آموزش بازار های مالی و سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری

آموزش/سرمایه گذاری
با ما بازار های مالی را بشناسید و آگاهانه سرمایه گذاری کنید.

طبقه بندی موضوعی

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس

چهارشنبه, ۱ تیر ۱۴۰۱، ۰۳:۳۸ ب.ظ

شما برای شروع فعالیت در بازار سهام و بورس، با مقدار سرمایه‌ کم نیز می توانید سرمایه گذاری در بورس را شروع کنید و تقریبا محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. در واقع ماهیت سهام شرکت های فعال در بورس و فرابورس به گونه ای است که شما را به اندازه سرمایه ای که در اختیار دارید، در مالکیت شرکت‌ سهیم می سازد. در حقیقت کل دارایی یک شرکت، به اجزای کوچک تری به نام سهم تقسیم می شود و شما به عنوان سرمایه گذار می توانید تعدادی از این سهم ها را که متناسب با سرمایه در اختیار شما می باشد، خریداری نمایید. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس را بیان کنیم.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس

همانطور که اشاره شد، شما با هر میزان سرمایه ای که در اختیار دارید، می توانید در دارایی های یک شرکت سهیم باشید. طبیعتا هر چقدر سرمایه کمتری داشته باشید، درصد مالکیت شما کمتر خواهد بود. در واقع اکثر سرمایه گذاران به امید افزایش قیمت یک سهم در آینده آن را خریداری می کنند و بنابراین هرچقدر مقدار کمتری از آن سهم داشته باشید، سود شما نیز از این تغییر قیمت کمتر خواهد بود؛ چراکه سود و زیان به صورت درصدی از سرمایه گذاری شما می باشد.

به عنوان مثال ممکن است شما بشنوید که مثلا فلان شخص، 1 میلیارد تومان را در مدت شش ماه در بورس، به 1 میلیارد و دویست میلیون تومان تبدیل کرده است و شخص دیگر در همین زمان 100 میلیون تومان را به 150 میلیون تبدیل کرده است. عده زیادی از مردم هستند که به خاطر ناآگاهی، عملکرد شخص اول را بهتر می بینند؛ چراکه آن شخص 200 میلیون سود کرده است و شخص دوم 50 میلیون؛ اما به عملکرد این دو شخص از نظر درصدی، که ملاک اصلی مقایسه است، توجهی ندارند. در این حالت، درصد سود شخص اول 20 درصد و درصد سود شخص دوم 50 درصد بوده است. بنابراین واضح است که عملکرد شخص دوم بهتر بوده است.

بنابراین، سود کردن در بورس ارتباطی با میزان سرمایه ندارد؛ بلکه به میزان تجربه و مهارت سرمایه گذاران بستگی دارد. با داشتن مهارت های سرمایه گذاری، حتی با وجود سرمایه کم، قادرید تا در بازه زمانی بلندمدت به سرمایه مناسبی دست یابید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس چقدر است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس چقدر است

مطابق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، برای خرید یک سهم (به جز عرضه های اولیه) باید حداقل 500 هزار تومان پول داشته باشید؛ جمله مذکور به این معناست که حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس، 500 هزار تومان است. در صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز می توانید حداقل مقدار مجاز برای خریدن واحدهای سرمایه گذاری را در امیدنامه شرکت مطالعه نمایید. این عدد می تواند ده واحد و یا حتی یک واحد باشد. در اینصورت، صندوق ها نیز یکی از گزینه های سرمایه گذاری هستند که لازم نیست شما حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس یعنی 500 هزار تومان را در اختیار داشته باشید و لذا برای خرید با مبالغ کم نیز مناسب هستند.

به عنوان مثال، وقتیکه شما تعداد کمی از سهام یک شرکت فعال در بازار سرمایه را برای خرید انتخاب می کنید، اگر ارزش معامله کمتر از 500 هزار تومان باشد، خطای حداقل ارزش معامله برای شما نشان داده می شود.

