پتانسیل داده ها می باشد. این پروتکل قصد دارد توانایی مالکان برای کنترل داده هایشان را با جایگزینی سرورهای متمرکز با بلاک چین غیرمتمرکز، افزایش دهد. 

توکن OCEAN

توکن OCEAN به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، یک توکن مبتنی بر بلاک چین اتریوم و یک توکن ERC-20 می باشد. این توکن در شبکه اوشن به عنوان ابزار مبادله به کار گرفته می شود. تامین کنندگان اطلاعات این توکن را پس از فروخته شدن داده هایش می توانند کسب کنند. مصرف کنندگان داده نیز از توکن OCEAN برای دسترسی به اجرای الگوریتم های داده استفاده می کنند. توکن OCEAN همچنین به عنوان پاداش یک سرویس کار، کاربرد دارد. از این توکن همچنین در استخرهای پروتکل OCEAN برای پاداش ها استفاده می شود. در این شبکه به وارد کنندگان نقدینگی، توکن OCEAN به عنوان پاداش داده می شود. این توکن در صرافی های متمرکزی مانند بایننس، صرافی کوکوین، Bittrex و Poloniex قابل خرید و فروش می باشد. البته صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ نیز از این توکن پشتیبانی می کند. اوشن نیز به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3 از پیشروان این حوزه جدید محسوب می شود.

Filecoin -5

Filecoin از ارزهای برتر وب 3

فایل کوین یک پروژه مبتنی بر بلاک چین می باشد که قصد دارد از طریق غیرمتمرکز کردن، حوزه ذخیره سازی اطلاعات را بهبود بخشد. رمز ارز FIL، ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه بلاک چین می باشد که از ارزهای برتر وب 3 محسوب می شود. پروژه فایل کوین توسط بنیاد پروتکل لبز (Protocol Labs) توسعه یافته است. بنیانگذار پروتکل لبز، خوان بنت می باشد که در سال 2014 آن را تاسیس کرد. خوان بنت به عنوان مغز متفکر این پروژه شناخته شده است.

فایل کوین یک محیط خرید و فروش حافظه ذخیره سازی اطلاعات می باشد که از نظر غیرمتمرکز بودن با سیستم های سنتی تفاوت دارد. این شبکه به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاک چین، غیرمتمرکز می باشد. در سیستم های سنتی و متمرکز فضای ذخیره سازی توسط شرکت ها به کاربران فروخته می شود، در حالی که در فایل کوین فروشنده ها همان کاربران می باشند.

اگر کاربری به طور مثال یک ترابایت حافظه بلااستفاده دارد، می تواند آن را با استفاده از فایل کوین در اختیار شبکه قرار دهد. شبکه فایل کوین مانند یک واسطه این حافظه را از ارائه دهنده می گیرد و به متقاضی می دهد و در ازای آن مبلغی را که از متقاضی در قالب توکن FIL دریافت کرده است به ارائه دهنده حافظه می دهد. بنابراین فایل کوین یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که به کاربران خود این اجازه را می دهد که خرید و فروش حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات خود را در این شبکه انجام دهند. کاربران از این حافظه برای ذخیره سازی پایگاه داده مربوط به یک وبسایت و همچنین ذخیره فایل های شخصی خود استفاده می کنند.

کاربردهای فایل کوین

فایل کوین ضمن این که یکی از ارزهای برتر وب 3، می باشد کاربردهای دیگری نیز دارد. هدف از راه اندازی فایل کوین این است که فن آوری های بزرگ و قدرتمند مثل فضای ذخیری سازی ابری، دیگر کنترلی بر اطلاعات نداشته باشند. برای تحقق این هدف، اطلاعات در رایانه های ماینرها به صورت قطعات مجزا (Sector) ذخیره می شوند و ماینرهای بازیابی در هنگام نیاز، این اطلاعات را بازیابی می کنند و سپس در دسترس کاربران قرار می دهند. هدف دیگر این پروژه حل چالش های سیستم های ذخیره سازی ابری در بلاک چین های غیرمتمرکز و همچنین بازار کریپتوکارنسی می باشد.

شیوه ذخیره سازی فایل کوین احتمال هک شدن را بسیار کم می کند و تقریبا به صفر می رساند زیرا اطلاعات در بخش هایی بسیار کوچک و مجزا ذخیره می شوند. بنابراین اگر ماینری بخواهد از اطلاعات سو استفاده کند فقط به بخشی از اطلاعات دسترسی که دارد که نامفهوم می باشد. همچنین آنها مجبور تحت عنوان وثیقه (Pledge) برای ذخیره کردن اطلاعات در رایانه، مقداری توکن فایل کوین پرداخت کنند.

مزایای فایل کوین

فایل کوین به عنوان یکی از ارزهای برتر وب 3، مزیای متعددی دارد که شامل این موارد می شود:

۱- خارج کردن ذخیره سازی اطلاعات و داده ها از حالت انحصاری

۲- ذخیره سازی قابل تایید و پیگیری

در این پروژه تاریخچه پرونده ها و بررسی صحت ذخیره سازی اطلاعات در طول زمان توسط فرآیندهای داخلی صورت می گیرد. ماینرهای ذخیره سازی می توانند برای اثبات این که در یک پنجره ۲۴ ساعته فایل ها را نگهداری می کنند، شواهدی را ارائه دهند. مشتریان نیز می توانند با اسکن کردن این سابقه، از درست ذخیره شدن اطلاعات خود حتی در حالتی که آفلاین هستند، مطمئن شوند. ناظران نیز می توانند سابقه ماینرهای ذخیره سازی را برای پیدا کردن خرابی یا مشکل در کار ماینرها، بررسی کنند.

3- بازار آزاد

ذخیره سازی اطلاعات در پروژه فایل کوین، در قالب فایل ها صورت می گیرد و در بازارهای آزاد بازیابی می شوند. کاربران برای پیوستن به فایل کوین نیازی به مجوز ندارند. ماینرها نیز فقط به اینترنت و فضای خالی برای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارند تا بتوانند در این شبکه فعالیت داشته باشند. فایل کوین برای افزایش حضور و فعالیت ماینرها، موانع ورود و عضویت را کاهش داده است.

4- قیمت های رقابتی

عرضه و تقاضای موجود، تعیین کننده قیمت ذخیره سازی و بازیابی در شبکه فایل کوین می باشد و شرکت ها قیمت گذاری خاصی را اعمال نمی کنند. همین امر باعث می شود که ذخیره سازی با قیمت های رقابتی و مناسب انجام شود. رقابت ماینرها در این شبکه از طریق بازاریابی یا قفل کردن حساب کاربران صورت نمی گیرد، بلکه براساس توان ذخیره سازی، سرعت و قابل اطمینان بودن با یکدیگر رقابت می کنند.

5- ذخیره سازی معتبر

از آنجایی که ماینرها وثیقه ای را برای ذخیره سازی پرداخت می کنند، فایل ها در طول زمان ایمن می مانند. ذخیره سازی فایل ها در رایانه هایی صورت می گیرد که دارای قابلیت اطمینان و همچنین اتصال خوب به اینترنت می باشند.

6- انتخاب معامله

در فایل کوین کاربران و مشتریان دارای حق انتخاب هستند. کاربران می توانند آیتم های هزینه، سرعت و نسخه برداری الکترونیکی را با داشتن حق انتخاب، مطابق نظر خود برگزینند. همچنین می توانند از طریق هر ماینری که می خواهند، فایل های خود را ذخیره کنند؛ زیرا کاربران به مجموعه ای از مراکز داده ارائه شده توسط ارائه دهنده، محدود نمی باشند.

7- استفاده از فضای خالی 

فایل کوین ضمن استقبال از فضاهای خالی، آنها را در اختیار مشتریان قرار می دهد، این موضوع انگیزه ی ماینرها را بیشتر می کند. میزان استقبال از فایل کوین به دلیل پیوستن آسان به آن، زیاد می باشد. همچنین ماینرها می توانند مدیریت ذخیره سازی خود را انجام دهند و توکن های FIL را بدون نظارت انسانی کسب کنند.

8- مقاومت در برابر سانسور

از آنجایی که ارائه دهنده مرکزی سرویس وجود ندارد که آن را بتوان به جلوگیری از ارائه خدمات یا حذف فایل ها مجبور کرد، فایل کوین در برابر سانسور مقاوم است. این شبکه متشکل از رایانه های مختلفی می باشد که اداره آن توسط سازمان های مختلف و افراد صورت می گیرد. همچنین در این شبکه شناسایی ارائه دهندگان مشکل ساز و مخرب توسط شبکه صورت می گیرد و به صورت کاملا خودکار حذف می شوند.

معایب فایل کوین

برای استخراج و نحوه پرداخت فایل کوین، موانع فنی و مالی وجود دارد که جز موانع اصلی فایل کوین محسوب می شود. استخراج فایل کوین مستلزم سخت افزارهای گران قیمت می باشد و به تجربه بالا در استقرار و مدیریت سیستم ها نیاز دارد.

عیب دیگر فایل کوین، نحوه پرداخت آن می باشد که زمینه را برای دامپینگ فراهم کرده است.

برای کسب آگاهی از کاربردهای دیگر وب 3 در بازار ارزهای دیجیتال می توانید به مقاله کاربرد وب 3 در ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

امروزه ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از پرسودترین بازارهای مالی در جهان شناخته می شود که افرادی زیادی را به خود جذب کرده است. یکی از مشکلاتی که افراد تازه کار در این بازار دارند این است که در ابتدا به دلیل عدم تمرین و تجربه کافی، با شکست رو به رو می شوند. در این راستا می خواهیم در مورد خرید سیگنال ارز دیجیتال توضیحاتی را در اختیار شما بگذاریم. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که می خواهید کسب سود از ارزهای دیجیتال را شروع کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.


مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه با خرید سیگنال ارز دیجیتال

یکی از عوامل موثر در کسب سود از بازارهای مالی، مدیریت سرمایه می باشد که بسیاری از افراد به آن توجه کافی ندارند، این در حالی است که بسیاری از اساتید بازارهای مالی معتقد هستند که مدیریت سرمایه مهم ترین موضوع در سرمایه گذاری می باشد. کسب سود از بازارهای مالی وابسته به سه پارامتر مهم (مدیریت سرمایه، مدیریت روانشناسی و تحلیل شرایط بازار) است. البته موارد دیگری از جمله: سن، مقدار سرمایه، اهداف و زمان نیز تاثیر زیادی دارند. مدیریت ریسک را می توان بخشی از مدیریت سرمایه دانست. در واقع شما می بایست یاد بگیرید که سرمایه خود را به طور هوشمندانه تقسیم کنید، به طوری که برآیند سبد سرمایه گذاری شما در نهایت مثبت شود. شما باید بتوانید ریسک خود را مدیریت کنید و در مقابل شرایط های هیجانی بازار، تصمیم های آگاهانه بگیرید. در همین راستا پارامتر دیگری با عنوان مدیریت روانشناسی بازار ارز دیجیتال اهمیت پیدا می کند. این پارامتر در واقع مجموعه ای از رفتارها می باشد که به معامله گر کمک می کند تا احساسات خود را مدیریت کند. مدیریت روانشناسی بازار ارز دیجیتال به شما کمک می کند که دچار ترس و طمع نشوید و در رابطه با هیچ بازاری احساسی عمل نکنید.

مثالی از مدیریت سرمایه:

10 درصد، سرمایه گذاری بلند مدت 5 ساله

30 درصد، سرمایه گذاری بلند مدت 1 الی 3 ساله

20 درصد، سرمایه گذاری میان مدت 3 الی 6 ماهه

30 درصد، نوسان گیری روزانه و بازار اسپات

10درصد، سرمایه گذاری در مورد معاملات اهرمی و بازار فیوچرز

مثال بالا را می توان یکی از بهترین مدل های مدیریت سرمایه دانست که برای بازار ارزهای دیجیتال می تواند بسیار کاربردی تر باشد. اما کسب سود از ارزهای دیجیتال به همین جا ختم نمی شود. شما بعد از یادگیری مدیریت سرمایه نیاز به تمرین های بسیار دارید. اگر فرد تازه کاری هستید و می خواهید کسب سود از ارزهای دیجیتال را شروع کنید و در کنار آن به تمرین بپردازید، خرید سیگنال ارز دیجیتال می تواند به شما کمک شایانی کند.


خرید سیگنال ارز دیجیتال

کسب سود

برای خرید سیگنال ارز دیجیتال شما می بایست ابتدا دوره ارز دیجیتال را تهیه کنید، چرا؟ همان طور که گفته شد هدف از فروش سیگنال ارز دیجیتال تنها کسب سود نیست، بلکه هدف اصلی آن تمرین برای دانشجویان دوره ارز دیجیتال می باشد. توجه داشته باشید که امکان خرید سیگنال ارز دیجیتال به طور جداگانه وجود ندارد و استفاده از سیگنال ها، منوط بر شرکت در دوره ارز دیجیتال می باشد. کانال سیگنال ارز دیجیتال بعد از تهیه دوره به طور رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت و بعدا می توانید در صورت نیاز آن را تمدید کنید. اما مزایای شرکت در دوره ارز دیجیتال به کانال سیگنال ختم نمی شود. بعد از تهیه دوره ارز دیجیتال، دوره پرایس اکشن به صورت هدیه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. دوره پرایش اکشن به شما کمک خواهد کرد تا به یک معامله گر قدرتمند تبدیل شوید و بدون نیاز به هیچ ابزار و اندیکاتوری، از نوسانات بازار سود کسب کنید. 

شما بعد از گذراندن دوره ارز دیجیتال و دوره پرایس اکشن، با مشاهده سیگنال ارز دیجیتال، تصویر شفافی از بازار ارزهای دیجیتال پیدا خواهید کرد و روش صحیح وارد شدن به معامله را فرا خواهید گرفت. همچنین این فرآیند موجب می شود تا شما به سرعت تجربه کسب کنید و به یک معامله گر حرفه ای تبدیل شوید.


شناسایی نقطه ورود و خروج مناسب

بسیاری از افراد در بازار ارزهای دیجیتال به سود قابل توجهی می رسند اما به دلیل قرار گرفتن در شرایط هیجانی بازار (طمع)، سود خود را از دست داده و گاها سود آنها به ضرر نیز تبدیل می شود. لذا تشخیص نقطه ورود و خرج مناسب مسئله مهمی است که معامله گر می بایست به آن توجه کند. البته این مورد رابطه تنگاتنگی با مدیریت روانشناسی بازار ارز دیجیتال نیز دارد که در بخش قبلی آن را مورد بررسی قرار دادیم. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در نقطه ورود و خروج، ترس و طمع می باشد. بسیاری از افراد وقتی وارد ضرر می شوند از روی ترس از معامله خارج می شوند و بسیاری از افراد نیز در هنگام سود، به خاطر طمع، سود خود را از دست می دهند. در مجموع شما می بایست به نقطه ورود و خروجی که آن را تشخیص داده اید، پایبند باشید و در مقابل احساسات و هیجانات بازار مقاومت کنید. 

ترس جا ماندن از سود یا همان فومو یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود افراد به روی تحلیل خود پا بگذارند و به اشتباه وارد معامله شوند.

یکی دیگر از مزایا سیگنال ارز دیجیتال، این است که شما می توانید مطابقت تحلیل خود را با سیگنال ها مشاهده کنید و اعتماد به نفس کافی برای پایبندی به تحلیل های خود را، به دست آورید.


شناسایی ارزهای دیجیتال جدید و پر پتانسیل

بازی تتان آرنا و کسب سود از آن با خرید سیگنال ارز دیجیتال

هر روز به تعداد ارزهای دیجیتال اضافه می شود، ارزهای دیجیتال جدیدی که هر کدام با هدف و پروژه خاصی، قصد بهبود کیفیت بازار ارزهای دیجیتال را دارند، وارد این بازار می شوند. این ارزهای دیجیتال جدید در ابتدا قیمت پایینی دارند و به مرور زمان قیمت آنها افزایش می یابند. بسیاری از معامله گران دائما در حال بررسی بازار هستند و بعد از شناسایی پروژه های مناسب، روی آنها سرمایه گذاری میکنند و سودهای خوبی کسب می کنند. مهارت شناسایی ارزهای دیجیتال پر پتانسیل و پروژه های جدید مناسب، مهارتی است که شما با شرکت در دوره ارزهای دیجیتال به آن دست پیدا خواهید کرد. با شرکت در دوره ارز دیجیتال شما به طور کامل با تمامی مباحث ارز دیجیتال، بلاک چین، شبکه ها و... آشنا خواهید شد و تسلط کاملی بر ارزهای دیجیتال پیدا خواهید. 

مزیت دیگری که شرکت در دوره ارز دیجیتال دارد، دسترسی به بخش آموزش پلاس می باشد. در بخش آموزش پلاس پست هایی در اختیار شما قرار گرفته است که علاوه بر آموزش های تکمیلی، شامل معرفی پروژه های جدید و پر پتانسیل است. برای مثال در ماه اخیر بازی تتان آرنا به عنوان یک پروژه جدید و مناسب برای سرمایه گذاری، معرفی شد. ارز دیجیتال این بازی (THG) در حوالی 3.6 دلار به عنوان ارزی مناسب برای سرمایه گذاری به دانشجویان معرفی شد و در نهایت با بیش از 500درصد سود به حوالی 22 دلار رسید. علاوه بر آموزش خرید و فروش این ارز دیجیتال از صرافی های غیرمتمرکز، آموزش کامل بازی تتان آرنا و نحوه کسب سود از این بازی (play to earn) نیز به صورت ویدئویی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. این گونه پروژه ها به طور دائم به دانشجویان دوره ارز دیجیتال معرفی خواهد شد و شما با تهیه دوره ارز دیجیتال می توانید از این فرصت ویژه برای کسب سود استفاده کنید. 


جمع بندی:

اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اید و به دنبال راهی برای تمرین و کسب تجربه هستید، خرید سیگنال ارز دیجیتال می تواند کمک شایانی به شما بکند. با تهیه دوره ارز دیجیتال، کانال سیگنال ارز دیجیتال به طور رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید پس از آموزش، همراه با تمرین، سود نیز کسب کنید. از آنجایی که هدف از این سیگنال ها، تمرین و کسب تجربه می باشد، امکان خرید سیگنال ارز دیجیتال به صورت جداگانه وجود ندارد. علاوه بر این، بعد از تهیه دوره ارز دیجیتال، دوره پرایس اکشن به صورت هدیه در اختیار شما قرار خواهدگرفت. این دوره به شما کمک می کند تا بدون استفاده از هیچ ابزار و اندیکاتوری، از نوسانات قیمت سود کسب کنید. همچنین بعد از شرکت در دوره ارز دیجیتال، می توانید به بخش آموزش پلاس نیز دسترسی پیدا کنید که در آنجا آموزش های تکمیلی به همراه معرفی پروژه های پر پتانسیل در اختیار شما قرار گرفته است.

یکی از گواهینامه های حرفه ای که سازمان بورس و اوراق بهادار برای داوطلبان شاغل شدن در نهادهای مالی در نظر گرفته است، گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار است. در ابتدا بایستی به تعریف مفاهیم سبد و سبدگردانی اشاره کنیم؛ چرا که هدف اصلی از ایجاد و ارائه گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار توسط سازمان بورس، سنجیدن افرادی است که متقاضی مدیریت سبد سهام در شرکت های سبدگردانی و یا صندوق های سرمایه گذاری هستند.

به صراحت می توان گفت که مدیریت PORTFOLIO یا به عبارت دیگر مدیریت سبد سهام، مهم‌‌ترین و اصلی ترین وظیفه ی هر سرمایه گذار در بازار بورس است؛ اما مشکل اصلی همین جاست؛ به این معنا که برای اکثریت فعالان و سرمایه گذران حقیقی، مدیریت سبد سهام شخصی کاری دشوار است و این کار نیازمند گرفتن مشاوره های بسیار زیاد و تخصصی از افراد حرفه ای و تحلیلگران سبد اوراق بهادار است.

نحوه دریافت گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار

سبدگردانی به چه معناست و اصطلاحا به چه کسی سبدگردان گفته می شود؟ 

سبدگردانی به مجموع فعالیت های مدیریت سبد دارایی یک سرمایه گذار در بورس توسط فرد یا نهاد و شرکتی دیگر گفته می شود. تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران حقیقی در بازار سرمایه لزوما مهارت و علم کافی و یا زمان مورد نیاز برای مدیریت سبد سهام و دارایی یا پورتفوی شخصی خود را ندارند. یکی از راه حل ها برای حل این مشکل، استفاده از خدمت سبدگردانی اختصاصی است. به صورت جدی از سال 1386 فعالیت های سبدگردانی در ایران، هم به صورت صندوق های سرمایه گذاری و هم به صورت سبدهای اختصاصی آغاز شده است. 

تا اینجای کار به این نکته اشاره کردیم که سهامداران حقیقی که دانش، تخصص و زمان کافی برای مدیریت سهام تحت کنترل خود را ندارند، بهتر است از خدمات شرکت های سبدگردانی متخصص و حرفه ای استفاده کنند. وقتی که درباره ی متخصص بودن سبدگردان ها بحث می کنیم، باید این موضوع را در نظر بگیریم که طبق قوانین و دستورالعمل های سازمان بورس و اوراق بهادار تهران،سبدگردان ها برای دریافت مجوز فعالیت به عنوان یکی از الزامات باید دارای تحصیلات عالی دانشگاهی باشند.

سازمان بورس و اوراق بهادار پیش نیاز اصلی سبدگردان شدن را منوط به شرکت در آزمون‌های بازار سرمایه و کسب حدنصاب قبولی و اخذ گواهینامه های حرفه‌ای صادر شده از سوی سازمان بورس دانسته است. برای این کار، شخصی که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی (حداقل کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) است در ابتدا باید موفق به کسب گواهینامه اصول بازار سرمایه شود تا بتوان نتیجه گرفت که این داوطلب، اصول پایه و قوانین مرتبط با بازار سرمایه و معاملات را می‌داند. 

بعد از آن شخص باید موفق به اخذ گواهینامه‌ «تحلیل‌گری بازار سرمایه» گردد. یعنی داوطلبی که هدف آن داشتن تخصص و سمت سبدگردان است، باید به مرحله ای برسد که به عنوان یک فرد حرفه ای و متخصص برجسته بتواند عوامل مهم و تاثیر‌گذار بر بازارهای گوناگون مالی علی الخصوص بورس اوراق بهادار را تحلیل و بررسی کند.

مرحله بعدی شرکت در آزمون و کسب گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار است تا این شخص بتواند به صورت عملی از تحلیل ها استفاده کند و تحلیل های خود را در بازار واقعی به کار گیرد و بر اساس پارامترهایی نظیر ریسک، بازده و زمان، اقدام به سرمایه گذاری کند. 

سازمان بورس و اوراق بهادار برای نظم دهی و تسهیل ارتباط بین سبدگردان و سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه می خواهند سرمایه خود را به سبدگردان های متخصص بسپارند، در طی سال و در چند نوبت اقدام به برگزاری آزمون های حرفه ای بازار سرمایه می کند و شرط دادن مجوز فعالیت به سبدگردان ها را داشتن گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار قرار داده است.

این گواهینامه تنها یکی از گواهینامه های ارائه شده توسط سازمان بورس است که متقاضیان استخدام شدن در نهادهای مالی بایستی به آن توجه کنند؛ داوطلبان برای اخذ گواهینامه مدیریت سبداوراق بهادار باید در آزمون در نظر گرفته شده برای این گواهینامه شرکت کنند و در صورت کسب حدنصاب قبولی آزمون، گواهینامه را بدست بیاورند. در ادامه، جزییات این آزمون به طور مفصل شرح داده خواهد شد. 

مدیریت سبد اوراق بهادار

پیش نیاز گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار

پیش نیاز اخذ گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار، همراه داشتن گواهینامه تحلیل گری بازار سرمایه است اما در اینجا بایستی به این نکته توجه کرد که اگر داوطلب، گواهینامه تحلیل‌گری بازار سرمایه را اخذ نکرده باشد، می‌تواند در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار شرکت کند؛ ولی اگر در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار موفق به کسب حدنصاب قبولی شود، تنها در صورتی گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار به وی داده می شود که گواهینامه تحلیل‌گری بازار سرمایه را اخذ نموده باشد.

در غیر این صورت داوطلب به مدت 2 دوره آزمون از قبولی در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار فرصت خواهد داشت تا با شرکت در آزمون تحلیل‌‌گری بازار سرمایه و قبولی در آن، گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار خود را دریافت نماید. در غیر این صورت، قبولی داوطلب مذکور در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار ابطال خواهد شد. به طور خلاصه می توان گفت که شرایط شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار به صورت زیر است: 

پیش نیاز اخذ گواهینامه: دارابودن گواهینامه تحلیل گری بازار سرمایه 

پیش نیاز آزمون: دارا بودن گواهینامه اصول بازار سرمایه 

تعداد پرسش های آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار: 

تعداد سوالات این آزمون مجموعا 70 عدد است که این تعداد نیز از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

مدیریت سبد اوراق بهادار؛ شامل 40 پرسش 

مقررات سبد اوراق بهادار؛ شامل 30 پرسش 

مدت زمان آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار: 

زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به سوالات این آزمون، 90 دقیقه است.

معافیت ها:

گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار، دارای یک سری از معافیت هاست که بهتر است داوطلبان اخذ گواهینامه مذکور، با این معافیت ها آشنایی کامل داشته باشند: 

1) دارندگان مدرک CFA ( سطوح دوم و سوم ) در صورت دریافت گواهینامه تحلیل گری بازار سرمایه و کسب حداقل 50 درصد نمره مقررات مدیریت سبد اوراق بهادار، با تایید کمیته گواهینامه های حرفه ای، گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار را دریافت خواهند کرد. 

2) دارندگان مدرک CIIA در صورت دریافت گواهینامه تحلیل گری بازار سرمایه و کسب حداقل 50 درصد نمره مقررات مدیریت سبد اوراق بهادار، با تایید کمیته گواهینامه های حرفه ای، گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار را دریافت خواهند کرد. 

مراحل دریافت گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار

سرفصل مواد امتحانی آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار:

سوالات آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار، از 2 بخش کاملا مجزا تشکیل شده است:

1) مدیریت سبد اوراق بهادار شامل مبحث های:

◾ تصمیمات سرمایه گذاری و تخصیص دارایی 

◾ مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای 

◾ مدل قیمت گذاری آربیتراژ

◾ تجزیه و تحلیل شرکت 

◾ ارزیابی عملکرد سبد اوراق بهادار و غیره

2) مقررات مدیریت سبد اوراق بهادار شامل مبحث های:

◾ دستور العمل تاسیس و فعالیت سبدگردان 

◾ دستور العمل تاسیس و فعالیت مشاور سرمایه گذاری 

◾ دستور العمل تاسیس صندوق های سرمایه گذاری پروژه 

◾ دستور العمل اجرایی ثبت و گزارش دهی رویدادهای مالی صندوق های سرمایه گذاری مشترک 

◾ دستورالعمل تاسیس صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان 

◾ دستورالعمل نحوه محاسبه خالص ارزش واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان و غیره 

حد نصاب قبولی در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار: 

در بخش های بالاتر گفتیم ک این آزمون از 2 بخش مجزا تشکیل شده است پس بنابراین حد نصاب قبولی در این آزمون نیز برای هر بخش به صورت جداگانه محاسبه می شود:

1) حدنصاب بخش مدیریت سبد اوراق بهادار، 40 از 100 می باشد.(چهل درصد)

2) حدنصاب بخش مقررات مدیریت سبد اوراق بهادار، 50 از 100 می باشد.(پنجاه درصد) 

آموزش دریافت گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار

کاربرد گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار:

داشتن رزومه قوی و پربار برای افرادی که قصد استخدام شدن در نهادهای مالی بازار سرمایه( کارگزاری ها، تامین سرمایه ها، صندوق های سرمایه گذاری و....) را دارند، امری اجتناب ناپذیر است و متقاضیان بایستی تا جایی که می توانند این رزومه را تقویت کنند؛ یکی از الزامات در نظر گرفته شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای کسانی که متقاضی شاغل شدن در نهادهای مالی هستند، دارا بودن گواهینامه های حرفه ای سازمان بورس و اوراق بهادار است.

شرکت های سبدگردانی نیز از این امر مستثنی نیستند و افرادی که به دنبال شاغل شدن در شرکت های سبدگردانی و یا صندوق های سرمایه گذاری و یا اینکه به دنبال تبدیل شدن به یک سبدگردان حرفه ای هستند بایستی گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار را بدست آورند. 

داوطلبان با در دست داشتن گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار و نیز به شرط داشتن تخصص و دانش لازم برای تصدی شغل های مورد نظر می توانند در سمت های گوناگون شغلی در نهادهای مالی و علی الخصوص شرکت های سبدگردانی استخدام شوند. برخی از مشاغلی که دارندگان گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار می توانند اقدام به تصدی آن کنند در این قسمت آورده شده است: 

◾ مدیر سبد در شرکت های سبدگردانی 

◾ مدیر سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری 

◾ کارشناس تحلیل اوراق بهادار در شرکت های سبدگردانی 

◾ کارشناس تامین مالی در شرکت های تامین سرمایه و غیره

گواهینامه معامله گری بازار سرمایه یکی از 7 گواهینامه ارائه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار است.سازمان بورس دادن مجوز برخی از فعالیت‌های مالی و تجاری به سازمان‌ها و نهادهای مالی (شرکت های کارگزاری، شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی، هلدینگ ها، شرکت های تامین سرمایه، موسسات رتبه بندی، شرکت های پردازش اطلاعات مالی و شرکت های مشاور سرمایه گذاری ) تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار را مشروط به استفاده از افراد دارای گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه دانسته است و نهادهای مالی برای گرفتن این مجوز ها ملزم به استخدام افرادی هستند که گواهینامه های سازمان بورس را کسب کرده باشند.

تا قبل از سال 1393، تعداد آزمون های بازار سرمایه، 9 آزمون بود اما در سال 1393 گواهینامه معامله گری بازار سرمایه دچار تغییراتی شد به این صورت که آزمون های معامله گری اوراق تامین مالی، معامله گری ابزار مشتقه و معامله گری بورس کالا با یکدیگر تلفیق شدند و یک آزمون واحد با عنوان معامله گری بازار سرمایه را تشکیل دادند که در برگیرنده ی تمامی سرفصل های مربوط به این 3 آزمون ذکرشده است. در حال حاضر آزمون های تخصصی بازار سرمایه در هفت عنوان برگزار می شود: 

1.اصول بازار سرمایه

2.تحلیلگری بازار سرمایه

3.معامله‌گری بازار سرمایه

4.کارشناسی عرضه و پذیرش

5.مدیریت نهادهای بازار سرمایه

6.مدیریت سبد اوراق بهادار

7. ارزشیابی اوراق بهادار 

دریافت گواهینامه معامله گری بازار سرمایه

جامعه ی هدف و مخاطب گواهینامه معامله گری بازار سرمایه، آن دسته از علاقه‌مندان به تصدی مشاغلی مانند سمت معامله گری در یکی از شرکت های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی هستند که بایستی قبل از اینکه در این سمت مشغول به کار شوند، در این آزمون شرکت نموده و موفق به دریافت گواهینامه معامله گری بازار سرمایه شوند.

متقاضیان عهده دار شدن سمت‌ها و مشاغل تخصصی در نهادهای بازار سرمایه، باید برحسب نیاز و شغلی که می خواهند بدست آورند، بخشی و یا همه ی گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه را اخذ کنند. پس اگر شما نیز به دنبال استخدام در نهادهای مالی هستید، به شما توصیه می شود در ادامه مقاله نیز ما را همراهی کنید.

باید خاطر نشان کرد که مسئولیت اصلی کارگزاری ها به عنوان یکی از نهادهای مالی در بازار سرمایه، اجرا کردن سفارشات معاملاتی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است. پس بنابراین متصدیان بخش معاملات در این نهادها، باید بر مکانیسم اجرایی و چگونگی انجام معاملات در بازار سرمایه کاملا تسلط داشته باشند.

گواهینامه معامله گری بازار سرمایه همیشه متقاضیانی دارد که ممکن است نحوه ی برگزاری این آزمون و یا ویژگی های گواهینامه معامله گری بازار سرمایه برایشان مبهم باشد. بنابراین در این قسمت به بیان ویژگی ها، پیش نیازها و سرفصل های گواهینامه معامله گری بازار سرمایه می پردازیم.

معاملات بازار سرمایه

پیش نیاز گواهینامه معامله گری بازار سرمایه:

پیش نیاز گواهینامه معامله گری بازار سرمایه، گواهینامه اصول بازار سرمایه است و همانطور که قبلا اشاره کردیم، آزمون اصول بازار سرمایه پیش نیازی ندارد و تمامی افرادی که دارای مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، می توانند در آزمون اصول بازار سرمایه شرکت کنند.

حدنصاب قبولی در آزمون معامله گری بازار سرمایه: 

حد نصاب قبولی در این آزمون 40 از 100 است. (به این معنا که باید به چهل درصد از سوالات آزمون پاسخ صحیح داده شود.)

تعداد پرسش های آزمون معامله گری بازار سرمایه: 

در این آزمون تعداد 60 پرسش برای داوطلبان در نظر گرفته شده است.

مدت زمان آزمون: 

زمان تخصیص یافته برای متقاضیان آزمون معامله گری بازار سرمایه 75 دقیقه است.

معافیت های گواهینامه معامله گری بازار سرمایه: 

گواهینامه معامله گری بازار سرمایه دارای یک سری از معافیت ها برای داوطلبان شرکت در این آزمون است که متقاضیان باید به آن توجه نمایند: 

باید به این نکته اشاره کرد که گواهینامه معامله‌گری بازار سرمایه، تنها دارای یک معافیت برای داوطلبان است. براساس مصوبه سال 1393 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، داوطلبانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در رشته های تحصیلی مرتبط با بازار سرمایه از قبیل اقتصاد، حسابداری،گرایش های مالی رشته مدیریت، حقوق مالی، مهندسی مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مهندسی صنعتی ( گرایش مالی )، کارشناسی بورس و ریاضیات مالی بوده و معدل آنها بالاتر از 15 باشد، در صورت شرکت در آزمون معامله گری بازار سرمایه (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله گری ) و کسب حد نصاب 40 و در خصوص سایر رشته ها، در صورت موفقیت در آزمون معامله گری بازار سرمایه (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله گری) و کسب حد نصاب 40 با پیش ‌‌‌نیاز گواهی نامه اصول بازار سرمایه و شرکت در دوره‌های آموزشی مربوطه، می‌توانند به عنوان معامله‌گر شروع به فعالیت نمایند.

تذکر: برای داوطلبانی که شامل این مصوبه نمی‌شوند، آزمون اصول بازار سرمایه به عنوان پیش‌نیاز در نظر گرفته خواهد شد. بایستی تاکید کرد که اگر داوطلبی بخواهد در سایر آزمون های بازار سرمایه شرکت کند (حتی با داشتن موارد ذکر شده در مصوبه)، حتما می بایست در آزمون اصول بازار سرمایه به عنوان پیش‌نیاز همه ی آزمون‌ها شرکت و گواهی‎نامه اصول بازار سرمایه را اخذ کند.

استخدام دارندگان گواهینامه معامله گری بازار سرمایه

سرفصل های آزمون معامله گری بازار سرمایه: 

برای قبول شدن در آزمون معامله گری بازار سرمایه، باید تعداد زیادی از دستورالعمل ها و مصوبات بازار سرمایه به طور دقیق مطالعه شود. 

سرفصل های این آزمون شامل مقررات معامله گری در بازار سرمایه می باشد که در قسمت زیر بخشی از آن ها به اختصار آورده شده است: 

◾ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران 

◾ آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار 

◾ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان 

◾ دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

◾ آیین نامه معاملات درشرکت بورس اوراق بهادار تهران 

◾ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران 

◾ دستورالعمل اجرایی معاملات بر خط اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران 

◾ دستورالعمل نحوه انجام معاملات وکالتی اوراق بهادار 

◾ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران 

◾ ضوابط ایجاد کد مجازی تجمیعی جهت انجام معاملات عمده در فرابورس ایران 

◾ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس 

◾ ضوابط انتقال سهام به کارکنان شرکت ها درعرضه اولیه درشرکت فرابورس ایران

◾ ضوابط معامله ترجیحی در شرکت فرابورس ایران 

◾ دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران 

◾ دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران 

◾ دستورالعمل انتشار اطلاعات معاملات توسط بورس کالای ایران 

◾ دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس کالای ایران 

◾ دستورالعمل وظایف و اختیارات شرکت بورس کالای ایران در خصوص کارگزاری های عضو 

◾ دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالا 

◾ دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران (سهامی عام) 

◾ دستورالعمل معاملات قرارداد آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران 

◾ ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معامله سهام در بورس اوراق بهادار تهران 

◾ دستورالعمل معاملات قرارداد اختیار معامله سهام در بورس اوراق بهادار تهران 

◾ دستورالعمل اجرایی دریافت سفارش های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری 

◾ دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی

◾ دستورالعمل معاملات قرارداد اختیار معامله در شرکت بورس کالای ایران 

◾ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازارپایه فرابورس 

◾ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بلوک در فرابورس ایران

تذکر1: همه ی سؤالات آزمون معامله گری بازار سرمایه از قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه های به روز شده که در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار موجود هستند،مطرح خواهد شد.به این معنا که اصلی ترین منبع داوطلبان برای موفقیت در آزمون معامله گری، همین قوانین و مقررات موجود در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و لازم نیست به دنبال منبع دیگری برای مطالعه باشند.

تذکر 2: افرادی که متقاضی اخذ گواهینامه معامله گری بازار سرمایه هستند، بایستی برای دریافت فایل قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با آزمون معامله‌گری بازار سرمایه، به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند و از لینک دستورالعمل ها و قوانین و مقررات، فایل‌های مربوطه را دریافت نمایند. 

نحوه دریافت گواهینامه معامله گری بازار سرمایه

چگونه در آزمون معامله گری بازار سرمایه ثبت نام کنیم ؟ 

برای شرکت کردن در آزمون معامله گری بازار سرمایه(یا سایر گواهینامه های ارائه شده توسط سازمان بورس ) بایستی به وب‌سایت اداره امور گواهینامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانیicmc.seo.ir مراجعه کنید.در صورتی که شما قبلاً در این سایت عضو نشده‌اید، لازم است ابتدا در قسمت ثبت‌نام،برای خود یک پروفایل شخصی ایجاد کنید و پس از تکمیل مشخصات و موارد خواسته شده،آزمون مورد نظر را انتخاب کنید و ثبت نام خود را نهایی کنید. 

کاربرد گواهینامه معامله گری بازار سرمایه 

افرادی که گواهینامه معامله گری بازار سرمایه را بدست می آورند، می توانند در کارگزاری های بورس سمت هایی از جمله معامله گر اوراق تامین مالی،معامله گر کالا، معامله گر ابزار مشتقه مبتنی بر کالا،معامله گر ابزار مشتقه مبتنی اوراق بهادار،مشاور پذیرش ( شرکت کارگزاری) را تصدی کنند. به عبارت دیگر، کسانی که تمایل دارند در کارگزاری‌ها استخدام شوند باید گواهینامه معامله گری بازار سرمایه را کسب کنند.

صنایع مرتبط با فلز همواره نقشی استراتژیک در اقتصاد جهانی داشته است و ایران نیز به واسطه قرار گرفتن معادن فلزی بسیار زیاد در محدوده جغرافیایی خود، در سالیان اخیر به عنوان یکی از کشورهای مطرح در تولید محصولات مرتبط با فلزات اساسی بوده است. سرمایه گذاری های متعدد در صنایع فلزی ایران موجب گسترش شرکت ها و کارخانه های فعال در این حوزه شده است و همین عامل، گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه را تشکیل داد. در حال حاضر گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران پس از گروه محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد و همواره به عنوان یکی از پر حجم ترین گروه های این بازار شناخته می شود.

معرفی گروه فلزات اساسی

معرفی گروه فلزات اساسی

در قرن بیستم و با دگرگون شدن تکنولوژی صنایع، در ایران نیز کارخانه های متعددی به وجود آمدند و به دلیل وجود معادن مختلف فلزی مانند سنگ آهن، روی، مس و...در ایران، زمینه های لازم برای فعالیت در این حوزه فراهم بود و همین موضوع موجب سرمایه گذاری های بزرگ در معادن مختلف و سپس احداث کارخانه های متعدد برای تکمیل زنجیره تولید مواد اولیه استخراج شده از این معادن بود. بنابراین زیربنای اصلی صنایع مرتبط با فلزات اساسی، وجود مواد اولیه کافی در ایران برای فعالیت این صنایع بود؛ از طرف دیگر سیاست های دولت های گذشته همواره بر عدم وابستگی به درآمدهای نفتی بوده و صنایع فلزی را می توان به عنوان یکی از بخش های یاری دهنده به اقتصاد کشور نام برد.

اهمیت صنایع فلزی

اصلی ترین انگیزه برای احداث صنایع فلزی در ایران، جلوگیری از خام فروشی بوده است؛ چرا که میزان ارزآوری ناشی از خام فروشی مواد اولیه قابل مقایسه با درآمدهای بدست آمده از محصولات انتهای زنجیره تولید نیست.

تشکیل گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه

احداث کارخانه های متعدد در حوزه تولید محصولات فلزی همچون صنایع مرتبط با مس، فولاد، روی، آلومینیوم و...در ایران باعث سرمایه گذاری متعدد در این حوزه شد؛ از طرف دیگر عمده شرکت های فعال در این حوزه در مالکیت دولت بودند و به همین دلیل سیاست های کلی اقتصاد ایران، شرکت ها را به سمت خصوصی سازی هدایت کرد و یکی از بخش هایی که می توانست کارخانه ها و شرکت های فعال در این حوزه را پذیرش کند، بازار سرمایه بود. بنابراین با پذیرش شرکت های حوزه فلزات اساسی، گروهی تحت عنوان «گروه فلزات اساسی» به وجود آمد که در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از 17 درصد ارزش بازار سرمایه، به عنوان دومین گروه بزرگ این بازار شناخته می شود.

حوزه فعالیت و خدمات گروه فلزات اساسی

حوزه فعالیت و خدمات گروه فلزات اساسی

حوزه فعالیت شرکت های فعال در این گروه بسیار گسترده است؛ اما به طور کلی هر محصولی که به فلزات مرتبط می شود را می توان در سبد تولیدات و خدمات شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی پیدا کرد؛ برخی از محصولات و خدمات این گروه عبارت اند از:

  • اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله استخراج و فرآوری سنگ آهن، دولومیت و تولید سنگ آهن دانه بندی،کنسانتره، گندله و...
  • طراحی و تولید و مونتاژ کلیه سازه ها و مشتقات فولادی 
  • تولید کابل و سیم و میلگرد و پروفیل های آلومینیومی
  • تهیه و توزیع انواع و اقسام شمش های فولاد، انواع و اقسام کلاف و ورق فولادی، تسمه و نوار فولادی و انواع مختلف لوله های آهنی سیاه و فولاد مخصوص و آلومینیومی، پروفیل های مخصوص فولادی
  • تولید راد و بیلت آلومینیومی و آلیاژهای آن
  • ذوب و ریخته گری و نورد فلزات آهن و فولادهای آلیاژی جهت تولید مقاطع هندسی استاندارد
  • طراحی، ساخت و تولید انواع لوله و پروفیل وسایر مصنوعات فلزی و انجام خدمات فلزی و شکل دادن فلزات
  • تولید سرب و روی
  • اکتشافات، استخراج و بهره برداری از معادن مس
  • تولید انواع شمش های فولادی به روش ریخته گری مداوم و تک باره ای
  • تولید انواع قطعات صنعتی از جمله پاتیل سرباره فولاد سازی
  • کوکیل و متعلقات مربوطه جهت شمش ریزی
  • انواع قالب برش و پرس بدنه خودرو از جنس چدن های آلیاژی و سایر قطعات ریخته گری چدنی و فولادی
  • و...

نکته: مواردی که در قسمت بالاتر نام بردیم تنها بخشی از خدمات شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی است که به طور خلاصه در اینجا به آن اشاره شد.

شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی

شرکت های زیادی در این گروه فعالیت می کنند و به طور کلی می توان آن ها را به 2 دسته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران تقسیم کرد.

شرکت های فلزی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

شرکت های فلزی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

  • ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی)- بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
  • فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)- بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
  • ملی‌ سرب و روی‌ ایران‌ (فسرب)- بازار دوم بورس
  • غلتک سازان سپاهان (فسازان)- بازار دوم بورس
  • فولاد خوزستان (فخوز)- بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
  • مس‌ شهید باهنر (فباهنر)- بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
  • کالسیمین‌ (فاسمین)- بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
  • گروه صنعتی سپاهان‌ (فسپا)- بازار دوم بورس
  • پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)- بازار دوم بورس
  • فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه)- بازار دوم بورس
  • فرآوری موادمعدنی ایران‌ (فرآور)- بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
  • فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)- بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
  • لوله و ماشین سازی ایران‌ (فلوله)- بازار دوم بورس
  • نورد آلومینیوم‌ (فنوال)- بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
  • تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر)- بازار دوم بورس
  • فروسیلیس‌ ایران‌ (فروس)- بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
  • آلومینیوم ایران‌ (فایرا)- بازار دوم بورس
  • سپنتا (فپنتا)- بازار دوم بورس
  • توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)- بازار دوم بورس
  • آلومراد (فمراد)- بازار دوم بورس
  • نورد و قطعات‌ فولادی‌ (فنورد)- بازار دوم بورس
  • سرمایه‌گذاری توکا فولاد، هلدینگ (وتوکا)- بازار اول (تابلوی اصلی) بورس
  • فولاد آلیاژی ایران (فولاژ)- بازار اول (تابلوی فرعی) بورس
  • فولاد خراسان (فخاس)- بازار دوم بورس

شرکت های فلزی پذیرفته شده در فرابورس ایران

شرکت های فلزی پذیرفته شده در فرابورس ایران

  • سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)- بازار دوم فرابورس
  • مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)- بازار اول فرابورس
  • گروه ‌صنعتی سدید (وسدید)- بازار پایه زرد فرابورس
  • ذوب روی اصفهان (فروی)- بازار اول فرابورس
  • زرین معدن آسیا (فزرین)- بازار اول فرابورس
  • معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا)- بازار اول فرابورس
  • صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای)- بازار اول فرابورس
  • فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)- بازار دوم فرابورس
  • فولاد کاویان (فوکا)- بازار پایه زرد فرابورس
  • صنعت روی زنگان (زنگان)- بازار اول فرابورس
  • شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)- بازار دوم فرابورس
  • صنایع تجهیزات نفت (فنفت)- بازار پایه زرد فرابورس
  • گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر)- بازار دوم فرابورس
  • نورد و لوله اهواز (فاهواز)- بازار پایه نارنجی فرابورس
  • صنایع مس افق کرمان (فافق)- بازار پایه زرد فرابورس
  • تولید و توسعه سرب روی ایرانیان (فتوسا)- بازار دوم فرابورس
  • آلومتک‌ (فالوم)- بازار پایه زرد فرابورس
  • فولاد افزا سپاهان (فافزا)- بازار پایه زرد فرابورس
  • ماداکتو استیل کرد (فماک)- شرکتهای کوچک و متوسط فرابورس
  • لوله و تجهیزات‌ سدید- (فسدید)- بازار پایه قرمز فرابورس

بزرگترین شرکت فعال در گروه فلزات اساسی

بزرگترین شرکت فعال در گروه فلزات اساسی

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزش بازار بیش از 280 هزار میلیارد تومان به عنوان بزرگترین شرکت در این گروه شناخته می شود. این شرکت بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در ایران است و عملیات اجرایی آن در سال 1360 آغاز شد و در سال 1371 به بهره برداری رسید. گسترش فعالیت های این شرکت، فولاد مبارکه را به یک هلدینگ بزرگ با زیر مجموعه های فراوان تبدیل کرده است؛ به گونه ای که ساختار این شرکت و محصولات ارائه شده توسط آن در ایران بی نظیر است.

محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان

خدمات و محصولات این شرکت بسیار گسترده است و عموم مردم شرکت فولاد مبارکه را به عنوان تولید کننده فولاد می شناسد؛ لازم به ذکر است که علاوه بر تولید فولاد در این کارخانه که آن را به بزرگترین تولید کننده فولاد در ایران تبدیل کرده است، محصولات و خدمات متنوعی نیز ارائه می شود. به طور کلی محصولات این شرکت شامل آهک پخته،گندله، فولاد خام و تخت، ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق اسیدشویی، ورق رنگی، ورق قلع اندود و... است.

شرکت های وابسته فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یک هلدینگ با شرکت های متعددی همکاری می کند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان
  • شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال بختیاری
  • شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری 
  • شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)
  • شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون (ایریسا)
  • شرکت فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه اصفهان 
  • شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه
  • شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان
  • شرکت فلز تدارک
  • شرکت نوین الکترود ارکان
  • هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد
  • شرکت‌های زیرمجموعه توکا
  • هلدینگ فولاد متیل

سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان

سهام این شرکت در سال 1385 در بازار سرمایه پذیرفته شده و در حال حاضر معاملات آن با نماد «فولاد» در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس اوراق بهادار تهران انجام می شود. لازم به ذکر است که به علت ارزش بازار بالایی که این شرکت دارد، همواره تاثیرات زیادی بر روی شاخص کل می گذارد و اصطلاحا یک شرکت شاخص ساز محسوب می شود. سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با در اختیار داشتن بیش از 17 درصد سهام شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین سهامدار آن شناخته می شود.

عوامل موثر بر سودآوری شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی

عوامل موثر بر سودسازی شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی

شرکت های متعددی در این گروه فعالیت می کنند و با توجه به موضوع فعالیت آن ها، نوع سودآوری نیز متفاوت خواهد بود؛ اما با بررسی های بیشتر می توان عوامل مشترکی نیز در بین آن ها شناسایی کرد که در ادامه به معرفی برخی از این عوامل می پردازیم.

قیمت های جهانی

یکی از ویژگی های مثبت گروه فلزات اساسی این است که اکثر شرکت های فعال در آن، شامل قیمت گذاری دستوری نمی شوند و برای فروش محصولات خود از قیمت های جهانی پیروی می کنند که همین عامل موجب سودآوری خوب آن ها شده است. به عنوان مثال شرکت های تولید کننده فولاد مانند فخوز، فجر و...محصولات خود مانند شمش، ورق و...را متناسب با قیمت های جهانی به فروش می رسانند. لازم به ذکر است که برخی از شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی علاوه بر فروش محصولات خود در داخل، به بازارهای بین المللی نیز صادرات دارند؛ اما با توجه به تحریم های اقتصادی، این شرکت ها مجبورند محصولات خود را با تخفیف به مشتری عرضه کنند.

نرخ دلار

از 3 جهت می توان به تاثیر نرخ دلار در سودآوری و ارزش سهام این شرکت ها نگاه کرد:

دیدگاه اول: همانطور که گفته شده اکثر شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی از قیمت های جهانی پیروی می کنند و این قیمت ها نیز با دلار محاسبه می شوند؛ بنابراین برای تبدیل قیمت های جهانی به نرخ های ریالی داخلی، بایستی آن ها را در قیمت دلار ضرب کنیم. به همین دلیل نرخ های بدست آمده کاملا متناسب با نرخ دلار هستند و با نوسانات نرخ ارز در ایران، میزان فروش این شرکت ها نیز دچار تغییر می شود.

دیدگاه دوم: همانطور که اشاره شد برخی از شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی، محصولات صادراتی دارند و فروش این محصولات با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین با افت و یا افزایش نرخ دلار، قیمت های صادراتی نیز دچار نوسان می شود.

دیدگاه سوم: شرکت ها دارایی دلاری دارند؛ به این معنا که با بالا رفتن نرخ دلار علاوه بر سودسازی هایی که انجام می دهند، دارایی های مختلف آن ها از جمله زمین، تجهیزات، ماشین آلات، مواد اولیه و...نیز خود را با این تورم و افزایش قیمت هماهنگ می کنند و این موضوع تنها به شرکت های گروه فلزات اساسی خلاصه نمی شود و هر شرکتی که دارایی داشته باشد، با افزایش نرخ دلار، سهام آن نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

قیمت انرژی

یکی از چالش های همیشگی صنایع تولید فولاد، مس و به طور کلی صنایع مرتبط با فلزات اساسی، قیمت انرژی مصوب دولت است؛ از آنجا که فروشنده اصلی حامل های انرژی (برق، گاز و...) در ایران خود دولت است، همواره دستکاری هایی در نرخ فروش انرژی به شرکت های مختلف انجام می دهد و در سالیان اخیر در بررسی شرکت های فعال در این حوزه، همواره نوسان قیمت حامل های انرژی به عنوان یکی از ریسک های این صنایع محسوب می شود و در این زمینه ابهام به وجود می آید و قطعا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی به دنبال فرصت های کم ریسک هستند و با مشاهده ابهامات موجود در صورت های مالی شرکت ها، از سرمایه گذاری در آن ها خودداری می کنند.

بورس کالا

تاثیر بورس کالا بر روند سودسازی شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی

با فراهم شدن زیرساخت های مربوط به بورس کالا و دریافت مجوزهای لازم، محصولات برخی از این شرکت ها، در بورس کالا عرضه می شود؛ که این موضوع علاوه بر ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضا، موجب افزایش سودآوری این شرکت ها نیز شده است.

جمع بندی

گروه فلزات اساسی دومین گروه بزرگ در بازار سرمایه به لحاظ ارزش بازار است و شرکت های فعال در آن، عمدتا سودسازی های مناسب و جذابی را انجام می دهند و بسیاری از فعالان این بازار، سهام شرکت های این گروه را برای گرفتن سود تقسیمی در مجمع خریداری می کنند. از طرف دیگر به دلیل تحریم های اعمال شده بر ایران و عدم واردات محصولات مشابه، همواره تقاضای خوبی برای خرید محصولات این شرکت ها وجود دارد و روند سودآوری آن ها معمولا عملیاتی است و سهامداران با دید بلندمدت نیز می توانند در آن سرمایه گذاری کنند.

هنگام تصمیم گیری برای خرید یا عدم خرید یک سهم، نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. دستور حد ضرر یکی از این عوامل می باشد. هنگامی که به درستی استفاده می شود، یک سفارش حد ضرر می تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند و همه می توانند از این ابزار بهره مند شوند.

مفهوم سفارش حد ضرر

حد ضرر

دستور حد ضرر (Stop-loss Order) سفارشی است که توسط یک کارگزار برای خرید یا فروش (در بازارهای دو طرفه) یک سهام خاص پس از رسیدن سهام به قیمت مشخصی انجام می شود. حد ضرر برای محدود کردن ضرر سرمایه گذار در یک پوزیشن معامله ی سهام (یا سایر دارایی ها مانند ارزهای دیجیتال) طراحی شده است. به عنوان مثال، تعیین یک دستور توقف ضرر برای 10٪ کمتر از قیمتی که سهام را خریداری کرده اید، ضرر شما را به 10٪ محدود می کند. فرض کنید سهام مایکروسافت (MSFT) را به قیمت هر سهم 20 دلار خریداری کرده اید و بلافاصله پس از خرید سهام، یک دستور توقف ضرر به قیمت 18 دلار وارد می کنید. اگر سهام به زیر 18 دلار سقوط کرد، سهام شما به طور اتوماتیک فروخته خواهد شد.

نکته: در پنل های معاملاتی کارگزاری های بورس ایران، به دلیل وجود دامنه نوسان، امکان ست کردن اتوماتیک دستور حد ضرر وجود ندارد. بنابراین تنها راهی که برای استفاده از این ابزار وجود دارد این است که مقدار حد ضرر خود را قبل از خرید سهم تعیین کنید و قیمت آن سهم را در هر روز معاملاتی دنبال کنید و در صورتیکه قیمت آن به محدوده حد ضرر شما رسید، سفارش فروش خود را در پنل معاملاتی قرار دهید.

در صورتی که در بازاری غیر از بورس ایران مانند ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید، احتمالا با سفارشات stop-limit آشنایی دارید. این سفارشات مشابه سفارشات حد ضرر می باشند. با این حال، همانطور که از نام آنها مشخص است، محدودیتی در قیمتی که آنها اجرا می شوند، وجود دارد. به این صورت که دو قیمت در دستور stop-limit مشخص می شود: قیمت stop که با رسیدن قیمت به آن، سفارش شما ثبت می شود و قیمت limit که سفارش شما در آن قیمت انجام می گیرد. پس بنابراین در این حالت به جای اینکه سفارش فروش در قیمت حال حاضر بازار انجام شود، به یک سفارش با قیمتی مشخص (قیمت limit) تبدیل می شود که فقط در همان قیمت اجرا می شود.

مزایای حد ضرر

یک مزیت دستور حد ضرر این است که اجازه می دهد تصمیم گیری عاری از هرگونه احساسات باشد. بعضی از مردم ممکن است روی سهمی که خریداری می کنند، تعصب داشته باشند! به عنوان مثال، آنها ممکن است این باور غلط را حفظ کنند که اگر به یک سهم فرصت بیشتری بدهند، دوباره به روند مثبت بر میگردد. در واقع، این تاخیر ممکن است فقط باعث افزایش ضرر ها شود.

مهم نیست که چه نوع سرمایه گذاری هستید، باید بتوانید به راحتی علت مالکیت سهام خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال معیارهای یک سرمایه گذار ارزشی با معیارهای یک معامله گر فعال متفاوت خواهد بود. مهم نیست که استراتژی چیست، استراتژی تنها در صورتی جواب می دهد که به آن پایبند باشید. بنابراین، اگر شما یک سرمایه‌گذار خرید و نگهداری برای بلند مدت هستید، سفارش‌های حد ضرر احتمالا در استراتژی شما کاربرد کمتری دارند.

بنابراین اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار موفقی باشید، باید به استراتژی خود اطمینان داشته باشید. این به معنای اجرای برنامه خود است. مزیت دستورهای توقف ضرر این است که می توانند به شما کمک کنند در مسیر خود بمانید و از آمیخته شدن قضاوت شما با احساسات جلوگیری کنند.

در نهایت، مهم است که بدانید که سفارشات توقف ضرر تضمینی برای کسب درآمد در بازار سرمایه نیست. هنوز باید تصمیمات هوشمندانه ای برای سرمایه گذاری بگیرید. اگر این کار را نکنید، به همان اندازه که بدون حد ضرر پول از دست می دهید، متحمل زیان خواهید شد (فقط با نرخ بسیار آهسته‌تری).

دستور حد ضرر برای ماندن در سود

حد ضرر تریلینگ

دستورات حد ضرر به طور سنتی به عنوان راهی برای جلوگیری از ضرر در نظر گرفته می شوند. با این حال، یکی دیگر از کاربردهای این ابزار ماندن در سود است. در این مورد، گاهی اوقات از دستورات حد ضرر با عنوان "حد تریلینگ" یاد می شود. در اینجا، دستور توقف ضرر در سطح کمتری از قیمت فعلی بازار (نه قیمتی که آن را خریداری کرده‌اید) تنظیم می‌شود. با نوسانات قیمت سهام، قیمت حد ضرر نیز تعدیل می‌شود. مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر قیمت سهم شما افزایش یابد، سود غیرقابل تحققی خواهید داشت چرا که شما تا زمانی که آنرا نفروشید، سودی محقق نکرده اید. استفاده از یک حد تریلینگ به شما اجازه می دهد تا مطمئن شوید که معامله ی شما در سود بسته می شود.

مثالی که در بندهای قبل در مورد خرید سهام مایکروسافت بیان کردیم، پی می گیریم. در این مثال شما هر سهم را به قیمت 20 دلار خریداری کرده بودید. فرض کنید که یک دستور حد ضرر را برای 10٪ کمتر از قیمت فعلی یعنی 18 دلار تعیین کرده اید اما قیمت سهام بدون اینکه به حد ضرر شما برسد، پس از مدتی به 30 دلار افزایش می یابد. شما در این حالت یک سود تحقق نیافته دارید چرا که هنوز سهام خود را نفروخته اید. حال اگر شما همچنان روی افزایش قیمت این سهم خوشبین هستید، در این حالت برای اینکه مطمئن باشید معامله ی شما با سود بسته می شود، قیمت حد ضرر خود را افزایش داده و روی 27 دلار قرار می دهید. در بدترین سناریو، اگر قیمت سهم افت کرده و حد ضرر شما را ببیند، معامله ی شما همچنان با سود بسته خواهد شد.

معایب حد ضرر

حد ضرر

نقطه ضعف اصلی این است که یک نوسان کوتاه مدت در قیمت سهام می تواند قیمت حد ضرر را فعال کرده و شما را وادار به فروش سهم کند. نکته کلیدی انتخاب یک درصد مشخص برای حد ضرر است که به سهام اجازه می دهد روزانه نوسان داشته باشد و در عین حال از ریسک نزولی شدن روند، تا حد ممکن جلوگیری کند. به عنوان مثال تعیین یک دستور توقف ضرر 5 درصدی برای سهامی که سابقه نوسان 10 درصد یا بیشتر را در طی دو روز دارد، ممکن است بهترین استراتژی نباشد. 

به طور کلی هیچ قانون سفت و سختی برای سطحی که باید در آن حد ضرر را قرار داد، وجود ندارد. این موضوع کاملاً به سبک سرمایه گذاری فردی شما بستگی دارد. یک معامله گر فعال یا نوسانگیر ممکن است از سطح 5٪ استفاده کند، در حالی که یک سرمایه گذار بلند مدت ممکن است 20٪ یا بیشتر را انتخاب کند.

یکی دیگر از معایب حد ضرر در بازارهای دارای محدودیت دامنه نوسان، این است که ممکن است نتوانید به طور صد در صد به حد ضرر خود پایبند باشید. فرض کنید قیمت حد ضرر شما در یک سهم 1000 تومان است و هنگامی که پنل معاملاتی خود را باز می کنید، مشاهده می کنید که سهم در 970 تومان صف فروش تشکیل داده است. در این حالت حتی اگر سفارش فروش خود را در قیمت صف فروش قرار دهید و این سفارش پس از مدتی در همان روز انجام شود، باز هم سهم خود را به طور دقیق در قیمتی که برای حد ضرر تعیین کرده بودید، نفروخته اید. البته این سناریو می تواند یک سناریوی خوشبینانه باشد چرا که ممکن است سهم شما نه تنها در آن روز، بلکه در روزهای معاملاتی بعد نیز در صف فروش قفل باشد و شما مجبور شوید سهمتان را در قیمتی که فاصله نسبتا زیادی با حد ضررتان دارد، به فروش برسانید.

سخن پایانی

دستور حد ضرر یک ابزار ساده است اما بسیاری از سرمایه گذاران در استفاده موثر از آن شکست می خورند؛ چه برای جلوگیری از زیان های بیش از حد و چه برای قفل کردن سود. تقریباً همه سبک های سرمایه گذاری می توانند از این ابزار بهره مند شوند. امیدواریم که هرگز مجبور به استفاده از آن نشوید، اما خوب است بدانید که در صورت نیاز، حتما از آن استفاده کنید.  

 

شبکه ارزهای دیجیتال یک شبکه غیر متمرکز است بدین معنا که توسط شخص یا سازمان خاصی مدیریت نمی شود در واقع این شبکه توسط کامپیوتر های سراسر دنیا در حال سازماندهی است. به هر دستگاهی که به شبکه یک کوین متصل است و در آن مشارکت دارد، یک نود (node) یا گره گفته می شود.

نود ارز دیجیتال چیست؟

مفهوم نود در شبکه بلاک چین

البته مفهوم نود (node) با توجه به اینکه کجا مورد استفاده قرار گیرد متفاوت است. اگر نود را در مباحث رایانه و مخابراتی بیان کنیم، به معنای شبکه توزیع یا نقطه پایان ارتباط می باشد. اما مفهوم نود در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال متفاوت می باشد. 

برای درک بهتر مفهوم نود در شبکه بلاکچین می بایست به تعریف بلاک چین بپردازیم. می دانیم که از کنار هم قرار گرفتن بلاک های داده، بلاک چین ایجاد می شود. این بلاک ها در واقع همگی بر روی نود ذخیره می شوند.

نودها در الگوریتم اجماع نیز نقش مهمی دارند. وقتی نود در شبکه بلاک چین تاییدیه ارسال می کند، به آن الگوریتم اجماع گفته می شود. فرایند گرفتن تاییده از نود یا همان الگوریتم اجماع، به دو صورت اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) صورت می گیرد. 

در روش اثبات کار (proof of work) نودها با دانلود یک نسخه کامل از شبکه وارد آن می شوند و در شبکه و کار تایید تراکنش ها فعالیت می کنند.

در روش اثبات سهام نیز (proof of stake) هر نود با توجه مقدار ارز دیجیتالی که استیک کرده است می تواند، تراکنش تایید کند.

 

اگر شما از یک کیف پول معمولی استفاده می کنید که نیاز به نصب بلاک چین ندارد، یک نود محسوب نمی شود.

ساختار بلاک چین یک سیستم توزیع شده می باشد و شبکه نودها این امکان را برای ارز دیجیتال بیت کوین فراهم می کنند تا به صورت ارز دیجیتال غیر متمرکز و یک به یک مورد استفاده قرار گیرد. 

نودها انواع مختلفی دارند ولی از پر کاربردترین آن ها می توان به فول نود، لایتنینگ نود، نود استخراج کننده و سوپر نود اشاره کرد. در ادامه به بررسی مفهوم و کاربرد هر کدام از این نودها می پردازیم.


فول نود (full node)

فول نود

اگر نودی به طور مستقیم متصل به شبکه بلاکچین باشد و تمامی قوانین و مقررات شبکه را بپذیرد، به آن فول نود (full node) گفته می شود. حضور بیشتر فول نودها به معنی امنیت بیشتر شبکه می باشد چراکه فول نودها وظایف مختلفی از جمله ذخیره تمامی بلاک ها و تراکنش ها را دارند که با این کار در واقع تراکنش ها را با نسخه اصلی تطبیق می دهند تا ناسازگاری و نقض قوانین رخ ندهد.

بسیاری از شرکت ها فول نودها را برای کمک به سیستم ارز دیجیتال بیت کوین اجرا می کنند. این نودها به دو صورت نود عمومی (general node) و نود پنهان (hidden node) در شبکه وجود دارند. تقریبا 10000 نود عمومی از سال 2018 در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین وجود دارد. این عدد تنها مربوط به نودهای عمومی و قابل مشاهده می باشد و مابقی آن ها به صورت نود پنهان در شبکه وجود دارد که قابل مشاهده نیست.

از دیگر وظایف فول نودها می توان به تایید تراکنش و بالا بردن سرعت شبکه اشاره کرد. اما نکته جالب این است که فول نودها نقش اساسی در شبکه ارزهای دیجیتال دارند چرا که اگر تغییر در شبکه بخواهد ایجاد شود، حتما باید 51% فول نودها با آن موافق باشند. همچنین در شرایطی که فول نودها با یک دیگر توافق نکنند، مسیر خود را از هم جدا می کنند! در چنین شرایطی یک هارد فورک اتفاق می افتد.

هارد فورک (hard fork) در واقع معروف ترین فورک (fork) می باشد. گاهی اتفاق افتادن هارد فورک باعث ایجاد ارز جدید می شود. برای مثال بیت کوین کش، فورک ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم کلاسیک، فورک ارز دیجیتال اتریوم است.


لایتینگ نود (lightnig node)

لایتنینگ نود

این نوع از  نودها برای ارتباط بین کاربران خارج از شبکه می باشند و با این کار، سرعت شبکه را به شدت افزایش می دهند. همچنین کارمزد این نودها بسیار کم است. ( تقریبا بین 15 تا 35 ساتوشی ) در واقع نحوه عملکرد این نودها به این صورت است که، با ایجاد یک بسترپرداختی بین دو کاربر، از حجم تراکنش های شبکه کم می کنند. لایتنینگ نودها سعی دارند تراکنش ها را با بیشترین سرعت و کم ترین کارمزد ثبت کنند.


نود استخراج کننده

نود استخراج کننده

وظیفه نودهای استخراج کننده تایید تراکنش های شناور می باشد. این نودها برای استخراج بلاک جدید نیاز به دانستن کل اطلاعات شبکه ندارند، بلکه تنها با دانستن اطلاعات بلاک قبلی می توانند تراکنش را تایید و بلاک جدید استخراج کنند.

افرادی که قصد استخراج به صورت انفرادی را دارند، می بایست فول نود را فعال سازی کنند و از نسخه کامل بلاک چین استفاده کنند. اما افرادی که به صورت گروهی به استخراج ارزهای دیجیتال می پردازند، نیازی نیست این کار را انجام دهند و تنها فردی که مسئول استخر استخراج است، می بایست این کار را انجام دهد.


سوپر نود

سوپر نود

سوپر نودها در واقع نودهای کاملی هستند که همه می توانند آن ها را ببینند. وقتی یک نود بخواهد با نود دیگری ارتباط برقرار کند، کار ایجاد اطلاعات و برقراری این ارتباط بر عهده سوپر نودها می باشد. در واقع سوپر نودها یک نقطه توزیع و راه ارتباطی می باشند.

این نودها نیاز به توان مصرفی و اینترنت بالاتری دارند چرا که به صورت 24 ساعته در حال کار هستند و انتقال تاریخچه بلاک چین و داده های تمام نودهای دیگر جهان را انجام می دهند.


جمع بندی: بلاک های شبکه بلاکچین بر روی نودها ذخیره می شوند و به صورت اثبات سهام و اثبات کار، عمل الگوریتم اجماع را انجام می دهند. نودها انواع متفاوتی دارند که مهم ترین آن ها فول نودها می باشند که وظایفی از جمله تایید تراکنش، بالا بردن سرعت شبکه و بالا بردن امنیت شبکه را بر عهده دارند. از دیگر نودها می توان به لایتنینگ نود، نود استخراج کننده و سوپر نود اشاره کرد. 

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید حتما کلمه فورک ( fork ) و هارد فورک ( hard fork ) به گوش شما خورده است در این مقاله قصد داریم به طور کامل فورک و هارد فورک را برای شما شرح دهیم و به معرفی فورک های بیت کوین و اتریوم بپردازیم و در نهایت تاثیر فورک بر قیمت ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار میدهیم.

فورک چیست؟

فورک چیست / هارد فورک های بیت کوین / تاثیر فورک بر قیمت ارز های دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت می باشد. به مرور و با گذشت زمان می بینیم که برخی ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی نیاز به بروز رسانی دارند. از جمله این دلایل:

• انعطاف پذیری با تکنولوژی های جدید

• بر طرف کردن باگ های امنیتی

• بازگردانی تراکنش ها

وقتی صحبت از به روز رسانی ارزهای دیجیتال می باشد، بحث فورک به میان می آید. در واقع فورک نوعی انشعاب می باشد که برنامه نویسان از پروژه های قبلی خود می گیرند و باعث ایجاد به روز رسانی در نرم افزار یا پروتکل می شوند.

حال اگر این آپدیت با قبل سازگار باشد به آن Backward-compatible و اگر با قبل ناسازگار باشد به آن backward-incompatible گفته می شود.

فورک ( FORK ) در زبان انگلیسی به معنای چنگال می باشد. اما علت این نام گذاری چیست؟ در واقع چنگال حکم قوانین جدیدی را دارد که به واسطه این قوانین یا چنگال، مسیر پیش روی یک بلاک چین به دو قسمت تبدیل می شود.


انواع فورک:

هارد فورک و سافت فورک

_هارد فورک

معروف ترین فورک، هارد فورک می باشد. و به معنای این است که زنجیره ای از بلوک ها از زنجیره بلوکی جدا می شوند و به طور جداگانه فعالیت می کنند. در واقع هارد فورک تغییرات در پروتکل شبکه می باشد که معاملات نامعتبر قبلی را معتبر می کند و یا بر عکس. 

وقتی نسخه جدیدی از بلاک چین ایجاد می شود، ممکن است این نسخه با نسخه قبلی سازگار نباشد، در نتیجه به دلیل عدم انطباق این دونسخه، هارک فورک اتفاق می افتد.

 ( گاهی فورک باعث ایجاد یک ارز دیجیتال جدید می شود)

فورک های بیت کوین

هارد فورک ارز دیجیتال بیت کوین

2 هارد فورک ارز دیجیتال بیت کوین عبارت اند از: BITCOIN CASH / BITCOIN GOLD

همان طور که گفته شد در دنیای ارزهای دیجیتال گاها برای سازگاری بهتر یک رمز ارز، برای آن هارد فورک اتفاق می افتدد. همچنین وقتی تغییراتی در شبکه ایجاد می شود که باعث نقص قوانین قبلی می شود، باز هم هارد فورک اتفاق می افتدد. و بعد از آن، با توجه به اینکه تغییراتی در نرم افزار ایجاد شده است، تمامی کاربران باید سیتم خود را به روز کنند تا بتوانند تراکنش های جدید خود را ثبت کنند. 

شبکه بلاکچین ارز دیجیتال بیت کوین نخستین بار در سال 2009 منشعب شد. بیت کوین بعد از معرفی، نخستین باردر سال 2009 مورد چندین چنگال قرار گرفت که هر کدارم از این فورک ها ویژگی هایی به ارز دیجیتال بیت کوین اضافه کرد و هر کدام به مرور زمان وضعیت بیت کوین را بهتر کرد. تا کنون 105 هارد فورک برای بیت کوین اتفاق افتاده است که بسیاری از آن ها پروژه های جزئی بوده اند. 74 تای آن ها پروژه های فعال هستند و مابقی آن ها پروژه هایی است که دیگر به دارندگان ارز دیجیتال بیت کوین مربوط نمی شود.

برای مثال: در شبکه بلاک چین در هر ثانیه بین 3 تا 7 تراکنش برای ارز دیجیتال بیت کوین ثبت می شود، اما با توجه به تعداد بالای تراکنش های این ارز دیجیتال، هر تراکنش ممکن است بین 20 دقیقه تا چندین ساعت زمان ببرد، که این مقدار بسیار زیاد است. برای بر طرف کردن مشکل سرعت بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین، برنامه نویسان تصمیم بر ایجاد یک هارد فورک جدید برای بیت کوین گرفتند، که مشکل سرعت بلاک چین بیت کوین را حل کنند که این کار باعث ایجاد ارز دیجیتال بیت کوین کش شد.

 ارز دیجیتال بیت کوین کش از همان شبکه بلاک چین بیت کوین استفاده میکند با این تفاوت که سرعت تراکنش های آن، 30 تا 60 تراکنش در ثانیه می باشد. بیت کوین کش ( hard fork ) علاوه بر سرعت، امکانات بیشتری نسبت به بیت کوین داشت اما به دلیل اینکه طرفداران ارز دیجیتال بیت کوین بیشتر بود، بیت کوین کش نتوانست جای آن را بگیرید.

 

در رابطه با ارز دیجیتال بیت کوین کش بیشتر بدانید:

تحلیل بنیادی ارز دیجیتال بیت کوین کش

فورک های اتریوم

هارد فورک ارز دیجیتال بیت کوین

3 هارد فورک ارز دیجیتال اتریوم عبارت اند از: ETHER ZERO / ETHEREUM CLASSIC / METROPOLIS 

اتریوم کلاسیک: این ارز دیجیتال یکی از عجیب ترین هارد فورک هایی است که تا به امروز انجام شده است. چرا که اتفاقی که باعث این هارد ورک شد، یک اتفاق از پیش تعیین شده نبود! موضوع به زمانی بر می گردد که شبکه غیر متمرکز DAO که اساس کار ارز دیجیتال اتریوم بود، مورد حمله هکر ها قرار گرفت. و از آن جایی که امنیت موضوع اساسی در ارزهای دیجیتال است، این ارز با بحران جدی رو به رو شد. لذا توسعه دهندگان ارز دیجیتال اتریوم تصمیم گرفتند هارد فورکی بر بلاک چین اتریوم ایجاد کنند، تا با این کار اتریوم ها را باز یابی کنند.

در همین ابتدای کار بود که طرفداران ارز دیجیتال اتریوم به دو دسته تقسیم شدند: مخالفان و موافقان اتریوم کلاسیک. موافقان بسیار خوشحال بودن که تیم توسعه دهنده اتریوم با این کار، با تکنولوژی جدید اتر به رفع مشکلات می پردازد. مخالفان نیز به دلیل نقص قانون عدم تمرکز ارزهای دیجیتال دیگر حاضر به سرمایه گذاری نبودند.

 

در رابطه با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک بیشتر بدانید:

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک 


_سافت فورک

سافت فورک یک به روز رسانی در نرم افزار می باشد که با نسخه های قبلی سازگار می باشد. بدین معنا که افرادی که سیستم خود را به روز نکنند هم می توانند تراکنش های خود را ثبت کنند. پیاده سازی سافت ورک به نسبت هارد فورک ساده تر می باشد. برای مثال یک سافت فورک می تواند حجم بلاک ها را از یک مگ به 800 کیلو بایت تغییر دهد. نود هایی که نرم افزار خود را به روز نکرده اند، می تواند نود های جدید را ببینند اما وقتی بخواهند نود های جدیدی رو ثبت کنند، اگر آپدیت نکرده باشند به مشکل بر خواهند خورد، از این رو سافت ورک با محدود کردن قابلیت ها، افراد را مجبور به روز رسانی نرم افزار می کند.

 

نود چیست؟ از آن جایی که شبکه ارز دیجیتال بیت کوین یک شبکه غیر متمرکز است، هیچ کس مالک آن نیست. کامپیوتر هایی که در سرار جهان به شبکه کوین ها متصل می باشند، نود یا گره نامیده می شوند. نود های بلاکچین به دو دسته، نود کامل ( full node ) و نود لایتنینگ ( lightweight ) تقسیم می شوند.


تاثیر فورک بر قیمت ارزهای دیجیتال

تاثیر فورک بر قیمت ارز های دیجیتال / هارد فورک ارز دیجیتال بیت کوین

 

تا به امروز بیش از 10 فورک برای بیت کوین ایجاد شده است. اما نکته قابل توجه این است که هر کسی می تواند با تغییر در کد های این ارز دیجیتال، فورکی را ایجاد کند حال این فورک می تواند حامی های قوی پیدا کند مثل بیت کوین کش یا بیت کوین گلد. اما با توجه به اهیمت فورک های یک ارز میتوان گفت، فورک ها می توانند یک ارز را نابود یا آن را قوی تر کنند! 

در هنگام ایجاد یک فورک قیمت ارز اصلی چه تغییری می کند؟

فرض کنید معامله گری 2000 واحد بیت کوین دارد و قیمت هر بیت کوین 30000 دلار می باشد، به این ترتیب ارزش دارایی های این فرد 60 میلیون دلار است. حال اگر برای بیت کوین یک فورک اتفاق بی افتد و برای مثال بیت کوین کش ایجاد شود، به این معامله گر تریدر 2000 بیت کوین کش تعلق می گیرد. حالا این معامله گر اگر فردی آگاه باشد و از قبل بداند که فورکی عالی برای این ارز در راه است، تلاش می کند تا تعداد واحد ارز دیجیتال های خود را بیشتر کند، چرا که اگر بتواند تا قبل از اتفاق افتاد فورک دارایی بیت کوین خود را به 5000 برساند، معادل 5000 بیت کوین کش دریافت خواهد کرد.

در نتیجه تا قبل از فورک، تقاضا برای آن ارز افزایش می یابد و در نتبجه قیمت ارز بالا می رود. همچنین زمانی که فورک برای یک ارز دیجیتال اتفاق می افتد، ارزش آن در شبکه فورک شده پخش می شود.

چگونه از اتفاق افتادن فورک مطلع شویم؟

این موضوع زیاد سخت نیست. چرا که اگر فورکی به صورت قانونی ثبت شود و محبوبیت لازم را داشته باشد، تاریخ وقوع آن اعلام می شود و می توان تاریخ دقیق آن را در سایت های معتبر مشاهده کرد از جمله این سایت ها:

COINTELEGRAPH می باشد.


جمع بندی: وقتی شبکه ارز دیجیتالی دچار مشکل شود یا عدم سازگاری بین قوانین بلاک چین آن رخ دهند و یا احتیاج به به روز رسانی داشته باشد، فورک رخ می دهد. معروف ترین فورک، هارد فورک می باشد. ازجمله فورک های ارز دیجیتال بیت کوین، بیت کوین کش و از جمله فورک های ارز دیجیتال اتریوم، می توان به اتریوم کلاسیک اشاره کرد. وقتی فورکی برای ارز دیجیتال رخ دهد، چنانچه قانونی ثبت شود و دارای محبوبیت باشد، باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال اصلی می شود.