از طرف دیگر، سوالی که پیش می آید این است که اگر افرادی، قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند، در ابتدا بهتر است با چه مبلغی وارد این بازار شوند؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما به طور کلی، در خصوص حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس می توان نکات زیر را بیان کرد:

  • سرمایه گذاری در بورس، مانند هر کار و یا حرفه دیگری به کسب دانش و مهارت نیاز دارد. در بازار بورس نیز به دانش و مهارت هایی مانند تابلوخوانی، فیلترنویسی، روانشناسی بازار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی احتیاج دارید. بدون کسب این موارد، نسبت به انجام معاملات خود اطمینان زیادی نخواهید داشت و نمی توانید بهترین عملکرد را در سرمایه گذاری داشته باشید.
  • تا زمانیکه دانش و مهارت های لازم را کسب نکرده اید، به صورت غیرمستقیم سرمایه گذاری کنید و پس از آن می توانید به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری و یا شرکت های سبدگردان امکان پذیر می باشد.
  • از آنجا که میزان سود یا زیان شما متناسب با سرمایه شخصیتان می باشد، قبل از ورود به بازار بورس، به سرمایه خود نگاه کنید و تنها مقداری از سرمایه خود را وارد بورس نمایید که نگران از دست دادن آن نیستید و همچنین ترجیحا سرمایه ای را وارد بورس کنید که بدانید تا 5 سال آینده به آن نیازی ندارید. برخی از متخصصان بازار سرمایه، پیشنهاد می کنند که افراد مبتدی برای کسب تجربه و شروع به کار، مبلغی بین 1 تا 3 میلیون را وارد نمایند. 
  • با کسب تجربه بیشتر، گذشت زمان و همچنین کسب مهارت و تخصص لازم می توانید میزان سرمایه خود را به طور مداوم افزایش دهید. پس از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که با رعایت اصول صحیح سرمایه گذاری، میزان ضرر و زیانی که متحمل شده اید، نسبت به سودی که دریافت کرده اید، بسیار کم بوده است.
  • سعی کنید که حتما یک استراتژی معاملاتی شخصی داشته باشید. قبل از اینکه وارد بازار شوید، نوع سرمایه گذاری خود را از نظر افق زمانی مد نظر قرار دهید و بر این اساس برای سهم های خود، حد ضرر تعیین کنید. 
  • در صورتیکه به حد ضرر سهام خود رسیدید، بدون معطلی سهم را بفروشید تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرید و درگیر احساسات نشوید.
  • به سیگنال های اطرافیان خود و صحبت افراد توجهی نکنید. زیرا درجه ریسک‌ پذیری افراد با یکدیگر متفاوت می باشد و شما بهتر است که استراتژی معاملاتی خود را در پیش بگیرید و از رفتار هیجانی بپرهیزید.
  • یک پرتفوی و سبد سهام متنوع داشته باشید و ترجیحا هیچگاه تک سهم نشوید و به مدیریت سرمایه گذاری اهمیت دهید. کارشناسان بورسی پیشنهاد می دهند که حداقل 5 سهم خوب در 5 صنعت مختلف و مهم در پرتفوی خود داشته باشید. به علاوه اینکه آن ها توصیه می کنند که همیشه 30 درصد از سرمایه خود را به صورت نقد نگه دارید تا در مواقع حساس به مشکل برنخورید. (مانند عرضه اولیه یک سهم خوب و یا مهیا شدن شرایط خرید یک سهام عالی)
  • سعی کنید همیشه در حال یادگیری و آموزش باشید و بر دانش خودتان بیفزایید. فراموش نکنید که برای حرفه ای شدن باید زمان مناسبی را به آموزش اختصاص دهید. 

جمع بندی

حداقل سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در بازار سهام

در این مقاله در مورد حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس و به طور کلی مقدار سرمایه مناسب برای سرمایه گذاری در این بازار صحبت کردیم. در واقع بهتر است که قبل از سرمایه گذاری در هر بازاری، دانش و تکنیک کسب درآمد در آن بازار را به طور حرفه ای آموزش ببینید و پس از آن، برای آغاز فعالیت، با سرمایه ای اندک شروع به سعی و خطا کنید و در صورتیکه قصد زیاد کردن سرمایه خود را داشتید، بخشی از سرمایه خود را وارد کنید که به آن برای بلندمدت نیازی ندارید. در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس، 500 هزار تومان است؛ در واقع اگر ارزش معامله شما در این بازار، کمتر از 500 هزار تومان باشد، خطای معاملاتی برای شما صادر می شود.

  • بازار های مالی سرمایه گذاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی